Customer satisfaction in two music initiation schools for children in the face of the pandemic effect

Authors

Keywords:

pandemic, satisfaction, internal customer, and external customer, music schools

Abstract

In order to know the satisfaction of the clients of the music and art schools of the city of Veracruz in Mexico during the 2020-2022 pandemic period, this aspect was measured in two private musical initiation schools belonging to the sector. The measurement was carried out through various data collection methods, both quantitative and qualitative, in order to know the opinion of the internal and external clients of the schools studied. A questionnaire with four indicators was used to measure external customer satisfaction: 1) the degree of customer satisfaction with various aspects of the service; 2) the probability that the client will recommend the school; 3) the easiness of obtaining help from the institution, and 4) the perception about inclusion. Two integrated focus groups of collaborators and professors were formed to determine the internal clients' points of view. In addition, in a complementary manner, interviews were carried out with managers, and the administrative processes were observed in situ to form a profile of the current situation of the companies. Although failures were found in how objectives and goals are communicated in the schools, the level of customer satisfaction is high (9.26 on a numerical scale of 1 to 10). Additionally, some negative and positive effects caused by the pandemic were identified, which generated a favorable opinion on the development of virtual education schemes

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Manuel Espinosa Yépez, Universidad Veracruzana

MA Carlos Manuel Espinosa Yépez
Universidad Veracruzana
https://orcid.org/ 0000-0003-2572-4999
carlosey@outlook.es
México

Teresa García López, Universidad Veracruzana

Dra. Teresa García López
Universidad Veracruzana
https://orcid.org/0000-0002-5407-676X
tgarcia@uv.mx
México

Ana María Díaz Cerón, Universidad Veracruzana

MA Ana María Díaz Cerón
Universidad Veracruzana
https://orcid.org/ 0000-0002-2528-624X
adiaz@uv.mx
México

References

Castillo-Ortiz, A. (2005). Liderazgo administrativo: Reto para el director de escuelas del siglo XXI. Revista de Educación de Puerto Rico (REduca), No. 20, Recuperado a partir de https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/16262.

CEPAL. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19: efectos económicos y sociales. Organización de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/S2000264_es.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Farris, P. W., Bendle, N. T., Pfeifer, P. E., & Reibstein, D. J. (2010). Marketing Metrics: The definitive guide to Measuring Marketing Performance (Segunda ed.). New Jersey, USA: Pearson Education LTD. Retrieved Septiembre de 2021, from https://books.google.com.mx/books?id=7Ptw4nBoGmkC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Gonzáles, L. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. ESPACIO I+D, INNOVACIÓN MÁS DESARROLLO, 9(25), 158-176. https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10

Gordillo, E. (2018). Análisis del proceso administrativo que implementan las academias musicales en la ciudad de Guatemala. Guatemala de Asunción: Universidad Rafael Landívar.

Hernández, M. (1999). Propuesta metodológica para mejora continua de la calidad personal del docente. Xalapa, Veracruz, México: Universidad Veracruzana. Facultad de Estadística e Informática. Región Xalapa. Recuperado de: http://cdigital.uv.mx/handle/123456789/47611

Imai, M. (2001). Kaizen: La clave de la estrategia competitiva japonesa. Mexico: Continental.

INEGI. (23 de Marzo de 2021). Comunicado de Prensa Núm 185/21. inegi.org.mx: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2021/OtrTemEcon/ECOVID-ED_2021_03.pdf

Jiménez R., A. M. (Julio-Diciembre de 2010). Los procesos de globalización e integración económica: retos y oportunidades para el mercadeo. Revista Venezolana de Análisis de Coyuntura, vol. XVI, núm. 2(2), 95-113. https://www.redalyc.org/pdf/364/36418856005.pdf

Lara, A. (2013). Análisis de la Norma ISO 10004:2010 para la medición y el seguimiento de la satisfacción de los clientes en las PyMEs. Xalapa, Veracruz: Universidad Veracruzana. Facultad de Estadística e Informática.

Loera, M. (03 de Diciembre de 2012). Universidad de Guadalajara. Más del 90% de empresas en México son micro, pequeñas y medianas: https://www.udg.mx/es/noticia/mas-del-90-de-empresas-en-mexico-son-micro-pequenas-y-medianas#:~:text=views_php_handler_field.inc).-,M%C3%A1s%20del%2090%25%20de%20empresas%20en,son%20micro%2C%20peque%C3%B1as%20y%20medianas&text=M%C3%A1s%20del%2090%20por%20

MeaningCloud LLC. (2022). Analítica de Textos. meaningcloud.com: https://www.meaningcloud.com/es/soluciones/analitica-de-texto

Reichheld, F. (2006). The Ultimate Question: Driving true profits and true growth. Boston: Harvard Business School Press.

Test de Velocidad. (18 de Agosto de 2016). ¿Qué es la latencia y cómo podemos mejorarla? testdevelocidad.es: https://www.testdevelocidad.es/2016/08/18/la-latencia-podemos-mejorarla/

UNESCO. (2021). Inclusión en la Educación. unesco.org: https://es.unesco.org/themes/inclusion-educacion

Valencia, L. (2010). Propuesta de mejora co ntinua de dos procesos del departamento de servicios escolares de la secretaria de posgrado del INECOL. Xalapa, Veracruz, México: Universidad Veracruzana

Published

2022-08-29

How to Cite

Espinosa Yépez, C. M., García López, T., & Díaz Cerón, A. M. (2022). Customer satisfaction in two music initiation schools for children in the face of the pandemic effect. Gestión I+D, 7(2), 102–143. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/24092

Most read articles by the same author(s)