La movilidad educativa intergeneracional en Montevideo
Keywords:
movilidad educativa, movilidad social, movilidad intergeneracional, educación, clases sociales, desigualdadAbstract
El presente trabajo introduce el tratamiento de la movilidad educativa en el Uruguay reuniendo resultados del análisis descriptivo de dos encuestas específicas de movilidad social, relevadas en Montevideo en 1996 y 2010, y aplicadas a la Población Económicamente Activa (PEA), de ambos sexos, y mayor de 18 años. La finalidad es descriptiva, para ello se enmarcan los resultados dentro de las hipótesis más frecuentes sobre el impacto de la expansión de la educación en la movilidad educativa y en la movilidad social.Downloads
References
Blau, P; Duncan, O. (1967). The American occupational structure. Glencoe, NY.
Boado, M. (2013). Reproducción y Movilidad social en Montevideo 1996-2010. El Uruguay desde la Sociología 11; Depto de Sociología, FCS, Udelar, Montevideo.
Boado, M. (2014). Fluidez social en el Uruguay contemporáneo y progresista. El Uruguay desde la Sociología 13; Depto de Sociología, FCS, Udelar, Montevideo.
Boudon, R. (1983). La desigualdad de oportunidades. Laia: Barcelona.
Bourdieu, P, Passeron, J.C. (2003). Los Herederos. Los estudiantes y la cultura. Siglo XXI Editores, Argentina.
Bourdieu, P, Y Passeron, J.C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara
Breen, R. (2004). Social Mobility in Europe. Oxford University Press.
Breen R; Jonson, J. (2005). Inequality of opportunity in comparative perspective: Recent Research on Educational Attainment and Social Mobility. Annual. Reviews Sociology. 31:223–43.
Breen, R; Luijkx, R; Müller, W. y Pollack, R. (2009) Nonpersistent Inequality in Educational Attainment: Evidence from Eight European Countries. AJS, Vol 114, N° 5.
Duncan, O. (1966). Methodological issues in the analysis of social mobility. En: Smelser N, 6 Lipset S, (Eds). Social structure and mobility in economic development. Aldine: Chicago.
Errandonea, G. et al (2014). 140 años de la educación del Pueblo. Aportes a la reflexión sobre la educación en Uruguay. Montevideo: Ministerio de Educación y Cultura,.
Fachelli, S; Lopez, P y Jorrat, J.R. (2017). Análisis comparativo de movilidad intergeneracional de clases en Argentina y España. En: IV Seminario Internacional Desigualdad y Movilidad Social en américa Latina; Inst Gino Germani/FSOC/UBA- FAC Humanidades y Ciencias de la Educación/ULP, La Plata, ISSN 2362-4094 - web http://seminariosms.fahce.unlp.edu.ar.
Goldthorpe, J. (2007) “On Sociology. Second Edition”; Stanford University Press.
Hout, M. (2006). Maximally Maintained Inequality and Essentially Maintained Inequality: Crossnational Comparisons. Sociological Theory and Methods, Vol.21, No2: 237-252.
Jorrat, J.R. (2016). De tal padre... ¿tal hijo? Estudio sobre Movilidad Social en Argentina. Buenos Aires. Dunken
Lambert, P. y Bottero (2007). By Slow Degrees: Two Centuries of Social Reproduction and Mobility in Britain. Sociological Research Online, Volume 12, Issue 1.
Shavit, Y. y Blossfeld, H.P. (1993). Persisting Barriers: Changes in Educational Opportunities in Thirteen Countries. En: Shavit Y. & Blossfeld H.P. (eds.). Persistent Inequality: Changing Educational Attainment in Thirteen Countries. Social Inequality Series. Westview, Colorado.
Solís, P. y Boado, M. (2016). Y sin embargo se mueve. Estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. El Colegio de México y Centro de Estudios Espinosa Yglesias, México.
Benavides, M.; Etesse, M. (2012). Movilidad educativa intergeneracional, educación superior y movilidad social en el Perú: evidencias recientes a partir de encuestas a hogares. En: CUENCA, Ricardo (editor). Educación Superior. Movilidad social e identidad. IEP, Lima.
Rey, R. (2017). El papel de la educación terciaria en la movilidad social intergeneracional. Revista Intercambios. Vol. 4, N°2 Udelar. Montevideo.
Schofer, E y Meyer J.W. (2005). The Worldwide Expansion of Higher Education in the 20th Century. American Sociological Review 70: 898-920.
Valet, L.H. (2004) The state of the art. Current issues and prospects in comparative educational research. https://www.researchgate.net/publication/267231902.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.