Research productivity in doctoral supervision: a case study

Authors

  • Dennis Arias Chávez Universidad Continental, Arequipa, Perú
  • Teresa Ramos Quispe Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú
  • Julio Efraín Postigo Zumarán Universidad Tecnológica del Perú, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.55560/arete.2025.22.11.10

Keywords:

graduate students, Peruvian universities, Scopus, Google Scholar

Abstract

The objective of the present study is to describe the scientific production of thesis advisors of doctoral programs in education. For this, a descriptive and cross-sectional study of 29 universities located in the three regions of Peru was carried out. The sample was 203 doctoral advisors in education who worked between 2020 and 2022. Production in the Scopus database and the Google Scholar search engine was considered. The results indicate that national universities are those with the lowest publication averages of their advisors. The university with the best impact index (h) of its advisors is the Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). As for the most productive advisors, these are concentrated in the Universidad Cesar Vallejo (UCV), while among the national universities that occupy the best position in the analysis, the Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa (UNSA) stands out. It is concluded that the number of universities whose doctoral advisors in education with high scientific production is scarce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dennis Arias Chávez, Universidad Continental, Arequipa, Perú

Doctor en Gestión y Ciencias de la Educación, magíster en Filología Hispánica, magíster en Educación Superior y licenciado en Literatura y Lingüística. Profesor de metodología de la investigación en programas de maestría y doctorado en Gestión y Gerencia Pública, Recursos Humanos y Gestión de la Salud en diversas universidades nacionales e internacionales.

Teresa Ramos Quispe, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú

Licenciada en Literatura y Lingüística por la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa. Licenciada en Educación Secundaria por la Universidad Católica de Santa María. Magíster en Lingüística Aplicada por la Universidad Nacional de San Agustín. Magíster en Lexicografía Hispánica por la Real Academia Española y la Universidad de León de España.

Julio Efraín Postigo Zumarán, Universidad Tecnológica del Perú, Lima, Perú

Ingeniero Industrial con Maestría en Investigación Pedagógica. Es asesor de tesis e investigaciones científicas. Actualmente se desempeña como docente en diversas universidades peruanas. Especialista en estudios de mercado, formulación y evaluación de proyectos, e investigaciones psicopedagógicas y cienciométricas.

References

Aquino-Canchari, C. (2020). Producción científica de los decanos de facultades y directores de escuelas de odontología del Perú. Revista Cubana de Investigaciones Biomédica, 39, 1–7. https://acortar.link/RIrycf

Aranibar Ramos, E. R. (2023). Cienciometría: actividad científica de las universidades públicas del sur del Perú. Revista Conrado, 19(91), 95-108. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2928

Atamari-Anahui, N., Sucasaca-Rodríguez, C., & Marroquin-Santa Cruz, J. A. (2016). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú. Investigación en Educación Médica, 5(20), 279–80. http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.002

Benito, O. J. (2018). El asesor de tesis como Coach: una alternativa para impulsar la producción científica estudiantil. Educación Médica Superior, 33(1), 1590. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1590

Benito, O. J. M., Verastegui-Diaz, A., Alvarez, C. M., & Caycho-Rodríguez, T. (2020). Publicación científica de asesores de tesis de psicología de 30 universidades peruanas. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 54(1), e1124-e1124. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i1.1124

Boote, D. & Beile, P. (2005). Scholars before researchers: On the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, 34(6), 3–15. https://doi.org/10.3102/0013189X034006003

Bullen, C. R., & Reeve, J. (2011). Turning postgraduate students’ research into publications: A survey of New Zealand masters in public health students. Asia Pacific Journal of Public Health, 23(5), 801–809. https://doi.org/10.1177/1010539511417998

Carranza-Esteban, R., Turpo-Chaparro, J., Hernández, R. M., Mamani-Benito, O., & Apaza-Romero, A. (2022). Scientific production of rectors of Peruvian universities. In Frontiers in Education (p. 50). https://doi.org/10.3389/feduc.2022.772887

Carvajal-Tapia, A. & Carvajal-Rodríguez, E. (2019). Producción científica en ciencias de la salud en los países de América Latina, 2006-2015: análisis a partir de SciELO. Revista interamericana de bibliotecología, 42(1), 15-21. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n1a02

Contreras, C., Ccoicca, F., Atencio, J., Paucar, W., & Sedano, C. (2021). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Huancayo, Perú. Educación Médica Superior, 35(1), e2037. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2037

Chavoya, M. L. & Valencia, A. C. (2013). Producción del conocimiento a través de las tesis doctorales. Estudio de algunas tesis de la generación 2004-2008 del doctorado en educación de la Universidad de Guadalajara. En M. G. Moreno & M. Valadez (Coords.), Miradas analíticas sobre la educación superior (pp. 473-496). Universidad de Guadalajara.

Dáher Nader, J., Panunzio, A., & Hernández Navarro, M. (2018). La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. EDUMECENTRO, 10(4), 166-179. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1249

Delgado, E., & Repiso, R. (2013). El impacto de las revistas de comunicación: comparando Google Scholar Metrics, Web of Science y Scopus. Comunicar, 21(41), 45–52. https://www.redalyc.org/pdf/158/15828675006.pdf

Diaz Bazo, C. & Sime Poma, L. (2016). Las tesis de doctorado en educación en el Perú: Un perfil de la producción académica en el campo educativo. Revista Peruana de Investigación Educativa, 8, 5-40. https://doi.org/10.34236/rpie.v8i8.66

Difabio de Anglat, H. (2011). Las funciones del tutor de la tesis doctoral en educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(50), 935-959. https://acortar.link/B5cJg9

Duarte-Martínez, V., Cobo, M. J., & López-Herrera, A. G. (2022). Uncovering patterns in the supervision of Spanish theses: a comprehensive analysis. Journal of Informetrics, 16(3), 101319. https://doi.org/10.1016/j.joi.2022.101319

Guarimata-Salinas, G., Carvajal, J. J., & Jiménez López, M. D. (2024). Redefining the role of doctoral supervisors: A multicultural examination of labels and functions in contemporary doctoral education. Higher Education, 88, 1305–1330. https://doi.org/10.1007/s10734-023-01171-0

Harzing, A.-W., & Alakangas, S. (2016). Google Scholar, Scopus and the Web of Science: a longitudinal and cross-disciplinary comparison. Scientometrics, 106, 787–804. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1798-9

Herrera Añazco, P., Valenzuela-Rodríguez, G., Pacheco Mendoza, J., & Málaga, G. (2017). Producción científica de los vicerrectores de investigación en universidades peruanas que tienen una facultad de medicina. MEDWAVE Revista Médica Revisada por pares. http://doi.org/10.5867/medwave.2017.08.7074

Huamaní, C. & Mayta-Tristán, P. (2010). Producción científica peruana en Medicina y redes de colaboración, analisis del Science Citation Index 2000-2009. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 27(3), 315–25. http://www. scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S1726-46342010000300003

Lee, A., & Kamler, B. (2008). Bringing pedagogy to doctoral publishing. Teaching in Higher Education, 13(5), 511–523. https://doi.org/10.1080/13562510802334723

Lotka, A. (1926). The frequency distribution of scientific productivity Author(s). Journal of the Washington Academy of Sciences, 16(12), 317-323. https://www.jstor.org/stable/24529203

Lovakov, A., & Teixeira da Silva, J. A. (2025). Scientometric indicators in research evaluation and research misconduct: Analysis of the Russian University Excellence Initiative. Scientometrics, 130, 1813–1829. https://doi.org/10.1007/s11192-025-05269-3

Mårtensson, M., & Söderström, J. (2025). How Does Supervision Shape Student Thesis Outcomes? Expanding the Theory and Measurement of Supervision and Its Impact. Journal of Political Science Education, 1–18. https://doi.org/10.1080/15512169.2024.2446940

Marson, J., & Ferris, K. (2023). How Supervisors Can Support Doctoral Students to Publish and Not Perish in Academia. Encyclopedia, 3(4), 1358-1372. https://doi.org/10.3390/encyclopedia3040097

Martín-Martín, A., Orduna-Malea, E., Thelwall, M., & López-Cózar, E. D. (2018). Google Scholar, Web of Science, and Scopus: A systematic comparison of citations in 252 subject categories. Journal of Informetrics, 12(4), 1160–1177. https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.09.002

Mejia, C. R., Mamani-Benito, O., Condori Loayza, S., Tito-Betancur, M., Ramos Vilca, G., & Torres, R. (2022). Producción Científica de los Asesores de Tesis de las Facultades de Medicina Humana en el Perú. Gaceta Médica Boliviana, 45(1), 45-50. https://doi.org/10.47993/gmb.v45i1.338

Mejia, R., Cáceres, J., Vera, A., Inga-Berrospi, F., & Mayta-Tristán, P. (2016). Percepción y factores asociados a insatisfacción que los médicos recién graduados tienen de sus asesores de tesis, Lima-Perú. Educación Médica, 30(4), 340-348. https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/831

Ministerio de Educación (2014). Ley Universitaria: Ley N◦ 30220. Diario el Peruano. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normaslegales/118482-30220

Moquillaza, V. (2019). Producción científica asociada al gasto e inversión en investigación en universidades peruanas. Anales de la Facultad de Medicina, 80(1), 56-59. https://doi.org/10.15381/anales.v80i1.15626

Mongeon, P., & Paul-Hus, A. (2016). The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics, 106(1), 213-228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5

Morillo, M. (2009). Labor del tutor y asesor de trabajo de investigación: Experiencias e incentivos. EDUCERE, 19(47), 919–30. https://www.redalyc.org/pdf/356/35616673004.pdf

Musi-Lechuga, B., Olivas-Ávila, J. A., Guillén-Riquelme, A., & Castro, Á. (2011). Relación entre productividad y eficiencia de los programas de doctorado en Psicología. Revista Latinoamericana de Psicología, 43(2), 297-305. https://www.redalyc.org/pdf/805/80521287008.pdf

Nederhof, A. (2006). Bibliometric monitoring of research performance in the Social Sciences and the Humanities: A review. Scientometrics, 66, 81–100. https://doi.org/10.1007/s11192-006-0007-2

Pinto, S. (2023). International doctoral students’ perspectives on the qualities of supervisors: Expectations for intercultural supervision in Portuguese higher education. Research in Comparative and International Education, 19(1), 46-62. https://doi.org/10.1177/17454999231221631

Piñero, M. L., Rivera, M. E., & Esteban, E. R. (2019). Proceder del investigador cualitativo: Precisiones para el proceso de investigación. Fabriray.

Ratnayake, A., & Pinto, V. (2025). Publishing with Integrity: A Novice Researcher's Guide to Ethical and Credible Academic Publishing. Sri Lankan journal of Anaesthesiology, 33(1), 1-3. https://doi.org/10.4038/slja.v33i01.9535

Santa, S., & Herrero Solana, V. (2010). Producción científica de América Latina y el Caribe: una aproximación a través de los datos de Scopus (1996 – 2007). Revista Interamericana De Bibliotecología, 33(2), 379–400. https://doi.org/10.17533/udea.rib.7648

Scimago Institutions Rankings (9 de abril de 2023). Scimago Journal & Country Rank. https://www.scimagojr.com/countryrank.php

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (2022). III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú. https://acortar.link/RRyxfW

Suciati, M. (2011). Student Preferences and Experiences in Online Thesis Advising: A Case Study of Universitas Terbuka. Turkish Online Journal of Distance Education, 12(3), 215-228. http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde43/articles/article_12.htm

Ticse, R., Pamo, O., Samalvides, F., & Quispe, T. (2014). Factores asociados a la culminación del proyecto de investigación requerido para optar el título de especialista en una universidad peruana. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 31(1), 48-55. https://acortar.link/BCy2Uy

Torres, M. G. (2011). La tutoría en programas de doctorado: Tensiones tutoriales Doctorado en Ciencias de la Educación Rudecolombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 13(17), 315-344. https://acortar.link/NfircR

Turpo-Gebera, O., Limaymanta, C., & Sanz-Casado, E. (2021). Producción científica y tecnológica de Perú en el contexto sudamericano: Un análisis cienciométrico. Profesional de la información, 30(5,), e300515. https://doi.org/10.3145/epi.2021.sep.15

Valenzuela-Rodríguez, G., Herrera-Añazco, P., & Hernández, A. V. (2015). Producción científica de los decanos de las facultades de medicina en Perú. Salud Publica Mexicana, 57(5), 364-5. https://acortar.link/1TJyAy

Published

2025-09-26

How to Cite

Arias Chávez, D., Ramos Quispe, T., & Postigo Zumarán, J. E. (2025). Research productivity in doctoral supervision: a case study. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 11(22), 161–179. https://doi.org/10.55560/arete.2025.22.11.10

Issue

Section

Artículos de Investigación

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.