Dynamizing competences: A proposal for knowledge management in an era of Digital transformation
Keywords:
Gestión por Competencias, Tecnologías de Información y Comunicación, Gestión de Conocimiento, Transformación Digital.Abstract
This study proposes a set of knowledge management competences in business organizations, within a techno-cognitive framework, based on the application of Information and Communication Technologies (ICT) and aimed at the digital transformation that man lives today. It is a type of research or study in which a mixed model is applied (Dellinger and Leech, 2007), and that consists of a documentary review to identify the impact of digital transformation on business management, and an exchange of ideas with experts in the application of ICT and knowledge management, and taking into account the digital transformation of organizations. The work model of the study was mainly based on following the competency management model, with contributions from Lévy-Leboyer (1997) and De Ansorena (2001), the Influence of ICT in defining an organizational leadership profile (Sarell, 2013) and knowledge management (Mirabal, 2015). The product of this work provides energizing competences aimed at helping managers to adapt to problem solving, organizing work, improving initiatives and innovation, teamwork, upholding resistance to pressure, and developing flexibility and adaptation to change with ICT management, in addition to using productivity applications, knowing the fundamentals of the tools, managing knowledge communities, using applications in problems and projects, and the ability to use ICT for supervision purposes.
Keywords: Competency management, Information and communication technologies, Knowledge management, Digital transformation.
Downloads
References
Alama, E. (2008). Capital Intelectual y Resultados Empresariales en las Empresas de Servicios Profesionales de España. Tesis Doctoral en Organización de Empresas. Universidad Complutense de Madrid. España
Ansorena Cao, A. De (2001). 15 casos para la Selección de Personal con Éxito. Barcelona, España: Paidós Empresa
Arboníes, Á. (2006). Conocimiento para Innovar. Como evitar la miopía en la gestión de conocimiento. 2da ed. Madrid: Díaz de Santos
Bernal Torres, C. A. (2010). Metodología de la investigación para administración, economía, humanidades y ciencias sociales. México: Pearson Educación
Bolt, J. (2004). Sobre los líderes futuros. En: Hesselbein, F., Goldsmith, M., y Beckhard, R. El líder del futuro. Barcelona: Deusto
Cano, M. y Sánchez G. (2014). El rol del capital intelectual en la innovación de las empresas. European Scientific Journal, 10 (28)
Castells, M. (1997). La Era de la Información, Economía Sociedad y Cultura. Volumen I: La Sociedad en Red. Madrid: Alianza Editorial
Contreras, F. y Tito, P. (2013). La Gestión del Conocimiento y las Políticas Públicas. Lima: Universidad María Auxiliadora
Córdova, V. y Zavarce, C. (2008). Ética, Socialismo y Organización. Caracas: La Espada Rota
Dalziel, M., Cubeiro, J. y Fernández, G. (1996). Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos. Madrid: Ediciones Deusto.1996
Davenport, T. H. y Prusak, L. (2001). What do we talk about when we talk about knowledge? En: I. Nonaka (ed.) Knowledge management: critical perspectives on business and management, 301-321. New York: Routledge
De Freitas V. y Yáber, G. (2015). Una propuesta de arquitectura para los Sistemas Informáticos de Gestión del Conocimiento en Instituciones de Educación Superior. Espacios, 36 (10), Recuperado de h ttp://www.revistaespacios.com /a15v36n10/153610E2.html
Dellinger, A. y Leech, N. (2007, octubre). Toward a Unified Validation Framework in Mixed Methods Research [Hacia un marco de validación unificado en métodos de investigación Mixtos]. Journal of Mixed Methods Research, 1(4), 309-332
Doz, L., Cuomo, A. y Wrazel, J. (2007). From leadership to management: mobilizing knowledge for innovation in strategic alliances. En Malerba F. y Brusoni, S. Perspectives on innovation; Cambridge University Press; Cambridge
Gairín, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24 (46), 73-90.
García Devis, S. (2018). 5 tendencias para innovación digital. [Artículo en línea]. Disponible en: https://blogs.iadb.org/puntossobrelai/2018/01/16/5-tendencias-para-inspirar-la-innovacion-digital/. Consultado en enero 29, 2018
Guerrero D., C. y Jiménez L., M. L. (2011). Una Visión Estratégica de los Recursos Humanos en Base a Competencias. Inceptum VI (10), enero-junio, 323-333
HayGroup (1996). Las Competencias: Clave para una Gestión Integrada de los Recursos Humanos. Bilbao. Ediciones Deusto
Hellriegel, D., Jackson, S. y Slocum, J. (2005). Administración: Un Enfoque Basado en Competencias. (10ª. ed.). México, D.F.: Thomson Editores
Huaillani, S. (2014). Gestión del conocimiento tácito en el Instituto Nacional de Salud. (Tesis de Maestría), Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Ibáñez, N. y Castillo, R. (2012). Epistemología de la Gerencia y sus Métodos. Valencia, Venezuela: Dirección de Medios y Publicaciones de la Universidad de Carabobo
Katz, R. L. (1974). Skills of an effective administrator. En: Harvard Business Review (52, septiembre/octubre), 90-102
Kuhanathan, A. (2017). Así está cambiando el empleo y el trabajo en la economía digital. El País. [Artículo en línea]. Disponible en: https://retina.elpais.com/retina/2017/11/30/tendencias/1512041161_783871.html. Consultado en enero 18, 2018
Lanz, R. (1997). La Historia Finalizada por la Izquierda. Tharsir, 1 (1). UCV. Caracas. 36
Le Boterf, G. (2001): Ingeniería de las competencias. Barcelona. Gestión 2000
Lévy-Leboyer, C. (1997, septiembre) Gestión de las Competencias. Cómo Analizarlas, Cómo Evaluarlas, Cómo Desarrollarlas. Editorial Gestión 2000, 1ª edición en lengua castellana
McClelland, C. D. (1973). “Testing for competence rather than for intelligence”. American psychologist. January: 1-15
McLagan, P. (1997). “Competencies: the next generation”. Training & Development, may, 40-47
Mirabal, J. (2015). Gestión dinámica de conocimiento organizacional. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 12 (2), 55-78
Nagles, G. N. (2007). La gestión del conocimiento como fuente de innovación. Revista Escuela de Administración de Negocios (EAN), (61), 77-88
Osorio, M. (2003). El capital intelectual en la gestión del conocimiento. ACIMED, 11 (6), Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000600008. Consultado en febrero 9, 2018
Pernía, A., Coscojuela, X. y Vásquez, H. (2005). Exitoso a los 30. Revista Gerente. Abril-2005
Polanyi, M. (1961). II.—Knowing and being. Mind, 70 (280)
Poriet, Y. y Martínez, O. (2014). Competencias tecnológicas en la gerencia universitaria. Orbis 27 (9), 47-67
Probst, G., Raub, S. y Romhardt, K. (2001). Administre el conocimiento. Prentice Hall. México
Putnam, H. (1987). The many faces of realism. La Salle, Illinois. Open Court
Santillán de la Peña, M. (2010). Gestión del Conocimiento: el modelo de gestión de empresas del siglo XXI. Madrid: Netbiblio
Sarell, J. J. (2013). Influencia de las Tecnologías de Información y Comunicación en la Definición de un Perfil de Liderazgo Organizacional. Tesis de Doctorado en Gerencia. Universidad Central de Venezuela, Caracas
Senge, P. M. (1996).). La Quinta Disciplina. Cómo impulsar el Aprendizaje en la Organización Inteligente. Barcelona, España: Juan Granica.
Spencer, L. M. y Spencer, S. M. (1993). Competence at Work Models for superior performance. New York: John Wiley & Sons
Suaznábar, C. y Henrique P. (2017). De átomos a bits: ¿Cómo navegar la transformación digital en América Latina? [Artículo en línea]. Disponible en: https://blogs.iadb.org/puntossobrelai/2017/12/11/trasnformacion-digital-en-america-latina/. Consultado en enero 29, 2018
Tapscott, D. y Caston, A. (1995). Cambio de paradigmas empresariales. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana
Tejada Zabaleta, A. (2003). Los Modelos Actuales de Gestión en las Organizaciones. Gestión del Talento, Gestión del Conocimiento y Gestión por Competencias. Psicología desde el Caribe 12, julio-diciembre, 115-133. Barranquilla: Universidad del Norte
UNESCO (2008). Informe Estándares de competencia en TIC para docentes. [Documento en línea] Disponible: http:// cst.unesco-ci.org/sites/projects/cst/ default.aspx. Consultado en enero 17, 2018
Zavarce, C. (1998). “Gerenciando el cambio habilitado por Tecnología de Información”. Revista Educación y Ciencias Humanas, VI, (11) julio-diciembre. 94-109
