Pedagogical and managerial leadership in relation to the organisational culture of regular basic education institutions
Keywords:
Educational administrator, Educational planning, Managerial characteristics, Educational management, Work cultureAbstract
The purpose of this research is to analyse the connection between pedagogical and managerial leadership in the institutional culture of regular basic education. To this end, a systematic study was carried out using scientific databases of recognised prestige. The review identified 18 articles that were subjected to rigorous inclusion and exclusion criteria prior to analysis. The results indicate that effective leadership in higher education requires a holistic approach that includes strategic planning, community engagement and critical thinking. It is also crucial to establish and maintain ethical standards and foster team development through benchmarking. A strong organisational culture is essential for educational institutions to create a constructive and positive atmosphere. The results further indicate a correlation between managerial and pedagogical leadership and the ethos of an organisation. Leaders must be committed to professional development and continuous learning to ensure academic quality.
Downloads
References
Balladares, M. (2021). Modelo de Liderazgo en la gestión educativa: una revisión bibliográfica. Revista Científica Emprendimiento Científico Tecnológico, (2), 11-11. https://doi.org/10.54798/FBKD3931
Blanco-López, S., Cerdas-Montano, V., y García-Martínez, J. (2021). Clima organizacional en centros educativos públicos costarricenses: un análisis multifactorial. Revista Educación, 45(1), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44064134020
Buenaño, M., y Villegas, P. (2023). Liderazgo directivo para las transformaciones contemporáneas en las Instituciones Educativas Secundarias. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(3), 2647-2670. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6369
Bustillos, M., Quintero, Y., Lamus, T., y Lamus, R. (2022). La cultura organizacional del personal directivo en instituciones educativas venezolanas. Un estudio cualitativo. International Journal of New Education, Nº. 9, 65-86 https://doi.org/10.24310/IJNE.9.2022.14278
Córdova, E., Rojas, I., y Marín, S. (2021). El liderazgo directivo de las instituciones educativas: una revisión bibliográfica. Conrado, 17(80), 231-236. https://n9.cl/sjfsh
Chaucono, J., Mellado, M., Bizama, R., y Aravena, O. (2022). Persona líder intermedia: influencia en las transformaciones de prácticas de liderazgo pedagógico del personal directivo escolar. Revista Educación, 46(2), 1-27. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49655.
Chi, J., Porres, A., y Vélez, E. (2023). Una manera de mejorar la calidad de la educación: el rol del director escolar. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(1), e205. https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3277
Chuquihuanca, N., Fernández, M., Gonzáles, M., Chunga, L., Girón, R., Estrada, S., y Campoverde, G. (2021). Liderazgo pedagógico directivo y calidad educativa en instituciones de educación básica regular del Perú. Revista Latinoamericana De Difusión Científica, 4(6), 181-191. https://doi.org/10.38186/difcie.46.11
Dávila, M. (2021). El liderazgo pedagógico del director en las instituciones educativas peruanas: Una revisión de la producción científica. UCV-Scientia, 13(2), 71–90. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v13n2a6
Dumitrita,T., & Bonavía, M. (2020). Proyecto de intervención para el desarrollo de una cultura organizacional positiva en centros educativos. Educere, 24(78), 253-266. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35663284006
Evalin, M. (2023). Estilo de Liderazgo del director con la Cultura Organizacional y el Rendimiento de los Estudiantes del Primer Ciclo del Nivel Secundario del Distrito 03 01 del Casco Urbano de Azua, República Dominicana. MENTOR Revista De investigación Educativa Y Deportiva, 2(2Especial), 1305–1322. https://doi.org/10.56200/mried.v2i2Especial.6985
Fajardo, L., Gómez, P., y Mejía, R. (2020). Cultura Organizacional. Controversias y concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 263-289. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787016
Ferreira, R. (2021). El liderazgo directivo en la gestión escolar. Comparación de casos. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(5), 7219-7238. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i5.841
Fonsén, E., Lahtinen, L., Sillman, M., y Reunamo, J. (2022). Pedagogical leadership and children’s well-being in Finnish early education. Educational Management Administration & Leadership, 50(6), 979–994. https://doi.org/10.1177/1741143220962105
Franco, I., Bohórquez, J., Moreira, S., Arias, K., y Wong., B. (2019). El liderazgo directivo como instrumento para favorecer el empoderamiento de la Comunidad Educativa Ecuatoriana. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. 7 https://doi.org/10.46377/dilemas.v30i1.1179
Hasek, S., y Ortiz, L. (2021). Liderazgo: Una Oportunidad de Gestión Educativa. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 17(2), 405-416. https://doi.org/10.18004/riics.2021.diciembre.405.
Hernández-Castilla, R., Murillo, F.J. y Hidalgo, N. (2017). Lecciones Aprendidas del Estudio del Liderazgo Escolar Exitoso. Los casos de España en el Proyecto Internacional ISSPP. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 499-518 http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.2.279241
Huamán, S., Merma, Q., y Vargas, H. (2021). Liderazgo pedagógico directivo en la educación básica regular: Revisión sistemática. TecnoHumanismo, 1(9), 68-82. https://doi.org/10.53673/th.vli9.60
Limongi, V., Ramón, F., y De la Cruz, J. (2020). Liderazgo directivo para la mejora del desempeño en docentes de las Unidades Educativas, 2016 – 2020. In Crescendo, [S.l.], v. 11, n. 4, 463-485. https://n9.cl/r9x6m.
Marichal, O., Rey, C., Molina, M., Perdomo, J., López, M., Misas, J., Cáceres, M., Aznar, I., Hinojo, F., Barrientos, C., Moscoso, O., Mazariegos, W., Roy, D., Ruiz, M., Bernal, R., Buendía, M., Guajardo, C., y Vidal, F. (2021). Formación de la competencia liderazgo educacional en los directores de escuelas (2015-2020). Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(3) http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/1100
Marín-González, F., y Alfaro, L. (2021). Gestión y liderazgo: enfoque desde una célula educativa. Revista Venezolana de Gerencia, 26(96), 1041- 1057. https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.96.4
Martínez, P., Herrera, D., y Díaz, F. (2020). Consideraciones esenciales sobre la efectividad organizacional en la labor educativa. Varona, (70), https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360671237013
Mestanza, J. y Vega, M. (2021). Liderazgo directivo y su impacto en la gestión centrada en los aprendizajes. Rev. Epistemia, 5(1). https://doi.org/10.26495/re.v5i1.1890
Meza, M., Ortega, C., y Cobela, J. (2022). Tendencias investigativas sobre liderazgo y dirección escolar. revisión sistemática de la producción científica. Revista Fuentes, 24(2); Páginas234-247. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19797
Ministerio de Educación. (2014). Marco de buen desempeño del directivo. http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/marco_buen_desempeno_directivo.pdf
Ovillo, L., Sánchez, J., y Meleán, R. (2023). Cultura organizacional en institución educativa del Perú: análisis desde la perspectiva docente en post pandemia. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 25 (2), 324-337. https://doi.org/10.36390/telos252.07
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2019). Del acceso al empoderamiento: Estrategia de la UNESCO para la igualdad de género en y a través de la educación 2019-2025. Perfiles Educativos, 42(167), 198–218. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.167.59695
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación para la Ciencia y Cultura. (2019). Liderazgo directivo. Dimensiones para el análisis de la normativa sobre los directores escolares en Iberoamérica. Editorial. Creapress. https://hdl.handle.net/20.500.12799/6804
Pacco, R., y Dávila, O. (2022). La gestión escolar: una revisión de las investigaciones. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 3002-3029. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2809
Padilla, O., Vargas, J. (2023) El liderazgo en la gestión del director. Revista Andina de Educación 6(1). https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.11
Parraguez, L. (2019). Propuesta teórica de liderazgo transformador y mejora de cultura organizacional en instituciones educativas de educación secundaria. EDUCARE ET COMUNICARE Revista De investigación De La Facultad De Humanidades, 6(2), 19-31. https://doi.org/10.35383/educare.v2i11.201
Portilla, S., Diaz-Camacho, R., Romani, U., y Rivera, J. (2023). Una revisión sistemática acerca del liderazgo directivo y el clima organizacional en los docentes escolares. Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (20), 228–241. https://doi.org/10.37135/chk.002.20.13
Quispe, M., Hinojosa-Ticona, Y., Miranda, A., y Sedano, A. (2021). Serie de redacción científica: Revisiones sistemáticas. Revista del Cuerpo Médico Hospital Nacional Almanzor Aguinaga Asenjo, 14(1), 94-99. http://dx.doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2021.141.906.
Reyes, J., y Moros, H. (2019). La cultura organizacional: principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(1), 201-217. https://n9.cl/e0fp3
Riquelme-Castañeda, J., Pedraja-Rejas, L., y Vega-Massó, R. (2020). El liderazgo y la gestión en la solución de problemas perversos. Una revisión de la literatura. Formación universitaria, 13(1), 135-144. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100135
Ritacco, M., y Amores, F. (2019). Capacidades del liderazgo pedagógico en la dirección escolar de centros ubicados en zonas de riesgo social: un estudio cualitativo. Revista mexicana de investigación educativa, 24(81), 375-402. https://n9.cl/7lete.
Rodriguez, V., Morales, A., Navarro, L., Rosado, C., Espinoza, L., y Hernández, O. (2023). Pedagogical Leadership in the Educational Management of Peruvian Educational Institutions. International Journal of Professional Business Review, 8(4), https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i4.1548
Rosales-Eguía, M., Bullón-Solís, O., y Valero-Palomino, F. (2022). Liderazgo directivo en la educación básica de la región latinoamericana. Puriq, 4, e325. https://doi.org/10.37073/puriq.4.325
Ruelas, I. (2023). Gestión escolar de los directivos en instituciones educativas: Revisión sistemática. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2160-2174. Epub 24 de julio de 2023. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.655
Vela-Quico, G., Cáceres-Coaquira, T., Vela-Quico, A. y Gamero-Torres, H. (2020). Liderazgo pedagógico en Arequipa-Perú: Competencias directivas. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI (Número especial 2), 376- 400 https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34134
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lizeth Isabel García Barbarán, Dolores Vélez Jiménez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides free, immediate access to its content under the principle of making research freely available to the public, which fosters a greater exchange of global knowledge.
Authors who publish in Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal and not to be used for commercial purposes.
- The contents and images included in the articles are the responsibility of the author(s). Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, is not responsible for the information included in them.
- Authors agree with the license of use used by the journal, with the self-archiving conditions and with the open access policy.
- Authors are allowed to disseminate electronically (e.g., in institutional repositories or on their own website) the published version of their work, as it favors its earlier circulation and dissemination and thus a possible increase in its citation and reach among the academic community.
- In case of reuse of published works, the existence and specifications of the license of use must be mentioned, as well as the authorship and original source of publication.