PHPSimplex software and the ability to learn linear programming in undergraduate students
Keywords:
Technology, Mathematics, Learning, Cognitive ability, PHPSimplexAbstract
The use of ICT to improve teacher and student training, and in general, the educational process is unavoidable. The objective of this research work was to analyze the action of the application of the PHPSimplex software, as a didactic instrument, in the development of learning capacity (cognitive, procedural and attitudinal) in linear programming in students of a private university in Tacna, Peru. The study had a quantitative approach, with a non-experimental and transversal design, of a descriptive - correlational type. The population was 57 students, a survey was applied in order to collect information, the variables studied were the application of the PHPSimplex software and cognitive, procedural and attitudinal abilities. Central statistics and correlation analysis were performed. The results indicated that the application guides that the procedural and then the attitudinal capacity are the most prominent in the learning process with the support of the tool.
Downloads
References
Angulo, A. (2014). Aplicación de Software Matemático en el Aprendizaje de Cálculo 1 en los estudiantes de ingeniería agroindustrial de la Universidad Intercultural de la Amazonía (Tesis de maestría. Universidad Nacional Hermilio Valdizán). https://n9.cl/f89ze
Alvarado, M. (2017). Efectos del programa informático Geogebra en el aprendizaje de programación lineal en estudiantes del quinto grado de secundaria de la Institución Educativa Manuel Gonzales Prada. Huaycán, Vitarte, Lima. https://n9.cl/oiaf5g
Blum, W. (2016). Estándares de Aprendizaje de la Matemática. SINEACE. Cornelcen. Lima. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5325
Cansigno, Y. (2020). El rol del docente actual frente a la masiva utilización de las TIC. Revista Lengua Y Cultura, 1(2), 53-57. https://doi.org/10.29057/lc.v1i2.5430.
Chasi-Solórzano, B. (2020). Integración de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación de la Universidad Central del Ecuador. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(1), 1–18. http://doi.org/10.1344/reire2020.13.122235
Costa, V. (2018). Uso de dispositivos móviles y de software matemático en la enseñanza por investigación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias; 17(3). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/88669
Cuicas, M., Debel, E., Casadei, L., y Alvarez, Z. (2007). El software matemático como herramienta para el desarrollo de habilidades del pensamiento y mejoramiento del aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación. 7(2), 0. https://www.redalyc.org/pdf/447/44770209.pdf
Díaz, J., Ruiz, A., Eguez, C. (2021) Impacto de las TIC: desafíos y oportunidades de la Educación Superior frente al COVID-19. Uisrael Revista Científica, 8(2); 113-134. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n2.2021.448
Falco, M., Núñez, I., Perea, L., Carlevari, R. y Tanzi, F. (2018). Herramienta software como soporte al proceso de enseñanza-aprendizaje de la programación lineal. SAESI, Simposio Argentino de Enseñanza Superior en Informática. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/71017
Feliciano, A., y Cuevas, René, E. (2021). Uso de las TIC en el aprendizaje de las matemáticas en el nivel superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), e020 .https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1023
George, C. (2020a). Reducción de obstáculos de aprendizaje en matemáticas con el uso de las TIC. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11, e697. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.697
George, C. (2020b). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1). https://doi.org/10.56162/transdigital15 .
Grisales-Aguirre, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado, 14(2), 198-214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativas cualitativas y mixtas. Mc Graw Hill. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292
Kacis, Y. y Arzuaga, M. (2021). Formación de la habilidad modelar problemas de programación lineal. Análisis en el entorno virtual de enseñanza-aprendizaje. Referencia Pedagógica, 9(2), 162-174. https://n9.cl/8a2d4
Molina, B. (2019). Influencia del software educativo en la enseñanza de matemática estructurada y el rendimiento académico. Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/20014
Peña-Estrada, C., Vaillant-Delis, M., Soler-Nariño, O., Bring-Pérez, Y. y Domínguez-Ruiz, Y. (2020). Personas con Discapacidad y Aprendizaje Virtual: Retos para las TIC en Tiempos de Covid-19. Revista Docentes 2.0, 9(2), 204–211. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.165
Pinto, R. (2009). Métodos e instrumentos didácticos como mediadores del aprendizaje situado. Revista Científica CEPIES, 1(1). https://n9.cl/4zsdb
Ramón, J (2018). Enseñanza y aprendizaje de la programación lineal mediada con PHPSimplex en la educación secundaria. http://funes.uniandes.edu.co/13569/1/Ramon2018Ensen%CC%83anza.pdf
Ramón, J (2015). Enseñanza y aprendizaje de la programación lineal utilizando Geogebra y PHPSimplex en el quinto grado de educación secundaria. (Tesis de maestría Universidad Nacional Hermilio Valdizan). https://n9.cl/8gg61z
Reaño, C. (2011). Sistema de Inecuaciones lineales con dos incógnitas y problemas de programación lineal. Una mirada desde la teoría de las situaciones didácticas. (Tesis maestría). https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/5877
Salas-Rueda, R. (2018). Uso del modelo TPACK como herramienta de innovación para el proceso de enseñanza-aprendizaje en matemáticas. Perspectiva Educacional, 57(2), 3-26. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.689
Salazar, B. (2017). Método Gráfico. https://n9.cl/7f8sj
Sánchez-García, J., Urías-Ruiz, M., y Gutiérrez-Herrera, B. (2015). Análisis de los problemas de aprendizaje de la programación orientada a objetos. Ra Ximhai, 11(4), 289-304. https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596021.pdf
Sornoza, C. (2019). Habilidades de las TIC que requieren los docentes en el bachillerato. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(3), 64-73. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i3.2899
UNESCO (2017). UNESCO cifra en 617 millones a los niños y adolescentes sin conocimientos mínimos en lectura y matemáticas. Noticias ONU. Mirada Global, historias humanas. https://n9.cl/qigns.
Vaillant, D., Zidán, E., y Biagas, G. (2020). Uso de plataformas y herramientas digitales para la enseñanza de la Matemática. Políticas Públicas Em Educação, 28(108), 718–740. https://doi.org/10.1590/S0104-40362020002802241
Vílchez-Quesada, E. (2019). Estudio de caso: Estrategia de enseñanza y aprendizaje asistida por computadora para un curso de matemática discreta a través del uso del paquete VilCretas en el software Wolfram Mathematica. Revista Electrónica Educare, 23(2), 242-266. https://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.13
Villacis, D., Jácome, W., López Chica, J., y Córdova, J. (2023). Aplicación del software Geogebra en el aprendizaje de funciones lineales con estudiantes de décimo año de la unidad educativa Manuel De Jesús Calle del cantón Quevedo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1), 9428-9445. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5139
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Minelly Martinez Peñaloza, Marizol Candelaria Arambulo Ayala de Sánchez.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.