Heritage education and the production of video documentaries: an interdisciplinary praxis of teaching the History of Guatemala

Authors

Keywords:

Complementarity, heritage education, heritage, history teaching, interdisciplinary praxis

Abstract

This article highlights the importance and impact of heritage education. In the first instance, an analysis of its emergence is developed as part of a renewal of the teaching of History and Social Sciences, which includes overcoming traditional paradigms involved in the act of teaching and pedagogical mediation. Next, the way in which heritage education has broken into the Guatemalan context is presented with the contribution that intercultural education provides to it, promoted by the government as part of the Firm and Lasting Peace Agreements signed in 1996. Finally, the contribution to this area is exposed by developing audiovisual material whose coordination was carried out by the author of this article, the documentary, “Kaminal Juyú yesterday and today: a trip to the past to get to know our present.”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Néstor Véliz Catalán, Universidad de San Carlos

Néstor Véliz Catalán
Universidad de San Carlos
https://orcid.org/0000-0003-1940-290X
nestorvelizct111@gmail.com
Guatemala

References

Castro, M.I. y Martínez, L.C. (2017) Estrategias de educación patrimonial para fortalecer la identidad territorial en los jóvenes a través de expresiones artísticas, tesis de grado, Medellín, Universidad Pontificia Bolivariana.

Kaminal A. (2016) Enseñar Historia [video en línea], disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=59docMGh5iI [consultado el 25 de junio de 2021].

Fontal O. (2016) Educación patrimonial retrospectiva y prospectiva para la próxima década, Estudios Pedagógicos, XLII (2): 415-436.

ICCROM (2015) People-Centred Approaches to the Conservation of Cultural Heritage: Living Heritage, Rome, ICCROM.

Núñez E. et. al. (s/f) Uso del video documental como estrategia pedagógica para el fomento de la interpretación y el análisis de perspectivas en los estudiantes a partir de la exploración de la tradición oral del Caribe colombiano. Universidad del Norte. Disponible en: https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7658/130226.pdf?sequence=1&isAllowed=y [consultado el 28 de junio de 2021]

Rickemberg, M. (1988) Análisis crítico de la enseñanza de la Historia en Guatemala, Estudios (2): 15-32.

Rivera, D. (1984) El proceso de destrucción de un sitio arqueológico en Guatemala, Guatemala, Instituto de Antropología e Historia.

Teixeira Y. (2006) Educación patrimonial: alfabetización cultural para la ciudadanía, Estudios Pedagógicos, XXXII (2): 133-145.

Valdés-Águila, D. (2018) Uso del cine en la enseñanza de la historia. Revista electrónica EduSol, (18, 63). Universidad de Guantánamo, Cuba. Material disponible en tras clicar en el enlace web https://www.redalyc.org/journal/4757/475756619012/html/ [consultado el 30 de junio de 2021]

Velasco T. (2017) La Mediateca del INAH, CR. Conservación y Restauración, (11-12): 212-214

Published

2022-08-29

How to Cite

Véliz Catalán, N. (2022). Heritage education and the production of video documentaries: an interdisciplinary praxis of teaching the History of Guatemala. Gestión I+D, 7(2), 34–63. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/24087