Discussion forum for the development of critical thinking in elementary school students
Keywords:
Forum, Discussion, Development, Thought, CriticalAbstract
Discussion forums are spaces in which participation, debates and discussions are generated on a specific topic or of interest to the student, influencing critical thinking, interactions and communication between the parties. Therefore, the current investigation aims to establish the discussion forum to enhance critical thinking in students of the Carlos Salinas Lagos School, province of Talca, Maule Region-Chile. The methodology used is quantitative at a descriptive level, with a population of 60 educators who work at the aforementioned institution. Likewise, a Likert scale questionnaire with three response alternatives was used as an instrument: agree, neutral and disagree. The main ones realize that teachers maintain a very favorable attitude towards discussion forums with respect to the fact that they represent a valuable tool, they are created to generate exchanges of ideas, opinions and information and enhance critical thinking, they are used in the development of subjects through virtual platforms.
Downloads
References
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, XLVI (3), 213-223. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v46n3/0718-0705-estped-46-03-213.pdf .
Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., Díaz-García, I. y Orellana, N. (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74. https://doi.org/10.5944/educXX1.23853 .
Bezanilla, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz S. y Campo, L. (2018). Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Estudios Pedagógicos, XLIV (1), 89-113. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v44n1/0718-0705-estped-44-01-00089.pdf .
Carpio, W., y Arana, J. (2021). Implementación de una estrategia virtual de aprendizaje y el logro de competencias en el estudiante universitario. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5 (18), 416-425. http://www.scielo.org.bo/pdf/hrce/v5n18/2616-7964-hrce-5-18-416.pdf .
Cáceres, E., Pereira, Z. y Pereira, L. (2019). Efecto del foro virtual sobre el aprendizaje de Cálculo Diferencial. Revista electrónica de investigación educativa, 21(e30), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21. e30.2051.
Castro, R. (2015). El uso de foros de discusión como herramienta didáctica para desarrollar la capacidad de juicio crítico en las alumnas de Segundo Año "A" de secundaria de la Institución Educativa Santa María de Piura. (Tesis de Magíster). Universidad de Piura. https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/2447/MAE_EDUC_171.pdf?sequence
Chunga, W. (2020). Eficacia del foro de discusión en el aprendizaje por competencias del curso de matemática básica en estudiantes de una Universidad Privada de Lima. (Tesis de magíster). Universidad Peruana Cayetano Heredia. https://n9.cl/yj3ln
Emiro, F., Martínez, O., Harold, C. y Hernández, H. (2019). Las tecnologías de la información y la comunicación y su influencia en la transformación de la educación superior en Colombia para impulso de la economía global. Información Tecnológica, Vol. 30(1), 255-262. https://www.scielo.cl/pdf/infotec/v30n1/0718-0764-infotec-30-01-255.pdf.
Hernández-Sampiri, R. & Mendoza Torres, Ch. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixta. Mc Graw Hill Education.
Hincapié, D., Ramos, A. y Chirino, V. (2018). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de Aprendizaje Activo y su incidencia en el rendimiento académico y Pensamiento Crítico de estudiantes de Medicina. Revista Complutense de Educación, 29(3), 665-681. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.53581
Gouveia, E., Atencio, M. y De Nobrega, J. (2015). Estrategias cognitivas para el fortalecimiento del pensamiento crítico en estudiantes de educación mención ciencias sociales. Revista EDUCARE, 19 (3), 28-51. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/102/104 .
Juárez, J., Chamoso, J. y González, M. (2020). Integración en foros virtuales al integrar modelización matemática para formar ingenieros. Enseñanza de las Ciencias, 38(3), 161-178. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v38-n2-juarez-chamoso-gonzalez/3041-pdf-es .
Kutugata, A. y Orozco, A. (2018). Foros de Discusión: Herramienta que promueve la presencia cognitiva, social y de enseñanza. Temas de Ciencia y Tecnología, 22(65), 3-12. http://repositorio.utm.mx/bitstream/123456789/366/1/2018-TCyT-AKE.pdf .
López, C., Flores, R., Galindo, A. y Huayta, Y. (2021). Pensamiento crítico en estudiantes de educación superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 3(2), 374-385. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.02.006 .
Núñez, F., Gálvez, A. y Vayreda, A. (2019). La participación en un foro electrónico: motivos, auditorios y posicionamientos. https://www.uoc.edu/dt/20181/index.html .
Morales, L. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Revista Electrónica: Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-23. https://www.redalyc.org/pdf/447/44731371022.pdf.
Pacheco, A. y Alatorre, E. (2018). La metacognición en la profesionalización docente: el pensamiento crítico en un entorno mixto. Revista de Educación a Distancia, 56(12), 1-23. https://revistas.um.es/red/article/view/321651/225741.
Rodríguez, C., & Juanes, B. (2021). Implementación de una estrategia didáctica para la interactividad en ambientes virtuales para el posgrado en la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 307-316. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n1/2218-3620-rus-13-01-307.pdf.
Sánchez, I. y Reyes, T. (2018). Metodología de la investigación. 4ta. ed. Mc Graw Hill.
Veytia, M. (2021). La estructura argumentativa en estudiantes de posgrado a partir de foros virtuales. Revista Conrado, 17(78), 234-239. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n78/1990-8644-rc-17-78-234.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marlenis Marisol Martínez Fuentes, Oscar Alfredo Rojas Carrasco, Amely Dolibeth Vivas Escalante, Adán Doria Velarde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.