Propensity to learning difficulties and developmental problems in university students from the Peruvian Amazon

Authors

Keywords:

Reading, math, sensory, deprivation and consumption

Abstract

The study aimed to describe the propensity of Peruvian university students to learning difficulties, developmental problems and other difficulties related to university work. A descriptive investigation was carried out with two samples made up of 119 students belonging to the 2020-I semester and 169 from the 2020-II semester. The DASS-21 scale was used for anxiety, depression and stress; the Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire, the Brief CBA Questionnaire, and the Questionnaire to Identify Learning, Sensory, and Motor Difficulties. The results indicate that students were more prone to difficulties related to sleep deprivation, difficulties with mathematics, non-pathological anxiety, difficulties with writing, spelling and reading comprehension and, lastly, visual limitations. Finally, it was concluded that there are learning difficulties, sleep deprivation, adjustment disorder with depressed mood states and permissible alcohol use disorder in university students in the Peruvian Amazon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pérez, J. La inclusión de los estudiantes con discapacidad en dos universidades públicas mexicanas. Innovación educativa (México, DF). 2019. 19(79): 145-170. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6888315

Gómez, C., Fernández, E., Cerezo, R. & Núñez, J. Dificultades de aprendizaje en educación superior: un reto para la comunidad universitaria. Publicaciones. 2018. 48(1): 63-75. http://dx.doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7328

Soto, R., & Yogui, D. Análisis de las dificultades que presentan los estudiantes universitarios en matemática básica. Apuntes Universitarios. 2020. 10(2): 1-16. https://doi.org/10.17162/au.v10i2.433

Guzmán, N. & Gutiérrez, R. Motivación escolar: metas académicas, estilos atribucionales y rendimiento académico en estudiantes de educación media. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2020. 39(3):290-295. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/19449

Criollo, M., Torres, L., Lizaldes, O., Ramírez, A., Sarmiento, M., Cordero, N., Faicán, P. & Cárdenas, A. Competencias Lingüísticas de los Docentes de Inglés en relación a los estándares de desempeño profesional en un mundo globalizado. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2020. 39(8):1005-1011. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/21321

Villardón, L. Competencias genéricas en educación superior: Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones; 2015.

Tébar, L. Acompañar a los alumnos con dificultades de aprendizaje. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia. 2015. 9(9): 49-64. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071-081X2015000100005&lng=es&tlng=es

Hudson, D. Dificultades Específicas de Aprendizaje y otros trastornos, Guía básica para docentes. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones; 2017.

Parrado, Y., Cudris, L., Gutiérrez, R., Jiménez, J. & Alvis, L. Comprensión lectora en escolares de grado primero del municipio de Villavicencio. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2020. 39(3):263-267. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/19444

Cudris, L., Gutiérrez, R., Barrios, Á., Manjarres, M. & Pérez, E. Comunicación familiar en universitarios colombianos. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2018. 39(3):246-250. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/19441

Montánchez, M., Martínez, Jara, G., García, W., Cedillo, M. & Jaramillo, F. Proyecto PHI: Funcionamiento intelectual límite o extremo inferior y dificultades de aprendizaje. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2018. 37(5):581-586. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/16164

Fernández, C. Capacidades diversas y educación social. Madrid: Ediciones Pirámide; 2019.

Firtz M. DSM-5, Manual de diagnóstico diferencial. Buenos Aires: Editorial Medica Panamericana; 2015.

Beck A., Epstein, N., Brown, G. & Steer, R. An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1988. 56:893-897. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.6.893

Buysse, D., Reynolds, C., Monk, T., Berman, S. & Kupfer, D. The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Research. 1989. 28(2):193-213. https://doi.org/10.1016/0165-1781(89)90047-4

Feuerlein, W., Ringer, C. & Küfner, K. Diagnosedes alkoholismus: Der Münchner Alkolismustes (MALT). Münch Med Wochf. 1977; 119:1275-1282.

Sánchez, C., González, A. & Rivadeneyra, L. Agudeza visual en alumnos de medicina en una universidad privada de Puebla, México. Revista Médica de Risaralda. 2016. 22(2): 79-82. https://doi.org/10.22517/25395203.12301

De la Portilla, S., Dussán, C., Montoya, D., Taborda, J. & Nieto, L. Calidad de sueño y somnolencia diurna excesiva en estudiantes universitarios de diferentes dominios. Revista hacia la Promoción de la Salud. 2019. 24(1): 84-96. http://dx.doi.org/10.17151/hpsal.2019.24.1.8

Moreno, J., Chiecher, A. & Paoloni, P. Los estudiantes universitarios y sus metas académicas: Implicancias en el logro y retraso de los estudios. Ciencia, Docencia y Tecnología. 2019. (59):148-173. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14561215006

Trunce, S., Villarroel, G., Arntz, J., Muñoz, S. & Werner, K. Niveles de depresión, ansiedad, estrés y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Investigación en Educación Médica. 2020. 9(36):8-16. https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20229

Barradas, M., Fernández, N. & Gutiérrez, L. Prevalencia de consumo de alcohol en estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 2016. 6(12):491-504. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/21

Mora, C. & Herrán, O. Prevalencia de consumo de alcohol y de alcoholismo en estudiantes universitarios de Villavicencio, Colombia. Revista de la Facultad de Medicina. 2019. 67(2):225-233. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v67n2.69282

Downloads

Published

2023-04-04

How to Cite

Paricahua Peralta, J. N. ., Estrada Araoz, E. G. ., Zevallos Pollito, P. A. ., Velásquez Giersch, L. ., Mora Estrada, O. ., Rivera Mamani, G. F. ., Ulloa Gallardo, N. J. ., & Roque Guizada, C. E. . (2023). Propensity to learning difficulties and developmental problems in university students from the Peruvian Amazon. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 41(8). Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/25929