The rise of the concept of quality in higher education and how it is applied in Ecuador. Theoretical discussion and historical description of the process in the evaluation of Ecuadorian HEI

Authors

Keywords:

Quality, higher education, accreditation, quality assurance, perception of quality

Abstract

The evaluation processes, both internal and external, of higher education institutions (HEI) have been contextualized by the different regulations that have included different strategies to achieve new quality standards. It is precisely this relationship that has meant that these two concepts have evolved together. This study has been developed through a descriptive exploratory methodology to discriminate the object of study and address these relationships in the Ecuadorian context. The main characteristic of this evolution is that the evaluations have become processes of continuous improvement, ceasing to be isolated events. The reviewed bibliography reveals a historical overview of the accreditation models and systems from their beginnings in Ecuador, as well as an analysis in the Latin American and world context. As the main results, it can be pointed out that despite Ecuador being a new country in terms of accreditation and quality assurance processes, it has reached a significant level of maturity, passing from a quantitative model that gathered a wealth of evidence, to a hybrid model that gathers the development of substantive functions supported by an axis of institutional conditions based on a process of continuous improvement: planning, execution, and results, leading to the establishment of the principle of quality assurance

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Santiago Arturo Moscoso Bernal, Universidad Católica de Cuenca

Santiago Arturo Moscoso Bernal
Universidad Católica de Cuenca
https://orcid.org/0000-0002-7647-1111
smoscoso@ucacue.edu.ec
Ecuador

Adriana Marrero Fernández, Universidad Abierta Interamericana

Adriana Marrero Fernandez
Universidad Abierta Interamericana
https://orcid.org/0000-0003-0783-5775
adriana.marrero.fernandez@gmail.com
Ecuador

Pedro César Álvarez Guzhñay, Universidad Católica de Cuenca

Pedro César Álvarez Guzhñay
Universidad Católica de Cuenca
https://orcid.org/0000-0001-5895-2993
palvarez@ucacue.edu.ec
Ecuador

References

Achig, L. (1996). Necesidad de la autoevaluación de las instituciones de educación superior. Universidad de Cuenca, 125–157. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/8448/1/Necesidad de la autoevaluacion de las instituciones de educacion superior.pdf

Alvarado, E., Morales, D., & Aguayo, E. (2016). Percepción de la calidad educativa: caso aplicado a estudiantes de la Universidad Autónoma de Nuevo León y del Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey. Revista de La Educacion Superior, 45(180), 55–74. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.06.006

Arciniegas, J., & Mejías, A. (2017). Percepción de la calidad de los servicios prestados por la universidad militar Nueva Granada con base en la escala SERVQUALING, con análisis factorial y análisis de regresión múltiple. Comuni@cción, 8(1), 26–36. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Arnaiz, P. (2011). Luchando contra la exclusión: buenas prácticas y éxito escolar. INNOVACIÓN EDUCATIVA, Nro. 21, 23–35.

Asamblea Nacional. (2009). Ley Orgánica de Educación. 23. http://www.urbe.edu/portal-biblioteca/descargas/Ley-Organica de-Educacion.pdf

Ayala, E. (2015). La universidad ecuatoriana entre la renovación y el autoritarismo. https://www.uasb.edu.ec/publicacion/la-universidad-ecuatoriana-entre-la-renovacion-y-el-autoritarismo-aportes-para-la-memoria-y-el-debate-661-id661/

Barreiro, H. (1987). La educación como cuestión de estado: de Platon a la ilustración francesa. Estudios, 161–169.

Berry, L., Parasuraman, A., & Zeithaml, V. (1988). The Service-Quality Puzzle. Business Horizons, 35–43.

Berry, L., Zeithaml, V., & Parasuraman, A. (1985). Quality counts in services, too. Business Horizons, 28(3), 44–52. https://doi.org/10.1016/0007-6813(85)90008-4

Bigné, J., Moliner, M., Vallet, T., & Sánchez, J. (1997). Un estudio comparativo de los instrumentos de medición de la calidad de los servicios públicos. Revista Española de Investigación de Marketing, 1(1), 33–54. https://core.ac.uk/download/pdf/61431886.pdf

Brunner, J. (2006). Concepto de calidad de educación.

Cabrera, S. (2017). Las Reformas Universitarias en Ecuador (2009 - 2016): extravíos, ilusiones realidades (U. Andina Simón Bolivar (ed.)). https://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/6088

CACES. (2019). Modelo de Evaluación Externa de Universidades y Escuelas Politécnicas (Consejo de Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación (ed.)). https://www.caces.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/12/3.-Modelo_Eval_UEP_2019_compressed.pdf

Camisón, C., Gil, M., & Roca, V. (1999). Hacia modelos de calidad de servicio orientados al cliente en las universidades públicas: el caso de la Universitat Jaume I. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de La Empresa, 5(2), 69–92. http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/785055.pdf

Casanueva, C., Periáñez, C., & Rufino, J. (1997). Calidad percibida por el alumno en el servicio docente universitario: desarrollo de una escala de medición. Universidad de Sevilla, 26–34. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/55147

Cayulef, C. (2004). Percepción y valoración de la calidad educativa de un grupo de directores y profesores de la Región Metropolitana. Universidad Católica Silva Henríquez UCSH -DIBR, 6, 114–138. http://biblioteca-digital.ucsh.cl/greenstone/collect/revista1_old/index/assoc/HASH01aa.dir/Percepcion y valoracion.pdf

CEAACES. (2010). Ecuador: el modelo de evaluación del Mandato 14. In Ceaaces (Issue 14, p. 113).

Churchill, G., & Surprenant, C. (1982). An Investigation Into the Determinants of Customer Satisfaction. Journal of Marketing Research, 19(4), 491–504. http://www.jstor.org/stable/3151722 .

CINDA. (1993). Acreditación Universitaria En America Latina: Antecedentes y Experiencias (CINDA (ed.)).

Crosby, P. (1996). Quality es free: the art of making quality certain.

Deming, E. (1989). Calidad, productividad y competitividad. La salidad de la crisis.

Diario el Universo. (2012). 14 universidades categoría E fueron suspendidas.

Domínguez, G., & Lozano, L. (2005). La calidad, más que una moda, un reto en la Europa de la sociedad del conocimiento: la mejora continua más allá de los modelos y las certificaciones (competencias de un formador que aseguran la calidad). Revista Complutense de Educación, 16(1), 57–93. https://doi.org/10.5209/RCED.16903

Duque, E., & Chaparro, C. (2012). Medición de la percepción de la calidad del servicio de educación por parte de los estudiantes de la UPTC Duitama. Criterio Libre, 10(16), 159–192. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.16.1168

Grönroos, C. (1984). “A service quality model and its marketing implications. In European Journal of Marketing (Vol. 18, Issue 4). https://doi.org/https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784

Harrington, J. (1990). Business Process Improvement.

Harvey, L. (1998). An Assessment of past and Current Approaches to Quality in Higher Education. Australian Journal of Education, Nro. 42, 237–255. https://doi.org/10.1177/000494419804200303

Huapaya, Y. (2019). Gestión por procesos hacia la calidad educativa en el Perú. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 4(8), 243. https://doi.org/10.35381/r.k.v4i8.277

Ishikawa, K. (1988). Guide to Quality Control (p. 244).

Juran, J., & Godfrey, B. (1993). Juran´s Quality Handbook.

Khalil, A. (2013). Construcción de un modelo de evaluación de la calidad de la enseñanza universitaria desde el punto de vista de los alumnos.

Long, G., Pacheco, L., Chávez, G., Ballas, C., Granda, M., Martínez, L., Santos, E., & Yerovi, R. (2013). Suspendidas por Falta de Calidad Académica, el cierre de 14 universidades (CEAACES (ed.); CEAACES).

López, O., García, J., Monter, I., & Cobas, M. (2015). La mejora continua: objetivo determinante para alcanzar la excelencia en instituciones de educación superior. 7(4), 196–216. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000400014

Marrero, A. (2005). Introduccion a la metodología de la investigacion de las Ciencias Sociales (U. de la República (ed.)).

Marrero, A. (2021). Sociología en Educación Superior. In Sociología en Educación Superior / Doctorado en Educación Superior.

Martínez, M. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educacion XX1, 24(1), 93–115. https://doi.org/10.5944/educXX1.26444

Moscoso Bernal, S., Forradelas, R., Tinto, J., Álvarez, O., & Cabrera, H. (2022). Incidencia de la implementación de los sistemas de gestión de calidad en los resultados de la función sustantiva de investigación de la Universidad Católica de Cuenca. Impact of the implementation of quality management systems on the results of the substa. Killkana Técnica, 6(1), 1–13.

Moscoso, S, Pauta, L., Pozo, E., Guijarro, A., & Campoverde, E. (2015). Manual de Calidad de la Universidad Católica de Cuenca.

Moscoso, Santiago, Pozo, E., Cañizares, A., & Álvarez, P. (2021). Modelos de Autoevaluación Institucional y de carreras (CESAL (ed.); ntro de Es). https://www.researchgate.net/profile/Santiago-Moscoso-Bernal/publication/352006771_Modelos_de_Autoevaluacion_Institucional_y_de_carreras/links/60b55150299bf106f6ed9fc5/Modelos-de-Autoevaluacion-Institucional-y-de-carreras.pdf

Newton, J. (2007). What is quality. Embedding Quality Culture in Higher Education, 14–20.

Owlia, M., & Aspinwall, E. (1996). Quality in higher education - A survey. Total Quality Management, 7(2), 161–172. https://doi.org/10.1080/09544129650034918

Parasuraman, A., Zeithaml, V., & Berry, L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, 49(4), 41–50. https://doi.org/10.2307/1251430

Portal, J., Pérez, L., & Keeling, M. (2017). La autoevaluación como parte del proceso de evaluación y acreditación institucional. Redalyc., Nro. 65(ISSN: 1992-8238), 10. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360657469023.pdf

Quesada, A. (2006). Características Y Vivencias Del Equipo De Pares External Evaluation : Characteristics and Experiences of External. Actualidades Investigativas En Educacion, Nro. 6(ISSN 1409-4703), 18. https://www.redalyc.org/pdf/447/44760212.pdf

Rama, C. (2009). El nacimiento de la acreditación internacional. Avaliação: Revista Da Avaliação Da Educação Superior (Campinas), 14(2), 291–311. https://doi.org/10.1590/s1414-40772009000200004

Rasmasut, A., & Reynolds, D. (1993). Developing Effective Whole School Approaches to Special Educational Needs: From School Effectiveness Theory to School Development Practice. In Is there a desk with my name on it? (pp. 224–245).

Raza, D. (2019). Evaluación y acreditación universitaria en Ecuador. Revista de Educación Superior En América Latina, 6, 14–17. https://doi.org/10.14482/esal.6.378.766

Rodriguez, S. (2007). La evaluación de la calidad en la educación superior (SINTESIS EDITORIAL (ed.)).

Rodríguez, S. (1991). La evaluación institucional universitaria, Por qué y para qué de la evaluación. Revista de Investigación Educativa, RIE, 15(2), 179–214.

Santos, M. (1990). Criterios de referencia sobre calidad del proceso de enseñanza / aprendizaje en la universidad. Primeras Jornadas Nacionales de Didáctica Universitaria, 10(ISSN 1131-5245), 25–47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3904882

Schroeder, R., Meyer, S., & Rungtusanatham, J. (1992). Administración de operaciones. Conceptos y casos contemporáneos.

Tumino, M., & Poitevin, E. (2014). Evaluación de la calidad de servicio universitario desde la percepción de estudiantes y docentes: caso de estudio. REICE: Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 12(2), 63–84. https://revistas.uam.es/reice/issue/view/339/188

Valencia, M., & Mosquera, A. (2013). El marco conceptual relacionado con la calidad: una torre de Babel. Cuadernos de Administración, 29(50), 207–216. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=225029797010

Yarce, J. (1997). CALIDAD TOTAL EN EDUCACIÓN.pdf. Universidad de Navarra, 29–32. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/439/577

Published

2022-08-29

How to Cite

Moscoso Bernal, S. A., Marrero Fernández, A., & Álvarez Guzhñay, P. C. (2022). The rise of the concept of quality in higher education and how it is applied in Ecuador. Theoretical discussion and historical description of the process in the evaluation of Ecuadorian HEI. Gestión I+D, 7(2), 171–206. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/24094

Most read articles by the same author(s)