Perspectives and reflections of the virtual educational process carried out in the Professor Delia Valera de Diaz State School

Authors

Keywords:

Perception, educational quality, teaching, virtual learning, permanent formation

Abstract

This research aims to describe some reflections of teachers, parents, representatives and students of the Professor Delia Antonia Valera de Díaz State School, on the virtual teaching-learning process developed during the COVID-19 global pandemic. The study is based on a qualitative approach with an interpretive phenomenological design. The population for the study consisted of one hundred and ninety-five people. Semi-structured interviews were used to collect the data. The results showed that from various perspectives, the teaching-learning process developed during this time did not meet any of the expectations provided by the different actors in the educational process for multiple reasons: a lack of training or permanent updating of teachers to develop skills in distance education, and use of technological tools and guidance to parents with strategies focused on the teaching-learning process

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Marina Zambrano Contreras, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Olga Marina Zambrano Contreras
Universidad Pedagógica Experimental Libertador
https://orcid.org/0009-0003-0318-3594
olgazambranocontreras@gmail.com
Venezuela

References

Castro, S. Guzmán, B. y Casado, D. (2007). Las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje. Laurus. 13(23), 213-234. https://www.redalyc.org/pdf/761/76102311.pdf

García, E., Gil, J., y Rodríguez, G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe. https://www.researchgate.net/publication/44376485_Metodologia_de_la_investigacion_cualitativa_Gregorio_Rodriguez_Gomez_Javier_Gil_Flores_Eduardo_Garcia_Jimenez

García, M. (2020). La docencia desde el hogar. Una alternativa necesaria en tiempos del Covid 19. Polos de Conocimiento. 44 (5), 304-324. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7398376

Gorety, M. y Sarell, J. (2021). Desafíos del docente de la universidad Latinoamericana y del Caribe en tiempo de pandemia. Revista Gestión I+D. 7(1), 40-59. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/23171

López, L. (2020). Aprendizaje de la Tecnología en la Etapa Escolar Venezolana. Revista Scientific. 5(5). 350-261. https://www.redalyc.org/journal/5636/563662155019/html/

Martínez, J, Tobón, S. López, E. y Manzanilla, H. (2020). Calidad educativa: Un estudio documental desde una perspectiva socio formativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 16 (1). 233-258. https://www.redalyc.org/journal/1341/134166565011/134166565011.pdf

Martínez, V. (2013). Paradigmas de investigación.www.pics.uson.mx/wpcontent/.../2013/10/7_Paradigmas_de_investigacion_2013.pdf

Navarro, M., Guzmán, A., y García, N. (2019). La integración tecnológica en el aula, significaciones desde estudiantes de educación secundaria. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 8(2), 70-83. http://dx.doi.org/10.17993/3ctic.2019.82.70-83

Orozco, J., Olaya, A., y Villates, V. (2009). ¿Calidad de la educación o educación de calidad? Una preocupación más allá del mercado. Revista Iberoamericana de educación. 51, 161-181. https://rieoei.org/historico/documentos/rie51a08.pdf

Rojas, B. (2010). Investigación cualitativa: Fundamentos y praxis. Caracas: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Salcedo, D., López, J., Fuentes, B., y Salcedo, D. (2022). La percepción sensorial, la cognición, la interactividad y las tecnologías de información y comunicación (TIC) en los procesos de aprendizaje. Revista científica de investigación y actualización del mundo de la ciencia. 6 (2). 388-395. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/863/1264

Sánchez, N. (2019). Sensaciones y percepciones: Una revisión conceptual. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/10f3f672-b24e-4bca-aa00-419f5873d508/content

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 30(2), 103-114. https://www.redalyc.org/pdf/274/27447325008.pdf

Vásquez, C. y Rodríguez, C. (2015). Rol parental educativo: aproximación a las percepciones que poseen los futuros profesores. Revista Educación y Educadores. 18 (03). 456-470. https://www.redalyc.org/pdf/834/83443150005.pdf

Published

2024-07-17

How to Cite

Zambrano Contreras, O. M. (2024). Perspectives and reflections of the virtual educational process carried out in the Professor Delia Valera de Diaz State School. Gestión I+D, 9(2), 109–129. Retrieved from https://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/28873

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.