Gender aspects in activities on statistics and probability in mathematics textbooks for 1st and 2nd year of Chilean secondary education

Authors

  • Elisa Bravo-Rivera Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Vania Bustos-Méndez Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Sophia Campos-Castillo Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Danilo Díaz-Levicoy Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Keywords:

Textbooks, Secondary , Education, Gender, Statistics, Probability

Abstract

In this research, the activities proposed in the units of statistics and probability in the first- and second-year of Chilean Secondary Education mathematics textbooks in public and private editions were analyzed, identifying those that presented characters and categorizing them according to the appearances of each genre, action performed, role of the character, way of dressing, setting, attitude of dependency and age of the character. A qualitative methodology was employed, supported by the interpretive paradigm. A greater difference in the presence of the male and female gender was found in the activities of the private edition; however, when making a global comparison of the four books analyzed this difference decreases, since both genders are presented in similar quantities in the public editions. It is concluded that the female gender is present more often in textbooks in comparison with previous years, although its presence is still lower than that of the male.

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Author Biographies

Elisa Bravo-Rivera, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Licenciada en Educación (Universidad Católica del Maule, Chile). Estudiante del último año de Pedagogía en Matemática y Computación (Universidad Católica del Maule, Chile).

Vania Bustos-Méndez, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Licenciada en Educación (Universidad Católica del Maule, Chile). Estudiante del último año de Pedagogía en Matemática y Computación (Universidad Católica del Maule, Chile).

Sophia Campos-Castillo, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Licenciada en Educación (Universidad Católica del Maule, Chile). Estudiante del último año de Pedagogía en Matemática y Computación (Universidad Católica del Maule, Chile).

Danilo Díaz-Levicoy, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Profesor de Matemática y Computación (Universidad de Los Lagos, Chile). Máster Universitario en Didáctica de la Matemática (Universidad de Granada, España). Doctor en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada, España). Académico de la Facultad de Ciencias Básicas, Universidad Católica del Maule. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática y de la Estadística.

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Published

2022-09-13

How to Cite

Bravo-Rivera, E. ., Bustos-Méndez, V. ., Campos-Castillo, S. ., & Díaz-Levicoy, D. . (2022). Gender aspects in activities on statistics and probability in mathematics textbooks for 1st and 2nd year of Chilean secondary education. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 8(16), 179–198. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/24320

Issue

Section

Artículos de Investigación