Artificial intelligence for education: training in times of uncertainty to anticipate the future
Keywords:
Education, Artificial Intelligence, chatbot, personalization of learning, ethicsAbstract
This special issue of Areté, Revista Digital del Doctorado, dedicated to Education and Artificial Intelligence: threats, challenges and opportunities, includes 14 papers written by academics from various universities in Latin America, the texts highlight the current situation of the subject. In education, Artificial Intelligence (AI) has begun to play an increasingly important role, offering new tools and methods to personalize learning, automate administrative tasks and support pedagogical decision-making. However, along with these opportunities, significant challenges arise that require critical reflection and coordinated action to ensure that the integration of AI in education is equitable, ethical and truly beneficial to educational stakeholders and society at large. AI goes beyond a functional response regarding the desirability or otherwise of its use. It involves advancing the future, but to were. The purpose of this edition is to provide the reader with an initial understanding and to open the debate on the relationship between the two fields. It integrates works ranging from empirical research, documentary reviews, classroom experiences, to pedagogical, scientific and philosophical reflections on the relationship between education and artificial intelligence.
Downloads
References
Alcívar Pinargote, I. M., Cedeño Sempértegui, M. L., Ordoñez Iturralde, D. D., Bran Cepeda, H. C., & Lolín Cabrera, S. E. (2024). La Arquitectura Cognitiva en la Educación Superior: Más que una Teoría, una Necesidad. Arandu UTIC, 11(1), 564–581. https://doi.org/10.69639/arandu.v11i1.236
Alonso-Rodríguez, A. M. (2024). Hacia un marco ético de la inteligencia artificial en la educación. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 79–98. https://doi.org/10.14201/teri.31821
Ardura, V. R. (2020). Propósito y valores: Cómo hacer que la cultura de una organización florezca. Profit Editorial.
Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como Recurso Educativo durante la Formación Inicial del Profesorado. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Bauman, Z. (2004) Modernidad Liquida. Fondo de Cultura Económica.
Bolaño-García, M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39(1), 51-63. https://doi.org/10.30944/20117582.2365
Bowen Giler, S.M., Proaño Pinargote, G.R., Salavarria Chere, A.E., Angulo Andrango, M.D.C., Mero Mero, L.A., Bailón Cool, M.L., Intriago Marcillo, N.M., Intriago Marcillo, R.I., Espinoza Suárez, P.J., Mero Basurto, A.J., Zambrano Montes, M.T., & Álvarez Villagómez, R.D. (2024). Miradas educativas y realidad social. Internacional Runaiki, 1-72. https://runaiki.es/index.php/runaiki/article/view/103
Brunner, J. J., Alarcón, M., & Adasme, B. (Eds.). (2024). Educación Superior en Iberoamérica Informe 2024. Centro Interuniversitario de Desarrollo. https://cinda.cl/publicacion/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2024/
Canese de Estigarribia, M. I., Estigarribia Velázquez, R., & Canese Caballero, V. (2024). Inteligencia artificial y pensamiento crítico en ambientes virtuales de aprendizaje. Arandu UTIC, 11(1), 64–76. https://doi.org/10.69639/arandu.v11i1.178
Carbonell-García, C., Burgos-Goicochea, S., Calderón-de-los-Ríos, D. & Paredes-Fernández, O. (2023). La Inteligencia Artificial en el contexto de la formación educativa. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 152-166. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2547
Cavieres, E. (2019). Octubre 2019. Contextos y responsabilidades políticas y sociales (1998-2019 y más…). Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.
Chambi Huacani, M. & Choquetarqui Castaño, C. (2024). Implementación de herramientas basadas en inteligencia artificial en el ámbito de la educación superior. Educación Superior, 11(1), 81-92. https://doi.org/10.53287/ueay5969vp97x
Comisión Europea (2024) Ley de IA. https://n9.cl/xgfkel
Comisión Europea. (2022). Directrices éticas sobre el uso de la inteligencia artificial (IA) y los datos en la educación y formación para los educadores. https://n9.cl/b9qv2
Contreras Alcántara, F. (2024). IA en la Educación: Desafíos de Implementación y Oportunidades de Transformación, Regional de Educación 08, Santiago. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5337-5358. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10947
Córica, J. L. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 255-272. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26578
Darling-Hammond, L., Schachner, A., & Edgerton, A. K. (2021). Reiniciar y reinventar la escuela: El aprendizaje en los tiempos de COVID y más allá. Edición latinoamericana. Santiago de Chile: Learning Policy Institute-Tu clase tu país.
Díaz Redondo (2004, 24 de agosto) Inteligencia artificial colaborativa: la evolución al aprendizaje federado. Ethic. https://n9.cl/nya6q
Flores-Vivar, J. M. & García-Peñalvo, F. J. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar: Revista cientifica de comunicacion y educacion, (74), 37-47.
Gallent-Torres, C., Arenas Romero, B., Vallespir Adillón, M., & Foltýnek, T. (2024). Inteligencia artificial en la educación: entre riesgos y potencialidades. Praxis educativa, 19, 1–29. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.19.23760.083
García Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., & Vidal, J. (2024). The new reality of education in the face of advances in generative artificial intelligence. [La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
García-Gutiérrez, J., & Ruiz-Corbella, M. (2022). Aprendizaje-Servicio virtual: Marco teórico y propuestas de acción innovadoras (Vol. 175). Narcea Ediciones.
García-Peña, V. R., Mora-Marcillo, A. B. & Ávila-Ramírez, J. A. (2020). La inteligencia artificial en la educación. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 6(3, Especial), 648-666. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231632
Gómez, Andrés. (2024). Pedro Maldonado, neurocientífico: “Teoricamente, podríamos esperar una reducción de nuestras competências cognitivas si delegamos funciones en la inteligência artificial”. La Tercera. https://n9.cl/4gbyc
González -Campos, J., López - Núñez, J., & Araya - Pérez, C. (2024). Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma: Revista De Psicologia, Ciències De l’Educació I De l’Esport, 42(1), 79-90. https://doi.org/10.51698/aloma.2024.42.1.79-90
Guanotuña, G., Sosa, N., Andino, A., Asimbaya, S., Zapata, V., Obando, J., Ríos, A. (2024). Aplicaciones Prácticas de la Generativa en la Educación Inclusiva. Estudios y Perspectivas Revista Científica y Académica, 4(2), 1950–1967. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i2.344
Innerarity, Daniel (2022). La sociedad del desconocimiento. Galaxia Gutenberg.
Krockow, E.M. ¿El efecto Google está dañando tu cerebro? Psychology Today. https://n9.cl/prlgk
Lassalle, J.M. (2024, 9 de agosto). Inteligencia artificial y sabiduría humana. Ethic https://ethic.es/2024/08/inteligencia-artificial-ia-sabiduria-humana/
Mar Cornelio, O., Rodríguez, A. R., Álava, W. L. S., Mora, P. G. A., Mera, L. M. S., & Bravo, B. J. P. (2024). La Inteligencia Artificial: desafíos para la educación. Editorial Internacional Alema.
Martínez, R., Palma, A., & Velásquez, A. (2020). Revolución tecnológica e inclusión social: reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina. Serie Políticas Sociales, N° 233. Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://n9.cl/q0fvk
Miao, F., Holmes, W., Huang, R., & Zhang, H. (2021). Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376
Mujica-Sequera, R. (2024). Clasificación de las Herramientas de la Inteligencia Artificial en la Educación. Revista Tecnológica Educativa Docentes 2.0, 17(1), 31-40. https://doi.org/10.37843/rted.v17i1.513
Nacipucha, L. J. Z., Benítez, M. R. T., Montaño, V. M. V., & Corrales, E. F. (2023). Estrategia de superación docente sobre la herramienta de inteligencia artificial CHAT GPT. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(10), 552-576.
Omil, J.C. (2019). Inteligencia artificial: ¿Dr. Jekyll o Mr. Hyde? Mercados y Negocios, 40, 5-22.
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. En Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (Colección Metas Educativas 2021). https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf
Oviedo Guevara, L. G. (2023). Dilema de la inteligencia artificial: pensamiento crítico y generaciones digitales. Realidad y Reflexión, 1 (58), 69–83. https://doi.org/10.5377/ryr.v1i58.17397
Ponce Gallegos, J. C., Torres Soto, A., Quezada Aguilera, F. S., Silva Sprock, A., Martínez Flor, E. U., Casali, A. & Pedreño, O. (2014). Inteligencia artificial. Iniciativa Latinoamericana de Libros de Texto Abiertos.
Ramírez, T. (2024). Las humanidades en el mundo digital. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación. Vol. 10, N° 20, 1–3, julio–diciembre, 2024.
Sánchez, J. C., & Torrijos, C. (2023). La primavera de la inteligencia artificial: imaginación, creatividad y lenguaje en una nueva era tecnológica. Los Libros de La Catarata.
Troncoso, M., Dueñas, Y. & Verdecia, E. (2023). Inteligencia artificial y educación: nuevas relaciones en un mundo interconectado. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(2). https://n9.cl/otdid
UNESCO. (2024, 17 de mayo). El uso de la IA en la educación: decidir el futuro que queremos. https://n9.cl/dvftt
Varguillas Carmona, C.S., & Bravo Mancero, P.C. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 219-232. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31321
Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17–34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84
Verdegay, JL, Lamata, MT, Pelta, D. y Cruz, C. (2021). Inteligencia artificial y problemas de decisión: la necesidad de un contexto ético. Suma de Negocios, 12 (27), 104-114. https://doi.org/10.14349/sumneg/2021.V12.N27.A2
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ramón Alexander Uzcátegui Pacheco , María Janeth Ríos Colmenárez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.