Management praxis of the e-government in the venezuelan experimental universities

Authors

Keywords:

Management Praxis, E-government, Human Practices , Experimental Universities

Abstract

The article refers to the management practice of e-government of the Venezuelan Experimental Universities. An investigative development is carried out on the origins of e-government, through the main leading countries in its development. Experimental universities, which affect individual human practices, will be reviewed, this being the notion of praxis. Theoreticals are taken under their scientific approach, within the Administrative and Social Sciences. Its purpose is the nature of the managerial praxis of e-government and the logical foundation underlying the Venezuelan experimental universities. The research will move under an objectivist logic, with a complementary approach being a mixed method, the quantitative and qualitative approach will be used, generating a descriptive study to define the phenomena in the data presented, taking as a sample fourteen experts. The Delphi Method technique will be shown, based on consultations with management experts, its four phases of development will be governed with the elaboration of a questionnaire, through statistical-mathematical formulas, with the calculation of the Expert Competence Coefficient and for validation will demonstrate consistency with the Kuder Richarson Coefficient, until the results are reached, showing that this method, being a predictive system, achieves a consensus of credibility and diverse opinions, also avoids conflicts between experts due to its anonymity, this study being a demonstrative of the phases contemplated by the method. The conclusions of this investigation provided information on how the instruments, methods, technological tools and calculations to be applied are essential within the investigative construct

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela L. Rivas H., Universidad Central de Venezuela

MSc. Gabriela L. Rivas H.
Universidad Central de Venezuela
garivas2006@gmail.com
http://orcid.org/0000-0002-1302-3899
Venezuela

References

AGESIC (2017). Desarrollando el Uruguay digital. http://www.agesic.gub.uy/

Balestrini, Mirian (2001). Como se elabora proyecto de investigación. Quinta edición. Caracas, Venezuela: BL Consultores Asociados, Servicio Editorial.

Bédard, Renée (2003). Los Fundamentos del pensamiento y las prácticas administrativas. El Rombo y las Cuatro Dimensiones Filosóficas ad-Minister Universidad EAFIT Medellín Número 3.

Criado J y Gil-García J. (2013). Gobierno electrónico, gestión y políticas públicas Estado actual y tendencias futuras en América Latina. Volumen temático

Drucker, Peter (1957). La gerencia de empresas. Primera Edición. Editorial Sudamericana. Barcelona-España.

Drucker, Peter (1969). The age of discontinuity: guidelines to our changing society. Harper & Row, New York.

Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela (2004). Decreto Nro. 3390. Caracas 28 de Diciembre. [Disponible en]: https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/es/ve/ve052es.pdf Consultado: Noviembre, 2019.

Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela (2010). Caracas 16 de Julio. Gaceta Extraordinaria número 5.987. [Disponible en]: https://test.ojdt.com.ve/system/files/gacetas/2019-06/283.pdf Consultado: Noviembre, 2019.

Galeano, M. María Eumelia (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Medellín, Editorial Universidad EAFIT. Colombia.

Hernández, Sampieri Roberto, Fernández C. Baptista L. P. (2003): “Metodología de la Investigación”. Ed. Mc Graw Hill. Chile.

Juliao, V. Carlos G. (2011). El enfoque praxeológico. El quehacer praxeológico. Facultad de Educación (EDU) Departamento de Pedagogía Escuela de Alta Docencia. Uniminuto. Primera Edición, Bogotá, Colombia.

Juliao, V. Carlos G. (2011). El enfoque praxeológico. El quehacer praxeológico. Facultad de Educación (EDU) Departamento de Pedagogía Escuela de Alta Docencia. Uniminuto. Primera Edición, Bogotá, Colombia.

Ley de Infogobierno (2014). Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. [Disponible en]: http://www.conatel.gob.ve/wp-content/uploads/2014/10/PDF-Ley-de-Infogobierno.pdf Consultado: Junio, 2019.

Linstone, H. A., y Turoff, M. (Eds.). (2002). The Delphi Method. Boston: Addison-Wesley Pub.

López, R. Pedro; Fachelli, Sandra. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Universidad Autónoma de Barcelona. UAB. Dipòsit Digital de Documents. Institut d’Estudis del Trebal. 1er. Edición Digital. España.

Losada, R.; Casas A. (2008). Enfoques para el análisis político. Editorial Pontificia Universidad Javeriana Bogotá.

Naser, A y Ramírez A. (2014). Plan de gobierno abierto. Una hoja de ruta para los gobiernos de la región. Serie de Manuales. ISSN 1680-886X. CEPAL-Naciones Unidas. Chile.

Organización de las Naciones Unidas (2012). Estudio de las Naciones Unidas sobre el gobierno electrónico. Economía & Asuntos Sociales. Nueva York. [Disponible en]: http://workspace.unpan.org/sites/Internet/Documents/EGovSurvey2012_Spanish.pdf Consultado: Febrero, 2019.

Organización de las Naciones Unidas. (2018). QS World University Ranking. QSRanking Mundial de Universidades. [Disponible en]: https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2018 Consultado: Agosto, 2019.

Organización de las Naciones Unidas (2020). Orientando el gobierno electrónico para apoyar la transformación hacia sociedades sostenibles y resilientes. [Disponible en]: https://www.un-ilibrary.org/democracy-and-governance/united-nations-e-government-survey-2018_7436a449-en Consultado: Febrero, 2020.

Páez Moreno, Ángel Emiro (2007). Gobierno electrónico: entre apocalípticos e integrados. Centro de Investigación de la Comunicación y la Información (CICI) Universidad del Zulia. Ponencia presentada en el I Congreso de Invecom, que se realizó en Nueva EspartaVenezuela los días del 23 al 26 mayo 2007. [Disponible en]: http://www.invecom.org/eventos/2007/docs/ANGELPAEZ.pdf Consultado: Agosto, 2019.

Pardinas, Felipe (2005). Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales. Trigésimoctava edición. Siglo XXI editores. México.

Pinto Contreras, Rolando (2012). Principios filosóficos y epistemológicos del ser docente. Coordinación educativa y cultural centroamericana. CEEC/SICA. Volumen 60. ISBN 978-9968-633-60-4

Popper, K. y Eccles, Y. (1985). El yo y su cerebro. Barcelona: Labor.

Somerville, J. A. (2008). Effective Use of the Delphi Process in Research: Its Characteristics, Strengths and Limitations. Corvallis (Oregon). http://jasomerville.com/wpcontent/uploads/2011/08/DelphiProcess080617b.pdf

Tashakkori, A. y Teddlie, C. [Eds.]. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research [Manual de métodos mixtos en investigación social y del comportamiento]. Thousand Oaks: Sage Publications. [Disponible en]: http://books.google.co.cr/books?hl=es&lr=&id=F8BFOM8DCKoC&oi=fnd&pg=PR9&dq=Handbook+of+mixed+methods+in+social+%26+behavioral+research&ots=gSiQBBqzNk&sig=nFDTw4B3zKb-_kP56vBzwZEEvC8-v=onepage&q&f=false Consultado: Febrero, 2019.

Transparencia Internacional Dinamarca (2019). [Disponible en]: https://transparency.dk/nyheder/page/2/ Consultado: Julio, 2019.

UNESCO (1998) La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Conferencia Mundial Sobre La Educación Superior. [Documento en línea] Disponible en: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

Varguillas, C. (2006). El uso de atlas.Ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido upel. Instituto pedagógico rural el mácaro Laurus, vol. 12, núm. Ext. ISSN: 1315-883X. Revista de Educación Laurus. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/761/76109905.pdf Consultado: Agosto, 2020.

Webber, Ross A. (1995) La Administración del Tiempo. Temas de Desarrollo Gerencial. Editorial Norma. Bogotá. Página 116

Published

2022-08-21

How to Cite

Rivas H., G. L. (2022). Management praxis of the e-government in the venezuelan experimental universities. Gestión I+D, 6(1), 30–60. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/20924

Issue

Section

Original Article