Didactic strategies for developing socio-emotional skills in elementary school
Keywords:
skills, professors, elementary school, socio-emotional education, teaching, didactics strategiesAbstract
Socioemotional skills stimulate and develop cognitive skills, strengthen learning, regulate and manage emotions. Molding and reinforcing these foster a reduction of the student body's stress and behavior risks. Social change towards violence and low performance in school tasks are linked to students' low grades, low self-esteem, disapproval, and the lack of socio-emotional skills. Digital technology today is highly related to some decisions children and adolescents make in their daily lives. This research is a qualitative case study based on a questionnaire aiming to collect didactic strategies used by primary education teachers for researchers, teachers, and parents. The result was that 30 strategies for teachers to develop socio-emotional skills in elementary school were retrieved to be applied in classrooms. It is concluded that nine strategies were recovered for self-regulation, nine for self-knowledge, seven for social awareness, and five for teamwork. Among them were; dialogue for peace, from fear to freedom, and expressing emotions
Downloads
References
Álvarez, P. y Martín, A. (2016). El teatro como herramienta didáctica en la enseñanza de la Historia de la Educación Contemporánea. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10(1), 41-51. doi:10.19083/ridu.10.459
Alvarez-Uria, A., Tresserra, Alaitz, E. y Vizcarra, M. (2019). Juego, teatro y educación infantil. La obra teatral «Kubik» y su valor pedagógico- artístico. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 33(1), 143-161. doi: 10.14201/et2015331143161
Bruno, D. (2017). Measuring Socioemotional Skills of Children and Adolescents: Development and Validation of Battery (Technical Note). Trends in Psychology, 25(4), 2043-2050. doi:10.9788/tp2017.4-24pt
Canales-Lacruz, I. y Rovira, G. (2015). La importancia de la autorregulación y la empatía en la formación docente. Movimiento, 22(1), 157. doi: 10.22456/1982-8918.54922
Estrada, M., Monferrer, D., y Moliner, M. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y las Habilidades Socio-Emocionales: Una Experiencia Docente en la Asignatura Técnicas de Ventas. Formación Universitaria, 9(6), 43-62. doi:10.4067/S0718-50062016000600005
Fernández-Martínez, A. y Montero-García, I. (2016). Aportes para la educación de la Inteligencia Emocional desde la Educación Infantil. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), 53-66. doi:10.11600/1692715x.1412120415
Gallarza, M., Fayos, T., Fontana, M., y Derqui, B. (2018). Introspección reflexiva del estudiante sobre su experiencia en másteres internacionales. Revista d'innovació educativa, 21(1). doi: 10.7203/attic.21.13299
Díaz, C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1),119-142. doi:10.5209/RGID.60813
Gómez-Carretero, P., Monsalve V., Soriano, JF., y De Andrés, J. (2007). Alteraciones emocionales y necesidades psicológicas de pacientes en una Unidad de Cuidados Intensivos. Medicina Intensiva, 31 (6), 318-325. doi: 10.1016/S0210-5691(07)74830-1
García, B. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria, 19(6), 1-17. doi: 10.22201/codeic.16076079e.8.v19n6.a5
Gauchi, V. (2017). Estudio de los métodos de investigación y técnicas de recolección de datos utilizadas en bibliotecología y ciencia de la información. Revista Española de Documentación Científica, 40(2), 1-13. e175. doi:10.3989/redc.2017.2.1333
González-López, M. (2018). Las habilidades socioemocionales o alfabetización emocional: un método para el desarrollo de habilidades socioemocionales en educación básica. Chihuahua, México. Recuperado de https://www.academia.edu/37496898/Las_habilidades_socioemocionales_o_alfabetizaci%C3%B3n_emocional
González-López, M., Machin-Mastromatteo, J., y Tarango, J. (en prensa). Evaluación diagnóstica de habilidades de pensamiento e informativas para niños de primer grado de educación primaria (Versión v1_2019_08_08). Zenodo. http://doi.org/10.5281/zenodo.3364193
González-López, M. (2019). La enseñanza de habilidades de pensamiento y de la comprensión lectora en estudiantes de bajo rendimiento escolar. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 5 (9), 145-167. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7049137
González-López, M. (2020). Las habilidades para desarrollar la lectoescritura en niños de educación primaria. Revista Estudios en Educación, 3(4), 45-68. Recuperado de http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/83/63
Gobierno de la República (2017). Conferencia sobre Educación Socioemocional dirigida a maestros. Creado en marzo 2019. Gob.com. Recuperado de http://educacionbasica.sep.gob.mx/publications/pub/960/a
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. MC Graw Hill Education.
Jadue, G. (2002). Factores psicológicos que predisponen al bajo rendimiento, al fracaso y a la deserción escolar. Estudios pedagógicos (Valdivia), (28), 193-204. doi:10.4067/S0718-07052002000100012
Korbel, V. y Paulus, M. (2018). Do teaching practices impact socio-emotional skills? Journal Education Economic, 26 (4), 337-375. doi: 10.1080/09645292.2018.1460320
Mena, M., Romagnoli, C. y Valdés, A. (2009). El impacto del desarrollo de habilidades socio afectivas y éticas en la escuela. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 9(3), 1-21. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9507/17919
Morales, C. (2017). La pedagogía sistémica y el enfoque terapéutico en la capacitación de los profesores: Piñón Arras, Cinthia Idaly; Carrera Hernández, Celia; Madrigal Luna, Josefina y Lara García, Yolanda Isaura (Eds.) Problemas emocionales y de conducta en secundaria,145-188). Chihuahua, México: Larispe
Norman, J. (2016). What you can do to take care of yourself. Eastern Mennonite University. Recuperado de https://emu.edu/cjp/star/docs/Do_For_Yourself.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (2015). Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills. OECD Skills Studies, OECD Publishing, París, Francia. doi: 10.1787/9789264226159-en
Organización para la Cooperación y el Desarrollo (s. f). Social and emotional skills: Well. being, connectedness and success. París, Francia. Recuperado de http://www.oecd.org/education/school/UPDATED%20Social%20and%20Emotional%20Skills%20-%20Well-being,%20connectedness%20and%20success.pdf%20(website).pdf
Peña-Acuña, B. y Sánchez-Cobarro, P. (2017). Socio-emotional skills and business communication. Procedia social and Behavioral science, 237(1), 914-918. doi: 10.1016/j.sbspro.2017.02.128
Sánchez, M., Valerio, A., y Bernal, M. (2016). Taking stock of programs to develop socioemotional skills: a systematic review of program evidence. Washington, United States of American. World Bank Group. doi:10.1596/978-1-648-0872-2
Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes clave: Plan y programas de estudio para la educación básica. CDMX, México. Recuperado de http:/www.aprendizajesclave.sep.gob.mx/.
Secretaría de Educación Pública. (2018). Manual para el docente: Las habilidades socioemocionales en educación media superior. Ciudad de México, México. Recuperado de http://www.construye-t.org.mx/guia/#implementacion_docente/page/1
Secretaría de Comunicación y Transporte. (2019). En México hay 74.3 millones de usuarios de internet y 18.3 millones de hogares con conexión a este servicio: ENDUTIH 2018. Recuperado de https://www.gob.mx/sct/prensa/en-mexico-hay-74-3-millones-de-usuarios-de-internet-y-18-3-millones-de-hogares-con-conexion-a-este-servicio-endutih-2018-196013?idiom=es
Serrano-Puche, J. (2015). Emociones en el uso de la tecnología: un análisis de las investigaciones sobre teléfonos móviles. Observatorio, 9(4), 101-112. Recuperado en, de http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1646-59542015000500006&lng=pt&tlng=es.
Serrano-Puche, J. (2016). Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente. Comunicar, 14(46),19-26. DOI http://dx.doi.org/10.3916/C46-2016-02
Troncoso-Pantoja Claudia y Amaya-Placencia Antonio (2017). Entrevista: guía práctica para la recolección de datos cualitativos en investigación de salud. Revista Fac. Médica, 65(1), 329-332. doi:10.15446/revfacmed.v65n2.60235