Leadership Skills in the Age of Artificial Intelligence in the Context of Engineering Organizations
Keywords:
human, interpersonal, technical skills, leadership, technologyAbstract
The purpose of this disquisition was to analyze the skills needed by a leader in the era of Artificial Intelligence and in the context of Engineering organizations. For these purposes, a descriptive research was developed with a documentary design, resorting to the technique of observation, carrying out a systematic review of scientific productions and using search engines, such as Scopus, Scielo, Google Scholar, to find documents published between 2020 and 2023, related to the categories: skills, leader, artificial intelligence, engineering companies, innovation. Fifteen (15) of those found (1,959) and selected met the criteria by presenting some of these words. A content analysis of each production was carried out, contrasting it with the postulates of authors presented in books, these, and other articles. The results evidenced the need for leaders to manifest skills in these organizations: human (self-learning, cognitive capacity, adaptability, creativity, innovation); interpersonal (empathy, social and emotional skills, teamwork, collaboration, participation); and techniques (understanding of Artificial Intelligence, management of digital resources, equipment, among others) to be able to make pertinent decisions with a strategic vision that contributes to the integration of Artificial Intelligence with the capabilities of human talent, important for the development of activities in engineering organizations
Downloads
References
Acedo Pérez, S. (2023). Aplicación práctica de la inteligencia artificial en la gestión empresarial. (Tesis de grado). Universidad Rey Juan Carlos. Madrid, España.
Berryhill, J.; Kok, K. y McBride, K. (2020). Hola, mundo: la Inteligencia Artificial y su uso en el sector público. Reflexiones y orientación para el sector público. Documentos de trabajo de la OCDE sobre gobernanza pública núm. 36, https://dx.doi.org/10.1787/726fd39d-en
Bohanec, M., Robnik-Šikonja, M., & Kljajić Borštnar, M. (2017). Decision-making framework with dou-ble-loop learning through interpretable black-box ma-chine learning models. Industrial Management & Data Systems, 117(7), in print (July, 2017b), http://dx.doi.org/10.1108/IMDS-09-2016-0409
Botero-Gómez, J. (2023). El Rol de las Habilidades Gerenciales e Innovación como herramientas Disruptivas para enfrentar los Retos y Desafíos organizacionales. Revista Científica Anfibios, 6(2), 31-39. https://doi.org/10.37979/afb.2023v6n2.134
Cheng, C., Chung, E. y Correa, N. (2023). La inteligencia Artificial y su Impacto en la Industria de la Ingeniería. REICIT, 3(1), pp. 26–40. doi: 10.48204/reict. v3n1.3948.
Conesa, J. y Gómez García, J. (2016). Introducción al big data. Universidad Oberta de Catalunya FUOC PID_00209840. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/136326/3/Fundamentos%20y%20usos%20del%20big%20data_Mo%C2%BFdulo1_Introduccio%C2%BFn%20al%20big%20data.pdf
Das, D. (2023). Understanding the choice of human resource and the artificial intelligence: “strategic behavior” and the existence of industry equilibrium. Journal of Economic Studies , 50 (2), 234-267. https://doi.org/10.1108/JES-06-2021-0305
Díaz, A. & Serrano, L. (2019). Estrategias de comunicación y liderazgo como aporte a la toma de decisiones en la empresa abc. (Trabajo de grado). Universidad Cooperativa de Colombia. Barrancabermeja, Colombia. https://es.scribd.com/document/549612047/2020-Diaz-y-Serrano-Estrategia-Liderazgo-Comunicacion
Do, KT , Gip, H. , Guchait, P. , Wang, C.-Y. y Baaklini, E.S. (2023). Creatividad empática para empleados de primera línea en la era de los robots de servicios: conceptualización y desarrollo a escala, Journal of Service Management, 34 (3), 433-466 https://doi.org/10.1108/JOSM-09-2021-0352
Echeverría Samanes, B. y Martínez Clares P. (2018). Revolución 4.0. Competencias y Orientación. Revista Digital de investigación en Docencia universitaria 12 (2) 4/34. Julio/diciembre. DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2018.831
Fuertes, J. (2019). Impacto de la inteligencia artificial en los procesos de atracción y captación de talento. Universidad Pontificia Comillas, Madrid, España. https://repositorio.comillas.edu/jspui/bitstream/11531/32812/1/Frederic%20Wolf.pdf
Gil Trías, Y. (2020). Conflicto ante los cambios en las organizaciones complejas y su incidencia en la cultura. Gestion I+D. UCV, 05 (03), 407-433. Julio - Diciembre http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/20240/144814486992
Goh, C. T. (2023). Here are the top skills you will need for an AI.-powered future,’according to new microsoft data, MakeIT, May 2023, https://www.cnbc.com/2023/05/09/top-skills-you-will-need-for-an-ai-powered-future-according-to-microsoft-.html
González Herrera, M. B. (2023). Estudio Cualitativo sobre la Interacción de la Inteligencia Artificial con el Desarrollo de las Habilidades Cruciales del Capital Humano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar,7 (6). 2278 https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.8855
Habib Mireles, L. (2022). Presencia de los pilares de la industria 4.0 en la formación de ingenieros en el noreste de México. Rev. Cubana Edu. Superior,41 (2). ISSN 0257-4314
He, X., & Wang, Y. (2020). Artificial intelligence for the optimization of engineering materials and components. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing. https://link.springer.com/journal/12652
Ingeniería, A. N. (2022). Ingeniería industrial en México 2030. Obtenido de http://www.anfei.mx/site/wpcontent/uploads/2019/04/Libro_Ing_Industrial_2030.pdf
Lembke, G. (2022). Uso de la inteligencia artificial en la comunicación empresarial. Morethandigital. https://morethandigital.info/es/uso-de-la-inteligencia-artificial-en-la-comunicacion/
Manpreet, A. y Roshan L.S. (2023). Artificial intelligence and big data: ontological and communicative perspectives in multi-sectoral scenarios of modern businesses. Foresight, Vol. 25 No. 1, pp. 126-143. https://doi.org/10.1108/FS-10-2021-0216
Martínez Euklidiadas, M. (2023). ¿Qué habilidades demanda el mercado laboral? ISDI Digital Talent 2024. https://www.isdi.education/es/blog/habilidades más demandadas del mercado laboral | ISDI
Mohsen Soori, Behrooz Arezoo, Roza Dastres, (2023). Artificial intelligence, machine learning and deep learning in advanced robotics, a review. Cognitive Robotics, 3, 2023, 54-70, https://doi.org/10.1016/j.cogr.2023.04.001
Montaudon-Tomas, C. M., Pinto-López, I. N. & Amsler, A. (2023). Inteligencia artificial en gestión de proyectos: usos y aplicaciones [Capítulo de libro, Universidad EAN]. http://hdl.handle.net/10882/13071.
Moya Betanzos, F.; Aguirre Contreras, D. y Serrano Romero C. (2023). Liderazgo de la Inteligencia Artificial en la era de las tecnologías 5G. Revista de Investigación en Ciencias de la Administración Inceptum, XVIII (34) Enero - junio 2023 https://doi.org/10.33110/inceptum.v18i34.436
Núñez-Lira, L. A., Alfaro Bernedo, J. O., Aguado Lingan, A. M., y González Ponce de León, E. R. (2023). Toma de decisiones estratégicas en empresas: Innovación y competitividad. Revista Venezolana De Gerencia, 28 (No. Especial 9), 628-641. https:// doi.org/10.52080/rvgluz.28.e9.39
Observatorio de Ingeniería de España (OIE) (2022). La Escuela de Organización Industrial y el Observatorio de la Ingeniería de España. Edita: Fundación Caja de Ingenieros www.caixaenginyers.com. Barcelona. http://www.observatorioingenieria.es/uploads/1/2/5/9/125943317/estudio_observatorio_de_la_ingenieri%CC%81a_de_espan%CC%83a__2_.pdf
Orozco Lechuga, A. (2021). Entorno, análisis y cambio: una tricotomía simplificada para entender a las organizaciones. Gestión I+D. UCV, 06 (02), 384-404. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/22710/144814488975
Pedraza Caro, J. (2023). La Inteligencia Artificial en la sociedad: Explorando su impacto actual y sus desafíos futuros. (Tesis de grado). Universidad Politécnica de Madrid, España. https://oa.upm.es/75068/1/TFG_JAROD_DAVID_PEDRAZA_CARO.pdf
Peña-Acuña, B. (2021). Liderazgo y gestión empresarial: modelo de liderazgo global de cambio. Revista Venezolana de Gerencia, 26(95), 723-740. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.95.18
Pérez González, Álvaro R., Villegas Estévez, C. J., Cabascango Jaramillo, M. J. C., & Soria Flores, E. R. (2023). Inteligencia artificial como estrategia de innovación en empresas de servicios: Una revisión bibliográfica. Revista Publicando, 10(38), 74-82. https://doi.org/10.51528/rp.vol10.id2359
Petropoulos, G. (2018). The impact of artificial intelligence on employment. In M. Neufeind, J. O´Relly, & F. Renft, Work in the digital age (pp. 119 - 132) Rowman Littlefield International. London. Reino Unido. https://www.bruegel.org/sites/default/files/wp-content/uploads/2018/07/Impact-of-AI-Petroupoulos.pdf
Porcelli, A. M. (2020). La inteligencia artificial y la robótica: sus dilemas sociales, éticos y jurídicos. Derecho global. Estudios sobre derecho y justicia, 6(16), 49-105. https://doi.org/10.32870/dgedj.v6i16.286
Rodríguez Llorente, J. (2022). La inteligencia artificial: El ChatGPT y la automatización del trabajo. (Tesis de grado). Universidad de Valladolid, España.https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/61450/TFG-E-1771.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rubio, P. V., González, G. P. B., Salcán, A. C. Q., & Yedra, H. M. C. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior: un enfoque transformador. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(11), 67-80 DOI: 10.23857/pc. v8i11.6193
Sánchez Asprilla, C. (2022). El liderazgo del ingeniero industrial, en la industria 4.0. (Trabajo de grado). Universidad Militar Nueva Granada. Bogotá, Colombia. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/41453/SanchezAsprillaCristianCamilo2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sánchez Carlessi, H.; Reyes Romero, C. y Mejía Sáenz, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Primera Edición. Lima, Perú.
Silva, F., y Martínez G. (2022). Aportes de ingeniería en inteligencia artificial aplicada en la educación. 3C TIC. Cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 11(1), 133-143. https://doi.org/10.17993/3ctic.2022.111.133-143
Tapia Meza, P. (2020). Tecnologías y servicios en ciudades inteligentes desde una perspectiva de negocios. (Tesis de grado). Universidad San Martin de Porres. Lima, Perú. https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/7394/tapia_mpv.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Tenés Trillo, E. (2023). Impacto de la Inteligencia Artificial en las Empresas (Tesis de Grado). Universidad Politécnica de Madrid. España. https://oa.upm.es/75532/1/TFG_EDUARDO_TENES_TRILLO_2.pdf
Terblanche, N.; Molyn, J. y De Haan, E. (2022). Coaching at Scale: Investigating the Efficacy of Artificial Intelligence Coaching. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 20(2), pp.20-36. DOI: 10.24384/5cgf-ab69
Villarreal Satama, F. y Flor Terán, G. A. (2023). Inteligencia Artificial: El reto contemporáneo de la gestión empresarial. Revista ComHumanitas, 14 (1), 94-111 https://doi.org/10.31207/rch.v14i1.393
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.