La enseñanza tradicional e innovadora en Historia. Un análisis a través de los recuerdos de estudiantes de Comunicación Social [Tradition an innovation in the teaching of history: an analisys of social comunication student's recall of teaching strategi
Keywords:
Enseñanza de la historia, enseñanza tradicional, Enseñanza innovadora, comunicador social, recuerdo de estudiantes,Abstract
El objetivo de este trabajo es analizar la forma de enseñanza utilizada por los profesores de historia, a partir de los recuerdos. La metodología es cuantitativa no experimental, transversal y descriptiva. Se ha obtenido una muestra por conveniencia de 120 estudiantes voluntarios de la Universidad Católica Andrés Bello. Para recoger la información se utilizó el cuestionario Metodología de la Enseñanza de la Historia con una escala de valoración tipo Likert. Los resultados demuestran la presencia de una enseñanza tradicional de la historia con el uso de clase magistral y aplicación de exámenes memorísticos como instrumento de evaluación y una visión de la Historia que persigue entender el presente. También se encontró la incursión en métodos innovadores solo con el uso de fuentes primarias.
Downloads
References
Curiel-Marín, E. y Fernández-Cano, A. (2015). Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales (1976-2012). Revista Española de Documentación Científica, 38(4), e110. Doi: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2015.4.1282.
Fogo, B. (2014). Core practices for teaching history: the results of a Delphi panel survey. Theory & Research in Social Education, 42(2), 151-196. Doi: https://doi.org/10.1080/00933104.2014.902781.
García González, Á. O. (2015). La historiografía marxista venezolana en tres autores: Juan Bautista Fuenmayor, Carlos Irazábal y Miguel Acosta Saignes. Tiempo y Espacio, 25(63), 143-162. Recuperado de:
http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S131594962015000100009&lng=es&tlng=es.
González, J., Wagenaar, R. y Beneitone, P. (2004). Tunning-América Latina: un proyecto de las universidades. Revista Iberoamericana de Educación, 35, 151-164. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/41561308.pdf.
Gómez-Carrasco, C. J., Rodríguez-Pérez, R. A. y Mirete, A. B. (2016). Relación entre metodología docente y uso de recursos de innovación en la enseñanza de la historia. Un análisis a través de los recuerdos de los maestros en formación. Clío, 42, Art. #2016_12. Recuperado de: http://clio.rediris.es/n42/articulos/cosme2016.pdf.
Gómez-Carrasco, C. J., Rodríguez-Pérez, R. A. y Mirete, A.B. (2018). Metodología didáctica y concepciones epistemológicas sobre la enseñanza de la historia. Una investigación con futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 24(1), 237-250. Doi: https://doi.org/10.5209/RCED.52233.
Lévesque, S. G., & Zanazanian, P. (2015). Developing historical consciousness and a community of history practitioners: a survey of prospective history teachers across Canada. McGill Journal of Education, 50(2-3), 389-412. Doi: http://dx.doi.org/10.7202/1036438ar.
Martínez-Valcarcel, N., Souto-González, X. M. y Beltrán Llavador, J. (2006). Los profesores de historia y la enseñanza de la historia en España. Una investigación a partir de los recuerdos de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 5, 55-71. Recuperado de: https://www.raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/126317/192422.
Miguel-Revilla, D., Carril, M. y Sánchez-Agustí, M. (2016). Accediendo al pasado: creencias epistémicas acerca de la Historia en futuros profesores de Ciencias Sociales. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 1, 86-101. Doi: https://doi.org/10.17398/2531-0968.01.86.
Quintero Lugo, G. (2010). La Historia de la Historiografía: su importancia para los estudios históricos venezolanos. Heurística: revista digital de historia de la educación, 13, 73-82. Recuperado de: http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/36026/articulo6.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Universidad Católica Andrés Bello. (2013). Proyecto Formativo Institucional. Caracas: Publicaciones UCAB. Recuperado de https://issuu.com/lacatolica/docs/pfi-ucab.
Sánchez de Ramírez, Y. (2016). La formación del comunicador social: el modelo por competencias de la UCAB. Comunicación: estudios venezolanos de comunicación, 171-172, 130-135. Recuperado de: http://gumilla.org/biblioteca/bases/biblo/texto/COM2015171-172_130-135.pdf.
VanSledrigth, B. & Reddy, K. (2011). Changing epistemic beliefs? An exploratory study of cognition among prospective history teachers. Revista Tempo e Argumento, 6(11), 28-68. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3381/338131531003.pdf.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.