Pedagogical resilience and situated learning in addressing post-pandemic educational gaps

Key factor in the training of new generations of teachers for Chile

Authors

  • Marcela Beltrán Universidad Autónoma de Chile, San Miguel, Chile
  • María Angélica Arán Universidad Autónoma de Chile, Temuco, Chile
  • Marjorie Sámuel Universidad Autónoma de Chile, Talca, Chile
  • Claudio Almonacid Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile
  • Juan Mansilla Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile

Keywords:

Pedagogical resilience, Situated learning, Teachers, Remote contexts

Abstract

The current educational scenario and teacher training have been the subject of concern in remote contexts. In this sense, technological innovation in education involves slow processes, in which the teacher's skills and attitude towards the use of digital platforms play an important role. From this perspective, this research seeks to analyze the challenges faced by teachers after the pandemic and how pedagogical resilience and the construction of situated learning is observed in teachers of three faculties of education of Chilean universities. A qualitative methodology is followed, at an exploratory-descriptive level, through a multiple case study, using the content analysis method. The participants in this study are teachers who teach in Early Childhood Education and Elementary Education. The results report the teachers' capacity to adapt to different scenarios and environmental transformations, showing their resilience. However, it is necessary to strengthen virtual and hybrid training processes in order to respond to the needs of the new times.

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Author Biographies

Marcela Beltrán, Universidad Autónoma de Chile, San Miguel, Chile

Educadora de párvulos. Licenciada en Educación. Magister en educación parvularia. Doctora en gestión y organización de instituciones educativas por la Universidad de Sevilla. Directora de carrera de Educación Parvularia de la Universidad Autónoma de Chile, Sede Santiago. Líneas de investigación Diagnóstico organizacional, formación docente e innovación educativa. Grupo Interdisciplinario de Investigación en Educación para la Primera Infancia  (GIIEPI), Universidad Autónoma de Chile.

María Angélica Arán, Universidad Autónoma de Chile, Temuco, Chile

Educadora de párvulos, Licenciada en Educación, Magister en educación con mención en Curriculum y evaluación. Doctora en psicología y educación por la Universidad de Granada. Directora de carrera de Educación Parvularia de la Universidad Autónoma de Chile, Sede Temuco. Líneas de investigación enfoques de aprendizaje, evaluación de aprendizajes y práctica reflexiva. Grupo Interdisciplinario de Investigación en Educación para la Primera Infancia  (GIIEPI), Universidad Autónoma de Chile.

Marjorie Sámuel, Universidad Autónoma de Chile, Talca, Chile

Educadora de párvulos, Licenciada en Educación. Magister en educación, mención Gestión Curricular. Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Barcelona. Directora de carrera de Educación Parvularia de la Universidad Autónoma de Chile, Talca. Líneas de investigación Didáctica de la matemática, educación infantil, formación de profesores.  Grupo Interdisciplinario de Investigación en Educación para la Primera Infancia  (GIIEPI), Universidad Autónoma de Chile.

Claudio Almonacid, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile

Se desempeña como profesor titular en el Departamento de Formación Pedagógica de la Facultad de Filosofía y Educación. Su área de especialidad es el análisis de las políticas educacionales, en particular el análisis de los efectos de la privatización de la educación pública, investigando sobre los procesos de exclusión social y educativa en Chile. Se ha desempeñado como docente en el área educacional en diversos programas de pregrado y postgrado nacionales e internacionales.

Juan Mansilla, Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile

Profesor de Historia, Geografía y Educación Cívica. Magíster en Desarrollo Regional y local. Doctor en Filosofía y Letras por la Universidad Pontificia de Salamanca y un destacado investigador en diversos campos de la educación y humanidades, tanto en nuestro país como en América Latina.

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Published

2023-10-16

How to Cite

Beltrán, M., Arán, M. A. ., Sámuel, M. ., Almonacid, C. ., & Mansilla, J. (2023). Pedagogical resilience and situated learning in addressing post-pandemic educational gaps: Key factor in the training of new generations of teachers for Chile. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 9(18), 193–215. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/27282

Issue

Section

Artículos de Investigación