Complexity and organizational happiness

Authors

Keywords:

Complex thinking, Organizational Happiness

Abstract

This study starts from considering complex thinking as an inspiring theoretical pillar and organizational happiness, a constantly booming theme, which reflects a moral value in itself, which elevates the spirit. For this purpose, the general objective was: to study the relationship between complexity and organizational happiness. The research design was documentary and the main documents revised were: Introduction to complex thinking by Edgar Morín (1994) and the Theory of happiness in organizations, reviewing Gonzales Díaz, Ochoa Dearco and Cardona Arbelaez (2018), Cruz Mejía, Ramírez and Sánchez (2015) y Fenández (2015), wandering through the positions presented by Seligman (2004) and Achor (2012). The levels of analysis were descriptive and analytical. The study concludes that complex thinking and organizational happiness are directly related to each other, even though, in the review, it was not observed that some authors, and others, refer to this. However, considering all of the elements of complexity and especially its intrinsic relationship with some values, as a principle, that is to say, solidarity and collaboration, we may interconnect happiness as another principle to consider. At the same time, a common goal would be organizational development and production

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Victoria Velásquez, Universidad Latinoamericana y del Caribe (ULAC)

MSG. María Victoria Velásquez
Victoria.20@hotmail.com
Universidad Latinoamericana y del Caribe (ULAC)
https://orcid.org/0000-0002-8332-8225
Venezuela

References

Achor, S. (2012) The happy secret to better work. TED. Com [Ponencia en línea] Disponible: https://www.ted.com/talks/shawn_achor_the_happy_secret_to_better_work [Consulta: 2020, Enero 5]

Cruz Mejía, Ramírez y Sanchez (2015) la felicidad organizacional, un nuevo reto de intervención en la gestión humana para aumentar la productividad y motivación laboral [Trabajo en línea] Bogotá Universidad Sergio Arboleda. Disponible: https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/956/La%20felicidad%20organizacional%20%20un%20nuevo%20reto%20de%20intervencion.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Consulta:2019, Diciembre 28]

Fernández, I (2015). Felicidad organizacional: Cómo construir felicidad en el trabajo. [Libro en línea] Chile: Ediciones BChile. Disponible: https://books.google.co.ve/books?id=zlQsDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=felicidad+organizacional&hl=es-419&sa=X&ved=0ahUKEwjWsc2fkIboAhXD66QKHe2uDmoQ6AEIJzAA#v=onepage&q=felicidad%20organizacional&f=false [Consulta: Diciembre 22]

Gonzales Díaz, Ochoa Dearco y Cardona Arbelaez Modelo conceptual de Gerencia de la felicidad. ORBIS Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas [Revista en línea] 2018, 41 (14) Disponible: file:///C:/Users/hogar/AppData/Local/Temp/Dialnet-ModeloConceptualDeGerenciaDeLaFelicidad-7147784.pdf [Consulta: 2020, Enero 19]

Gutierrez, Tatiana.(2013). Psicología positive, vía para la felicidad empresarial. Altonivel [Documento en línea] Disponible: https://www.altonivel.com.mx/liderazgo/management/38693-psicologia-positiva-via-para-la-felicidad-empresarial/ [Consulta: 2019, Diciembre 21]

Hernández Sampieri, R., Fernández, Colllado C., y Baptista Lucio P (2006).Metodología de la Investigación, 6ta Ed. México, McGrawHill

Morín, E. (1994) Introducción al pensamiento complejo. Gedisa [Libro en línea] Disponible: https://www.casadellibro.com/libro-introduccion-al-pensamiento-complejo/9788474325188/394381 [ Consulta: 2019, Diciembre 10]

Pérez, A (2009). Guía Metodológica para Anteproyectos de investigación. Caracas: Fedupel. [Libro en línea] Disponible: https://luiscastellanos.files.wordpress.com/2014/02/guia-metodologica-alexis- perez.pdf. [Consulta: 2019, Diciembre 20]

Quelart, R. (2016) El auge las empresas que miden la felicidad de sus empleados. La Vanguardia [Documento en línea] Disponible: https://www.lavanguardia.com/vida/20160204/301901605609/felicidad-trabajo.html [Consulta: 2020, Febrero 1]

Rojas de Escalona, B. (2010). Investigación cualitativa: Fundamentos y praxis. Caracas: FEDUPEL

Seligman, M. (2004). TED2004. [Ponencia en línea] Disponible : https://www.ted.com/talks/martin_seligman_the_new_era_of_positive_psychology?language=es [Consulta: 2020, Enero 4]

Published

2022-10-30

How to Cite

Velásquez, M. V. (2022). Complexity and organizational happiness. Gestión I+D, 5(2), 215–236. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/19239

Issue

Section

Review Articles