Research lines in specialization programs. Public Health School
Keywords:
Research lines, Programs, Productivity, Public health.Abstract
Objective: To analyze research lines of specialization postgraduate courses in public health at the Central University of Venezuela, period 2005-2013 in relation to special works of investigation (TEI) or grade (TEG). Theories concerning to research programs of specialization were presented. Methods: The methodological framework was applied in the descriptive model, with a mixed design: documentary and field. The study population was conformed by sixty-seven (67) subjects, divided into teachers, researchers, health professionals and students. A questionnaire of closed (dichotomous) and open questions was elaborated, validated through expert judgment, and subjected to reliability by the Kuder and Richardson coefficient (KR20) resulting in 0,744. An analysis matrix was applied as an instrument for observing the TEI and TEG, made between 2005-2013, to determine the thematic areas, type of research and relevance in their application, and their links with the programs corresponding to each specialty. Results: The most productive lines of research were: Hospital Administration, Administration in Public Health and Epidemiology. Conclusion: The development of this work allowed appreciating the research lines that are more productive and aims to facilitate monitoring and organization of research works and learning about the academic work of the student and the lines that mostly subscribe their work so that they can enhance those lines of lower production. The research presents a contribution from the practical point of view, since it will allow the institution to consolidate the research and update research programs in the area of public health.Downloads
References
Chacín M, Briceño M. Cómo generar líneas de investigación: Sugerencias prácticas para profesores y estudiantes. Caracas, Venezuela: UNESR; 2001.
Silvio J. La vitalización de la universidad: ¿Cómo podemos transformar la educación superior con la tecnología? Caracas: IESALC/UNESCO; 2000.
Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo de la Educación, la Ciencia y Cultura, UNESCO [Internet]. Hacia las sociedades del conocimiento; c2005 [Consulta: Junio de 2016] Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/
Hurtado J. Líneas de investigación y gerencia del conocimiento: premisas de la cultura de la investigación: II jornadas internacional de cultura investigación y actitud hacia la investigación red internacional de cultura investigativa. Caracas: Ciea Sypal; 2009.
Barrera M. Líneas de investigación. 3era. ed. Caracas: Ediciones Quirón. Fundación Sypal; 2010
Ávalos I. Los modos de investigación en la sociedad del conocimiento. Tribuna del Investigador. 2008; 9(2):1-19.
Torrealba de Ron A, Pérez Rancel M, Sipontes, M, Medina O, Torres I, Las líneas de investigación. Documento. Comisión de Estudios de Postgrado. Facultad de Medicina. Universidad Central de Venezuela. Caracas; 2002.
Blanco C, Falcón N. Investigación universitaria: La Escuela de Educación en la Facultad de Humanidades, UCV 1982-2006. Opción. 2012; 28(67): 72-90.
Gutiérrez H. Calidad total y productividad. [Libro en Línea] Disponible en:http://www.slideshare.net/tatyanasaltos/calidad-total-y-productividad-3edi-gutierrez [Consulta: 27 de junio de 2014] (2010).
Padrón J. El problema de organizar la investigación universitaria. Revista Digital de Educación, (6) Caracas. Universidad Experimental Simón Rodríguez. 2001
Morles V. La Educación avanzada: Una nueva perspectiva en la vinculación académica empresa. Cuaderno de Postgrado. FHE-UCV. vol.2, Caracas, 2000
Ramos C. Gestión del conocimiento: de la investigación a la divulgación del conocimiento en ciencia de la salud. Boletín informativo de la Comisión de Estudios de Postgrado de la Facultad de Medicina UCV. 13 (1) abril 2010.
How to Cite
Issue
Section
License
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
- para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.