Design and validation of the environmental awareness scale (ECA) in elementary school children

Authors

  • Nissa Yaing Torres Soto Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México
  • Beatriz Martínez Ramírez Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México
  • Fernanda Guadalupe Rascón Arriaga Universidad Kino, Hermosillo, Sonora México
  • Josué Arturo Medina Fernández. Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México
  • Luis Antonio Reyna Martínez Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México

Keywords:

Environmental awareness, Exploratory factor analysis, Confirmatory factor analysis, Elementary school

Abstract

The objective of the present study was to design and validate the Environmental Awareness Scale (ECA) in children of elementary school in the state of Sonora (Mexico). A total of 233 students (142 women and 91 men) with an average age of 10 years (SD=1.70) from public schools from Carbo, Guaymas, Huépac, Banámichi, Ures and Hermosillo were evaluated. The Exploratory Factor Analysis showed a unifactorial structure of scale with a high internal consistency index (α=.93) and 65.28% of the total explained variance. Furthermore, the Confirmatory Factor Analysis, with the maximum likelihood method, confirmed that the one-factor model had a good of fitness for the data. All the items presented acceptable factorial weights (λ >0.70). These findings suggest that our questionnaire is valid and reliable to assess the awareness in children in respect to the environmental actions that people in their environment should carry out and can be implemented in studies with people from the Northwest of Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nissa Yaing Torres Soto, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México

Licenciada en Psicología Social Comunitaria por la Universidad Autónoma Indígena de México (UAIM), Maestra en Innovación Educativa y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Sonora y Doctorante en Salud Pública por la Universidad Contemporánea de las Américas (UNICLA). Sus líneas de investigación son educación ambiental, sociedad y medio ambiente. Es profesora investigadora de carrera en el Departamento de Ciencias Médicas de la División de Ciencias de la Salud (DCS) de la Universidad Autónoma del Estado de Quinta Roo (UAEQROO). Es colaboradora del cuerpo académico de Atención y Seguridad del Paciente de la DCS y del cuerpo académico consolidado de Problemas Sociales de la UNISON, adicionalmente, es miembro del Comité de Ética en Investigación de la DCS. Artículos publicados: Torres-Soto, N. Y., Corral-Verdugo, V., y Corral-Frías, N. S. (2022). The relationship between self-care, positive family environment, and human wellbeing. Wellbeing, Space and Society3, 100076. Doi: https://doi.org/10.1016/j.wss.2022.100076 Torres-Soto,N. Y., López-Franco,G., Torres-Soto, N. A., Rojas-Armadillo, M.  L., Aray-Roa, A., Monzalvo-Curiel, A., & Peña-Torres, E. F. (2022).   Risk perception about the covid-19 pandemic and its effect on self-medication practices in population of northwestern Mexico. Acta Universitaria 32, 1-14. Doi. http://doi.org/10.15174.au.2022.3189

Beatriz Martínez Ramírez, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México

Cuenta con la Licenciatura en Medicina, Maestría en Ciencias de la Salud y Doctorante en Salud Pública. Ha participado en congresos nacionales e internacionales. Se ha capacitado a través de talleres, cursos y diplomados en temas de formación docente, salud pública y calidad en la atención en salud impartidos por diversas instituciones académicas de prestigio. Sus líneas de investigación son: Calidad y seguridad del paciente. Artículo publicado: Armadillo, M. D. L. R., Ramírez, B. M., López, C. A. R., Torres, E. F. P., & Soto, N. Y. T. (2022). Prevención cuaternaria. Intervenciones médicas innecesarias en atención primaria: un estudio cualitativo con médicos familiares. Atención Primaria Práctica4(2), 1-6. Doi: https://doi.org/10.1016/j.appr.2022.100137. Forma parte del comité editorial de la Revista Salud Quintana Roo de la Secretaría de Salud del Estado de Quintana Roo. Actualmente forma parte del Cuerpo Académico de Calidad y Seguridad del Paciente. Correo electrónico: beatriz.martinez@uqroo.edu.mx

Fernanda Guadalupe Rascón Arriaga, Universidad Kino, Hermosillo, Sonora México

Licenciada en Psicología, Maestra y Doctora en Ciencias Sociales. Ha participado en congresos y realizado estancias nacionales e internacionales. Se ha capacitado en temas de terapia psicológica, derechos humanos, metodología de la investigación, análisis de datos, investigación en psicología y ciencias sociales, psicología ambiental e interdisciplinar, impartidos por diversas instituciones académicas de prestigio. Sus líneas de investigación son: Problemas psicosociales, transnacionalismo y migración. Forma parte del comité revisor de la Revista Salud Quintana Roo de la Secretaría de Salud del Estado de Quintana Roo. Actualmente es la encargara del área de Psicopedagogía en la Universidad Kino en Hermosillo, Sonora, México. La publicación más reciente es Validación de la escala de vulnerabilidad hacia los migrantes en población del Noroeste de México (2022).

Josué Arturo Medina Fernández., Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México

Licenciado en Enfermería, Maestro en Enfermería y Doctorante en Salud Pública. Actualmente se desempeña como profesor investigador de carrera en el Departamento de Ciencias de la Enfermería de la División Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo. Artículos publicados: Medina, I. A., Carreño, S., Chaparro, L., Gallegos-Torres, R. M., Medina, J. A., & Hernández, E. K. (2021). Fear, Stress, and Knowledge regarding COVID-19 in Nursing Students and Recent Graduates in Mexico. Investigación y Educación en Enfermería, 39(1), e05. Doi: https://doi.org/10.17533/udea.iee.v39n1e05; Medina Fernández, Isaí Arturo, Medina Fernández, Josué Arturo, Torres Obregón, Reyna, Sosa Cárdenas, Rebeca, Chale Pool, George Williams, & Chaparro-Díaz, Lorena. (2021). Attitudes towards old age and attitudes towards elderly's sexuality in students and nursing professionals. Gerokomos, 32(1), 17-21. Doi: https://dx.doi.org/10.4321/s1134-928x2021000100005

Luis Antonio Reyna Martínez, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, Chetumal, Quintana Roo, México

Médico, Cirujano, Partero por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). Maestro en Salud Pública con área de concentración en Epidemiología por el Instituto Nacional de Salud Pública (INSP) y Doctor en Imagen, Arte, Cultura y Sociedad, por la Universidad Autónoma de Morelos (UAEM). Es parte del Sistema Nacional de Investigadores nivel I y actualmente es profesor investigador adscrito a la División de Ciencias de la Salud de la Universidad de Quintana Roo, donde trabaja en la línea de Comunicación en Salud y es responsable del Cuerpo Académico Atención, Comunicación y Educación en Salud. Artículos publicados: Reyna, L. A.; Campos, M.; de la Yncera N. C. (2021). Aprendizajes de una iniciativa en salud para fortalecer el contexto escolar en tiempos de pandemia. Revista de medicina en investigación UAEMéx. 9(2), 82-87. Reyna, L. A., Campos, M., de la Yncera, N. C. & Fajardo-Ruz, R. (2021). Contribuciones de la comunicación en salud en la implementación de un proyecto universitario de atención primaria. Revista Cubana de Educación Superior40(3). Reyna, L. A., Campos, M., & Yncera, R. (2021). Aspectos claves de narrativas alternativas para la alfabetización en salud. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores8(SPE1).

References

Acebal, M., y Brero, V. (2005). Acerca de la conciencia ambiental de futuros formadores. Ponencia presentada en el VII Congreso Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, España.

Acuña, M. P., y Quiñones, Y. D. (2020). Educación ambiental lúdica para fortalecer habilidades cognitivas en niños escolarizados. Educación y Educadores, 23(3), 444-468. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.5

Alagoz, B., y Akman, O. (2016). A Study towards Views of Teacher Candidates about National and Global Environmental Problems. International Journal of Research in Education and Science, 2(2), 483-493.

Alcalá, M., y Gutiérrez, J. (2020). Sustainable Development as a Pedagogical Challenge for the 21st Century University. Rev. Andal. Cienc. Soc, 19, 59-80.

Aliman, M., y Astina, I. K. (2019). Improving Environmental Awareness of High School Students' in Malang City through Earthcomm Learning in the Geography Class. International Journal of Instruction, 12(4), 79-94. https://doi.org/10.29333/iji.2019.1246a

Ariza, C. P., Rueda, L. A. y Sardoth, J. (2017). La educación ambiental como estrategia global para la sustentabilidad. Revista Boletín Redipe, 6(5), 64–70.

Baldi, G., y García E. (2005). Calidad de Vida y Medio Ambiente, la Psicología Ambiental. Universidades, 30, 9–16.

Barrera-Hernández, L. F., Sotelo-Castillo, M. A., Echeverría-Castro, S. B., y Tapia-Fonllem, C. O. (2020). Connectedness to nature: its impact on sustainable behaviors and happiness in children. Frontiers in psychology, 276(11), 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00276

Bentler, P. M. (2007). On tests and indices for evaluating structural models. Personality and Individual differences, 42(5), 825-829. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.024

Boca, G. D., Saraçlı, S. (2019). Environmental Education and Student’s Perception, for Sustainability. In Sustainability (Vol. 11, Issue 6). https://doi.org/10.3390/su11061553

Brown, K. W., West, A. M., Loverich, T. M., y Biegel, G. M. (2011). Assessing adolescent mindfulness: validation of an adapted Mindful Attention Awareness Scale in adolescent normative and psychiatric populations. Psychological assessment, 23(4), 1023. https://doi.org/10.1037/a0021338

Büyüktaşkapu, S., y Samur, A. Ö. (2010). Comparative examination of children's school readiness level who have attended mother child education program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 964-968. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.135

Calixto-Flores, R. (2018). Investigaciones y prácticas pedagógicas en educación ambiental. México: IPEP.

Chumbe, A. C. (2021). Caracterización de la actitud ambiental en estudiantes ingresantes a la universidad. Eduser (Lima), 8(1), 21–34. https://doi.org/10.18050/eduser.v8i1.930

Collado, S., Rosa, C. D. y Corraliza, J. A. (2020). The effect of a nature-based environmental education program on children’s environmental attitudes and behaviors: A randomized experiment with primary schools. Sostenibilidad, 12 (17), 6817. https://doi.org/10.3390/su12176817

Collado, S., Staats, H., y Corraliza, J. A. (2013). Experiencing nature in children's summer camps: Affective, cognitive and behavioural consequences. Journal of Environmental Psychology, 33, 37-44. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2012.08.002

Collado, S., y Corraliza, J. A. (2016). Conciencia ecológica y bienestar en la infancia: efectos de la relación con la naturaleza. Madrid: CCS.

Corral, V. Frías, M. y Corral, B. (1996). "Predictors of environmental critical thinking: a study of mexican children", The Journal of Environmental Education, vol. 27, pp. 23-27.

Corraliza, J. A., Berenguer, J., Moreno, M., y Martín, R. (2004). La investigación de la conciencia ambiental. Un enfoque psicosocial. En R. de Castro (Coord.), Persona, Sociedad y Medio Ambiente. Perspectivas de la investigación social de la sostenibilidad (pp. 106–120). España: Consejería de Medio Ambiente/Junta de Andalucía.

Corraliza, J.A. y Collado, S. (2019). Conciencia ecológica y experiencia ambiental en la infancia. Conciencia ecológica y experiencia ambiental infantil. Papeles del Psicólogo/Psychologist Papers, 40(3), 190-196. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2896

Corral-Verdugo, V., Caso, J., Frías, M. (2018). La psicología del cambio climático. Mitigación y adaptación conductual ante el calentamiento global. México, DF: Editorial Pearson.

Corral-Verdugo, V., Pato, C. y Torres-Soto, N. (2021). Testing a tridimensional model of sustainable behavior: self-care, caring for others, and caring for the planet. Environ Dev Sustain 23, 12867–12882 https://doi.org/10.1007/s10668-020-01189-9

Díaz, G. G., Camarena, G. B y Mirón, J. C. (2019a). “La educación ambiental: la práctica docente y la perspectiva del estudiante”. En R. Calixto & L. M. Martínez. Educación Ambiental en Escuelas de Educación Básica (pp.1-308) Red Durango de Investigadores Educativos A. C.

Díaz, G. R. Ochoa, E. y Miron, C. A. (2020). Perspectiva ambiental en niños de primaria. contacto con la naturaleza y práctica docente. Trayectorias Humanas Trascontinentales, (7). https://doi.org/10.25965/trahs.2143

Díaz, G. R., Camarena, B. O., Mirón, C. A., y Ochoa, E. (2019b). Teaching practice in environmental education and pro-environmental skills in students of fifth grade. Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 369-387. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38797

Díaz, J., y Fuentes, F. (2018). Desarrollo de la conciencia ambiental en niños de sexto grado de educación primaria. Significados y percepciones. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, (26), 136-163.

Evans, G. W., Otto, S., y Kaiser, F. G. (2018). Childhood Origins of Young Adult Environmental Behavior. Psychological science, 29(5), 679–687. https://doi.org/10.1177/0956797617741894

Evans, N., Whitehouse, H., y Gooch, M. (2012). Barriers, Successes and Enabling Practices of Education for Sustainability in Far North Queensland Schools: A Case Study. The Journal of Environmental Education, 43(2), 121-138. https://doi.org/10.1080/00958964.2011.621995

Felix, K. R., do Nascimento, S. M., Ferreira, E., y Alves, J. L. (2020). Sustainability and Public Policies: Treatment in Contemporary Environmental Education. Research, Society and Development, 9(9), 1-23. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7880

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. USA: SAGE.

Fraijo, B. S., Corral, V., Tapia, C., y García, F. (2012). Adaptación y prueba de una escala de orientación hacia la sustentabilidad en niños de sexto año de educación básica. Revista mexicana de investigación educativa, 17(55), 1091-1117.

Fraijo, B. Tapia, C. y Corral, V. (2007). "Orientación hacia la sustentabilidad en estudiantes universitarios un estudio diagnostico", en D. González y M. Maytorena (eds.), Estudios empíricos en educación superior, México: Unison-Conacyt.

Fraijo-Sing, B. S., Beltrán-Sierra, N. I., Tapia-Fonllem, C., y Valenzuela-Peñúñuri, R. (2020). Pictographic Representations of the Word “Nature” in Preschool Education Children. Frontiers in Psychology, 11, 575. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00575

Garay-Mantilla, M. Y., Sánchez-Celis, E., y Rodríguez-Sierra, A. V. (2021). El juego cooperativo como estrategia pedagógica para promover el buen manejo y la recolección de residuos sólidos. Praxis, 17(1), 55-68. https://doi.org/10.21676/23897856.3520

García, F. V., Durón, M. R. y Corral, V. (2016). Conectividad con la naturaleza y conducta sustentable: una vía hacia las conductas pro-sociales y pro-ambientales. Psicumex, 6(2), 81–96. https://doi.org/10.36793/psicumex.v6i2.289

García, F.V., Bello, M.E. y Ruvalcaba, J.M. (2017). Relaciones entre conductas pro-ecológicas, conectividad con la naturaleza, eco-afinidad y eco-conciencia en niños de primaria. Trabajo Presentado en el XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí.

Gönen, Ç., Deveci, E. Ü., y Aydede, M. N. (2022). Development and validation of climate change awareness scale for high school students. Environment, Development and Sustainability, 1-13. https://doi.org/10.1007/s10668-022-02213-w

Hage, R., y Rauckienė, A. (2004). Ecocentric Worldview Paradigm: The Reconstruction of Consciousness. Journal of Baltic Science Education, 2(6), 60-68.

Hair, J. (1995). Multivariate data analysis with reading. USA: Prentice Hall.

Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., y Tatham, R. (2009). Análise Multivariada de Dados. Porto Alegre: Bookmann.

Hu, L. T., y Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

Islam, M. A., Hunt, A., Jantan, A. H., Hashim, H., y Chong, C. W. (2020). Exploring challenges and solutions in applying green human resource management practices for the sustainable workplace in the ready‐made garment industry in Bangladesh. Business Strategy y Development, 3(3), 332-343. https://doi.org/10.1002/bsd2.99

Jiménez, M. y Lafuente, R. (2010). Defining and measuring environmental consciousness. Revista Internacional de Sociología (RIS), 68(3), 731-755. https://doi.org/10.3989/ris.2008.11.03

Kousar, S., Afzal, M., Ahmed, F., y Bojnec, Š. (2022). Environmental awareness and air quality: The mediating role of Environmental protective behaviors. Sustainability, 14(6), 3138. https://doi.org/10.3390/su14063138

Kyaria, A. K., y Al Hudithib, F. A (2020). Creating Environmental Awareness through University Sustainability Education: Evidence from Developing Economies. 14(1), 932–952.

Larson, L. R., Green, G. T., y Castleberry, S. B. (2019). Construction and Validation of an Instrument to Measure Environmental Orientations in a Diverse Group of Children. Environment and Behavior, 43(1), 72–89. https://doi.org/10.1177/0013916509345212

Laso, S., Marbán, J. M. y Ruiz, M. (2019). Diseño y validación de una escala para la medición de conciencia ambiental en los futuros maestros de primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 297-316. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11181

Marpa, E. (2020). Navigating Environmental Education Practices to Promote Environmental Awareness and Education. International Journal on Studies in Education, 2(1), 45-57. https://doi.org/10.46328/ijonse.8

Marulanda, S., Millan, B., y Sua, L. (2021). El desarrollo de la conciencia ambiental en niños de cuatro y cinco años en un colegio prescolar oficial. Revista Estudios Psicológicos, 1(2), 7–23. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.02.001

Mediavilla, M., Medina, S., y González, I. (2020). Diagnóstico de sensibilidad medioambiental en estudiantes universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 179-197. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.2

Mendoza, M., Collins, F. y Rioja, S. (2022). Estudio sobre la relación entre conciencia ambiental y empatía en futuros docentes chilenos. Revista Andina de Educación, 5(2), 1-10. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.5.2.4

Milanés, O., Menezes, P. H., y Quellis, L. (2019). Educación ambiental transformadora: estudio comparado entre Brasil y Cuba. Revista Pedagógica, 21, 500. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.4844

Monzalvo, A. y Torres, N. Y. (2021) Diseño y validación de la escala de bienestar animal: Educación emocional de los niños para prevención del maltrato. Revista de Comunicación y Salud, 11, 1-24. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e261

Musitu-Ferrer, D., Esteban-Ibañez, M., León-Moreno, C., y García, O. F. (2019). Is school adjustment related to environmental empathy and connectedness to nature? Psychosocial Intervention, 28(2), 101-110. https://doi.org/10.5093/pi2019a8

Mustam, B., y Sarojini, E. (2016). Informal and formal environmental education infusion: Actions of Malaysian teachers and parents among students in a polluted area. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 9-20.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2022a). Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente. : https://www.un.org/ruleoflaw/es/un-and-the-rule-of-law/united-nations-environment-programme/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2022b). La UNESCO quiere que la educación ambiental sea un componente clave de los planes de estudio para 2025. https://es.unesco.org/news/unesco-quiere-que-educacion-ambiental-sea-componente-clave-planes-estudio-2025

Sauvé, L. (2017). Educación Ambiental y Ecociudadanía: un proyecto ontogénico y político. REMEA - Revista Eletrônica Do Mestrado Em Educação Ambiental, 261–278. https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306

Schneiderhan-Opel, J., y Bogner, F. (2020). The Relation between Knowledge Acquisition and Environmental Values within the Scope of a Biodiversity Learning Module. Sustainability, 12(5), 1-19. https://doi.org/10.3390/su12052036

Schneller, A. J., Johnson, B., y Bogner, F. X. (2015). Measuring children’s environmental attitudes and values in northwest Mexico: Validating a modified version of measures to test the Model of Ecological Values (2-MEV). Environmental Education Research, 21(1), 61-75.

Schumacker, R. E., y Lomax, R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. psychology press. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers

Sukma, E., Ramadhan, S., y Indriyani, V. (2020). Integration of environmental education in elementary schools. Journal of Physics: Conference Series, 1481(1), 1-6.

Tapia, C. Fraijo, B. Corral, V. Gutiérrez, C. y Tirado, H. (2006). "Validación de una escala de orientación hacia la sustentabilidad", en B. Fraijo, S. Echeverría y C. Tapia (eds.) Desierto y Mar. Estudios sociales en Sonora, Cd. Obregón, México: Instituto Tecnológico de Sonora.

Thiengkamol, N. (2011). Development of Model of Environmental Education and Inspiration of Public Consciousness Influencing to Global Warming Alleviation. European Journal for Social Studies,25(4), 506-514.

Torres, P. J., Alcántara, J., Arrebola, J. C., Rubio, S. J., y Mora, M. (2016). “Trabajando el acercamiento a la naturaleza de los niños y niñas en el Grado de Educación Infantil”. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 14(1), 258-270. http://ojs.uca.es/index.php/tavira/article/view/962

Torres-Soto, N. Y., Corral-Verdugo, V., y Corral-Frías, N. S. (2022). The relationship between self-care, positive family environment, and human wellbeing. Wellbeing, Space and Society, 3, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.wss.2022.100076

Villanueva, H. D., Medina, O. A., y Sánchez, A. O. (2020). Estudio documental: importancia de la educación ambiental en la educación básica. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 3(1), 6-14. https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.4

Zamora-Polo, F., y Sánchez-Martín, J. (2019). Teaching for a Better World. Sustainability and Sustainable Development Goals in the Construction of a Change-Maker University. In Sustainability (Vol. 11, Issue 15). https://doi.org/10.3390/su11154224

Zhang, A., Venkatesh, V. G., Liu, Y., Wan, M., Qu, T., y Huisingh, D. (2019). Barriers to smart waste management for a circular economy in China. Journal of Cleaner Production, 240, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118198

Published

2022-09-13

How to Cite

Torres Soto, N. Y., Martínez Ramírez, B. ., Rascón Arriaga, F. G. ., Medina Fernández., J. A. ., & Reyna Martínez, L. A. . (2022). Design and validation of the environmental awareness scale (ECA) in elementary school children. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 8(16), 139–157. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/24318

Issue

Section

Artículos de Investigación