The functional model, an instrument of active teaching methodology in times of pandemic
Keywords:
Learning, Project, Self-instruction, Feedback, MethodologyAbstract
The objective of the research was to determine the perception of students regarding a practical course developed under the active teaching-learning methodology, in a context of the covid-19 pandemic. The method used was a non-experimental research, with a quantitative approach, with the application of a questionnaire on the perception of classes received under the Project Based Learning approach. The population was made up of 24 students enrolled in the course; The entire population (census sample) was employed. The criteria evaluated were: methodology used, teaching material, teaching performance and learning achievements. The results showed that 56.5% of students considered that the application of active methodologies regularly met their expectations for the learning process; Regarding the evaluation of the teaching material used, 69.7% considered it adequate; Regarding teaching performance in the face of doubts and queries, 47.8% considered it excellent; Finally, regarding the learning achieved at the end of the course, 60.8% rated it as good. It was concluded that the majority of students positively value the use of active methodology in the development of classes, considering it as a tool to consolidate the knowledge acquired. The adaptation of the teaching material with better planning of the activities to be developed would be recommended.
Downloads
References
Albarrán, F., Urrutia, M., Ibarra, J., Miranda, C. & Meza, S. (2020). Maquetas como estrategia didáctica en estudiantes de la salud. Educación Médica, 21(3), 198-206. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.003
Arrieta, A, Bellido, G., Da Silva, J., Markiegi, U. & Gago, J. (2021). De la simulación a la realidad: metodología para el aprendizaje de sistemas ciber-físicos. En: Catalán Cantero, Carlos; Grimaldo Moreno, Francisco (eds.). Actas de las XXVII Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática, València, 7-8 de julio: Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática, 2021, pp. 283-286. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/124967
Blasco, J. y Botella, A. (2020). Aprendizaje por proyectos en la clase de Bachillerato: la opereta La Corte de Faraón. Revista de Comunicación de la SEECI (51), 1-15. https://doi.org/10.15198/seeci.2020.51.1-15
Botella, A. & Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. https://n9.cl/znnr3
Caballero-Jorna, M., Giménez, E. & Serna, P. (2021). Experiencia docente en la adecuación de prácticas de laboratorio presenciales a modalidad virtual. Congreso In – Red, 2(1), 655 – 662. http://dx.doi.org/10.4995/INRED2021.2021.13806
Causil, L. & Rodríguez De la Barrera, A. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): experimentación en laboratorio, una metodología de enseñanza de las Ciencias Naturales. Plumilla Educativa, 27(1), 105-128. https://doi.org/10.30554/pe.1.4204.2021
Chambilla, Y., Puma, M. & Ramos, C. (2021). Aprendizaje basado en proyectos y su incidencia en el logro de las competencias profesionales en tiempos de pandemia de los estudiantes de la Escuela Profesional de Educación de la UNAMAD – 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(3), 3048-3061. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i3.505
Cuervo, R., & Hernández, E. (2020). ¿Cómo evaluar la cognición creativa al enseñar diseño industrial? Un insumo para su aprendizaje. Bitácora Urbano Territorial, 30(2), 163-176. https://doi.org/10.15446/bitacora.v30n2.81797
Cotán, A., García, I., & Gallardo, J. (2021). Trabajo colaborativo en línea como estrategia de aprendizaje en entornos virtuales: una investigación con estudiantes universitarios de Educación Infantil y Educación Primaria. Educación, 30(58), 147-168. http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v30n58/2304-4322-educ-30-58-147.pdf
Delgado, U. & Martínez, F. (2021). Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22), 1-14. https://www.scielo.org.mx/pdf/dsetaie/v12n22/2007-2171-dsetaie-12-22-00005.pdf
Escobar, A., & Corzo, L. (2018). Procrastinación académica, autorregulación del aprendizaje y ansiedad en estudiantes de recién ingreso a comunidades universitarias. [Tesis de maestría, Universidad Nacional Abierta y a Distancia Colombia]. https://n9.cl/jzil6
Fajardo, E. & Gil, B. (2019). El aprendizaje basado en proyectos y su relación con el desarrollo de competencias asociadas al trabajo colaborativo. Amauta, 17(33), 103-118. https://doi.org/10.15648/am.33.2019.8
Gálvez Nieto, A. (2019). Enseñando Diseño Gráfico a estudiantes de arquitectura. PyA. Pedagogía y Arquitectura (3),99-108. https://doi.org/10.31381/pedagogiaarquitectura.v0i3.2045
Gil, J., De Besa, M. & Garzón, A. (2020). ¿Por qué procrastina el alumnado universitario? Análisis de motivos y caracterización del alumnado con diferentes tipos de motivaciones. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 183-200. https://bit.ly/3EjbG85
Gil, M. & Rodríguez, P. (2021). Implantación de la metodología del Aprendizaje basado en Proyectos en la asignatura de Taller de Proyecto de Interiores. I Congreso de Escuelas de Edificación y Arquitectura Técnica de España (págs. 301-313). Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/EDIFICATE2021.2021.13609
González-Benito, A., López-Martín, E., Expósito-Casas, E. & Moreno-González, E. (2021). Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. Revista Relieve, 27(2), 1-15. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/21909
González-Fernández, M. & Becerra, L. (2021). Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria. Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria, 11(22), 1-21. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.859
Hernáiz-Pérez, M., Álvarez-Hornos, J., Badia, J., Giménez, J., Robles, Á. et al. (2021). Contextualized project-based learning for training chemical engineers in graphic expression. Education for Chemical Engineers (34), 57-67. https://doi.org/10.1016/j.ece.2020.11.003
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292
Llamo, S., Santos, A. & Pérez, M. (2020). Propuesta didáctica de una maqueta interactiva para explicar el comportamiento de las líneas de transmisión de energía eléctrica. Modelling in Science Education and Learning, 13(2), 5-19. https://doi.org/10.4995/msel.2020.13339
López-De Asiain, M., & Díaz-García, V. (2020). Estrategias educativas innovadoras para la docencia teórica en Arquitectura. III Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA 2020) (págs. 117-127). Barcelona: Grup per a la Innovació i la Logística Docent en l'Arquitectura (GILDA). https://doi.org/10.5821/jida.2020.9322
Martínez, M. (2021). Aprendizaje basado en proyectos como estrategia de formación profesional. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1093
Naranjo, A. & Correa, F. (2020). La academia en acción: aprendizaje basado en proyectos en entornos universitarios. Revista Boletín Redipe, 9(1), 70-78. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i1.893
Nilsook, P., Chatwattana, P., & Seechaliao, T. (2021). The project-based learning management process for vocational and technical education. Higher Education Studies, 11(2), 20-29. https://doi.org/10.5539/hes.v11n2p20
Ocampo, J. (2017). Maquetas y prototipos como herramientas de aprendizaje en arquitectura. Revista Científica de Arquitectura y Urbanismo, 38(2), 43-52. http://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/419
Peña, C., Olmi, H., Gutiérrez, S. & Garcés, G. (2021). Diseño de un curso en modalidad virtual bajo la visión de Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Educación En Ingeniería, 16(31), 26-34. https://doi.org/10.26507/rei.v16n31.1161
Petinto, G., Igualada, J., Mañanós, A. & Espinosa, A. (2020). La integración de escalas en el proyecto urbanístico: la búsqueda de sinergias en el aprendizaje basado en proyectos. VI Congreso nacional de innovación educativa y docencia en red (págs. 934-944). Valencia: Universitat Politècnica de València.
Quant, D. & Sánchez, A. (2012). Procrastinación, Procrastinación Académica: Concepto e Implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica, 3(1), 45-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815146
Rozental, A. & Carlbring, P. (2014). Understanding and Treating Procrastination: A Review of a Common Self-Regulatory Failure. Psychology, 5(13), 1488-1502. https://doi.org/10.4236/psych.2014.513160
Sáiz-Manzanares, M., Casanova, J., Lencastre, J., Almeida, L. & Martín-Antón, L. (2022). Student satisfaction with online teaching in times of COVID-19. Comunicar, 30(70), 35-45. https://doi.org/10.3916/c70-2022-03
Sandí, J., & Cruz, M. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 17(36), 2-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66648525006
Sola, R., Gil, J. A., Castro, S., González, E. & Blanco, G. (2019). La maqueta como herramienta de aprendizaje para desarrollo de maquinaria agrícola. Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 8(3), 64-73. https://doi.org/10.21071/ripadoc.v8i3.12276
Soriano, F., Colmenares, S., Gil, E. & Castillo, E. (2019). Versiones Beta. El prototipado como herramienta de aprendizaje. Text en actes de congrés presented at the VII Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'19) (págs. 491-504). Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya. Iniciativa Digital Politècnica. https://doi.org/10.5821/jida.2019.8368
Soto, I. (2020). La relación estudiante-docente en tiempos de cuarentena: desafíos y oportunidades del aprendizaje en entornos virtuales. Saberes Educativos (5), 70-99. https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/57816/63391
Steel, P. & König, C. (2006). Integrating theories of motivation. Academy of management review, 31(4), 889-913. https://doi.org/10.5465/AMR.2006.22527462
Verdejo, P., Abalos, A. & Juan, I. (2021). El aprendizaje basado en proyectos como metodología vertical integradora. International Conference on Innovation, Documentation and Education (págs. 583-590). Valencia: Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/INN2020.2020.11875
Veytia, M. & Rodríguez, K. (2021). La retroalimentación efectiva en estudiantes desde la perspectiva de los docentes. Transdigital, 2(4), 1-23. https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/63/126
Villanueva, D., Tuesta, N., Alvarado, M., Mansilla, M. & Rey, M. (2021). Aprendizaje basado en proyectos con edificaciones históricas: inmersión en entornos reales de formación para el Grado en Arquitectura Técnica. VI Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Cooperación (CINAIC 2021), (págs. 244-249). Madrid. https://zaguan.unizar.es/record/107751
Zúñiga, L., Cruz, M., S, D. & Abreu, L. (2021). Oportunidades del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) para la pedagogía profesional en la Universidad de Holguín, Cuba. Revista Científica De FAREM-Estelí. (38),65-79. https://doi.org/10.5377/farem.v0i38.11943
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Manuel Antonio Vásquez Vela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.