Educating in multiculturalism & expressiveness: Argentinian zamba applied in Spanish classrooms

Authors

  • Imanol Molina Valles Músico y Prof. Música, Navalcarnero, España
  • Antonio Sánchez-Bayón Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, España
  • Javier Sastre Segovia ESIC Business & Marketing School, Pozuelo, España

Keywords:

Music education, Folklore and multiculturalism, Teaching innovation, Musical semiology

Abstract

The teaching of music in European classrooms (into the Bologna Plan), it is usually high-regulated, under a strict academic semiotics and with a low attractiveness for students. This is a proposal for innovation in the classroom, by learning the Argentine zamba, to develop the multiculturalism and expressiveness of Spanish students. This is a teaching innovation project which has been carried out in various schools and institutes, with very positive results, awakening the students' concern for the folklore of other towns and for popular semiotics, which allows everyday sounds to be transferred to musical creativity. Psychomotor, communication and empathic skills have also improved, improving intercultural relations.

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Author Biographies

Imanol Molina Valles, Músico y Prof. Música, Navalcarnero, España

Máster en Educación Secundaria-UCM. Músico y Profesor de Música en Ayto. Navalcarnero y Ayto. Arroyomolinos.

Antonio Sánchez-Bayón, Universidad Rey Juan Carlos, Madrid, España

PhD5 (Doctor en Derecho-UCM, en Teología-UM, en Humanidades-UVA, en Filosofía-UCM y en Economía-UCM). Prof. Economía Aplicada en Universidad Rey Juan Carlos (URJC: https://gestion2.urjc.es/pdi/ver/antonio.sbayon); cuenta con más de 45 libros en editoriales SPI y cerca de 50 artículos en revistas JCR/Scopus/SJR (con índice-h en Google Scholar: 26 y en Scopus: 10).

Javier Sastre Segovia, ESIC Business & Marketing School, Pozuelo, España

Doctor en Organización y Dirección de Empresas por la Universidad Pontificia Comillas (ICADE) y Prof. Economía y Empresa en ESIC Business & Marketing School

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Published

2024-01-12

How to Cite

Molina Valles, I. ., Sánchez-Bayón, A. ., & Sastre Segovia, J. . (2024). Educating in multiculturalism & expressiveness: Argentinian zamba applied in Spanish classrooms. Areté, Doctorate in Education Digital Journal, 10(19), 139–163. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/27642

Issue

Section

Artículos de Investigación