STEM activities in mathematics textbooks for 1st and 2nd year of secondary education in Chile

Authors

  • Paula Aguirre-Navarrete Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Paloma González-Zúñiga Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Fernanda Rojas-Jaque Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Danilo Díaz-Levicoy Universidad Católica del Maule, Talca, Chile
  • Rodolfo Morales Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Keywords:

Textbooks, Activities, STEM education, Secondary Education

Abstract

This research aims to analyze the STEM activities proposed in mathematics textbooks for the 1st and 2nd year of Secondary Education. To do this, a qualitative investigation is carried out, using the content analysis technique. A total of 4 Secondary Education textbooks were analyzed, two published by the Ministry of Education and two by a private publisher. The textbook activities were analyzed according to learning axis, STEM discipline, integrated curriculum approach, role of images and skills promoted. A total of 63 STEM activities were analyzed, 45 belonging to public texts and 18 to private texts. Was observed a predominance of the number axis; the science discipline; the connected curricular approach; the contextual role of images; and the skills of processing and analyzing evidence (science), creating (technology), optimizing resources (engineering) and arguing and communicating (mathematics). The need to increase STEM activities in both textbooks is concluded, achieving a balance between the categories.

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Author Biographies

Paula Aguirre-Navarrete, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Licenciada en Educación (Universidad Católica del Maule, Chile). Estudiante del último año de Pedagogía en Matemática y Computación (Universidad Católica del Maule, Chile).

Paloma González-Zúñiga, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Licenciada en Educación (Universidad Católica del Maule, Chile). Estudiante del último año de Pedagogía en Matemática y Computación (Universidad Católica del Maule, Chile).

Fernanda Rojas-Jaque , Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Licenciada en Educación (Universidad Católica del Maule, Chile). Estudiante del último año de Pedagogía en Matemática y Computación (Universidad Católica del Maule, Chile).

Danilo Díaz-Levicoy, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Profesor de Matemática y Computación (Universidad de Los Lagos, Chile). Máster en Didáctica de la Matemática (Universidad de Granada, España). Doctor en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada, España). Académico de la Facultad de Ciencias Básicas, Universidad Católica del Maule. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática y de la Estadística.

Rodolfo Morales, Universidad Católica del Maule, Talca, Chile

Profesor de Educación General Básica con Especialización en Educación Matemática (Universidad Católica del Temuco, Chile). Máster en Didáctica de la Matemática (Universidad de Granada, España). Doctor en Ciencias de la Educación (Universidad de Granada, España). Académico de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Católica del Maule. Línea de Investigación: Didáctica de la Matemática.

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Published

2024-10-18

How to Cite

Aguirre-Navarrete, P. ., González-Zúñiga, P. ., Rojas-Jaque , F. ., Díaz-Levicoy, D. ., & Morales, R. . (2024). STEM activities in mathematics textbooks for 1st and 2nd year of secondary education in Chile. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(20), 119–140. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/28356

Issue

Section

Artículos de Investigación