Corporate universities in the consolidation of organizational learning ecosystems

Authors

Keywords:

active learning, knowledge management, development of human resources, professional competence

Abstract

The literature was analyzed based on the three axes that structure the corpus: corporate universities, learning ecosystems, and knowledge management to examine the consolidation of the organizational learning ecosystem that arises with the integration of corporate universities. The approach may be summarized in a non-experimental and inductive cross-sectional descriptive process, with a qualitative and hermeneutical approach in interpreting and producing findings. The data analysis was carried out under the condition of confirmability of the bibliographic review, based on the analysis technique in progress. It may be reaffirmed that knowledge management is a cycle that culminates with the practical application of what has been learned in the experiential environment through the identification, acquisition, development, and distribution of knowledge, which fosters networks that cement the organizational learning ecosystem to create sustainable competitive advantages, supported by corporate universities that systematically increase the learning curve of intellectual capital. The study concludes that more and more organizations have opted for corporate universities because they provide dynamic capabilities to face the fickleness of the environment and sustainable competitive advantages that make a difference and significantly influence organizational knowledge management, consolidating organization learning ecosystems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zulay Atagua-Díaz, Universidad del Caribe

Dra. Zulay Atagua-Díaz
Universidad del Caribe
https://orcid.org/0000-0001-9724-6856
zulayatagua@gmail.com
Panamá

 

References

Aguilera Luque, A.M. (2017). La gestión del conocimiento organizacional. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/312155359_LA_GESTION_DEL_CO NOCIMIENTO_ORGANIZACIONAL.

Álvarez Arregui, E.; Rodríguez Martín, A. (2015). Inspirando el cambio en educación. Ecosistemas de formación para aprender a emprender. Estudios Pedagógicos, XLI, pp. 9-29.

Ángel, D.A. (2011). La hermenéutica y los métodos de investigación en ciencias sociales. Estudios Filosóficos, 44, pp. 9-37.

Arboníes, A.L. (2006). Conocimiento para innovar: cómo evitar la miopía en la gestión del conocimiento. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A.

Avendaño Pérez, V., y Flores Urbáez, M. (2016). Modelos teóricos de gestión del conocimiento: descriptores, conceptualizaciones y enfoques. Entreciencias, 4(10), pp. 201-227.

Berlanga, A.J.; García, F.J.; Carabias, J. (2005). IMS Learning Design: hacia la descripción estandarizada de los procesos de enseñanza. Actas del VI Congreso Nacional de Informática Educativa, Simposio Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación, SINTICE (ADIE), pp. 95-102.

Calvo Giraldo, O. (2018). La gestión del conocimiento en las organizaciones y las regiones: una revisión literaria. Tendencia XIX(1), pp. 140-163.

Castillo Serna, C. (2009). Nuevas tendencias en la retención y mejora del talento profesional y directivo. España: Fundación EOI.

Choo, C.W. (1999). La organización inteligente. México: Oxford University Press.

Combs, C.; Franklin, C.; Tatum, C.; Wingate, G. (2011). McDonald’s Hamburger University: a case study. OMDE Distance Education E- Portfolio. Recuperado de: https://bookworm765.wixsite.com/cmcombseportfolio/case-study-hamburger-unive rsity.

Dealtry, R. (2017). The future of corporate universities: how your company can benefit from value and performance-driven organisational development. United Kingdom: Emerald Publishing.

Docebo (2019). E-learning trends 2019. Recuperado de: https://www.docebo.com/re source/report-elearning-trends-2019/.

Docebo (2020). E-learning trends 2020: a new era of learning. Recuperado de: https://www.docebo.com/resource/elearning-trends-2020-docebo-report/.

Dörner, O., Rundel, S. (2021). Organizational learning and digital transformation: a theoretical framework. En: Digital Transformation of Learning Organizations. Ifenthaler, D.; Hofhues, S.; Egloffstein, M.; Helbig, C. (eds.). Springer, Cham.

Elkeles, T. (2021). Forward-focuses learning: inside award-winning organizations. United States of America: ASTD DBA the Association for Talent Development (ATD).

Ellis, R.K. (2009). A field guide to Learning Management Systems. US: American Society for Training & Development (ASTD).

Firdaus, A. (2017). The Implementation of Corporate University in public sector: case study Ministry of Finance of Indonesia [Master Degree]. International Institute of Social Studies, The Hague, The Netherlands.

Flores López, J.G., Ochoa Jiménez, S. (2016). Los modelos de gestión del conocimiento y su relación con la cultura organizacional: una revisión teórica. Ciencia Administrativa. 2, pp. 179-189.

Fochesatto, S.A. (2012). Universidades corporativas. En: Eduçacão corporativa. Pereira de Quadros, M.S.; Fochesatto, S.A. Curitiba, Brasil: IESDE Brasil, S.A.

Garzón Castrillon, M.A. (2018). La capacidad dinámica de aprendizaje. Desarrollo Gerencial, 10(1), 29-47.

Garzón Castrillon, M.A.; Fisher, A.L. (2008). Modelo teórico de aprendizaje organizacional. Pensamiento y Gestión, (24), pp. 195-224.

General Motors de México. (2015). GM 80 años con México. México: Forma México S.A. de C.V.

Gil López, A.J.; Carrillo Gamboa, F.J. (2013). La creación del conocimiento en las organizaciones a partir del aprendizaje. Intangible Capital, 9(3), pp. 730- 753.

Global Council of Corporate Universities. (2019). The GlobalCCU Awards 2019. Recuperado de: https://www.globalccu.com/globalccu-awards-2019.html.

Gonzales Miranda, D.R. (2009). Estrategias de retención del personal. Una reflexión sobre su efectividad y alcances. Revista Universidad EAFIT, 45(156), pp. 45-72.

González Millán, J.J.; Rodríguez Díaz, M.T. (2016). Gestión del conocimiento, capital intelectual e indicadores aplicados. España: Ediciones Díaz de Santos.

Griffiths, D.; Blat, J.; García, R.; Sayago, S. (2016). La aportación de IMS Learning Design a la creación de recursos pedagógicos reutilizables RED. Revista de Educación a Distancia, 50, pp. 1-11.

Guba, E.G.; Lincoln, Y.S. (1981). Effective evaluation: improving the usefulness of evaluation results through responsive and naturalistic approaches. San Francisco: Jossey-Bass.

Guevara, J.C.; Lara, J.; Moque, C.A. (2012). Sistema de gestión de conocimiento para apoyar el trabajo de grupos de investigación. Tecnura, 16 (33), pp. 83-99.

Gurdián-Fernández, A. (2010). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Hearn, D.R. (2001). Education in the workplace: an examination of corporate university models. New Educational Foundations, An Electronic Trans-ideological Journal of Criticism, Research and Review. [en línea]. Recuperado de https://www.newfoundations.com/index.html.

Hernández León, R.A.; Coello González, S. (2012). El proceso de investigación científica. La Habana: Editorial Universitaria.

Kaeter, A. (2000). Virtual cap and gown. Training, 37(9), pp. 114-122.

Kaplan, A. (2014). European management and European business schools: Insights from the history of business schools. European Management Journal, 32(4), pp. 529-534.

Kofman, F.; Senge, P. (1995). The heart of learning organizations. En: Learning organizations: developing cultures for tomorrow's workplace. Chawla, S.; Renesch, J. (eds.) (1995). New York: Productivity Press.

León Santos, M.; Ponjuán Dante, G.; Rodríguez Calvo, M. (2006). Procesos estratégicos de la gestión del conocimiento. ACIMED, 14(2), pp. 1-9.

LinkedIn. (2019). 2019 Workplace Learning Report. Recuperado de: https://learning.lin kedin.com/content/dam/me/business/en-us/amp/learning-solutions/images/workpla ce-learning-report-2019/pdf/workplace-learning-report-2019.pdf.

Lytovchenko, I. (2016). Corporate university as a form of employee training and development in American companies. Advanced Education, 5, pp. 35-41.

Martínez de Ita, M.E.; Piñero, F.J.; Figueroa Delgado, S.A. (Coords.) (2013). El papel de la universidad en el desarrollo. Buenos Aires: CLACSO.

McElroy, M.W. (2003). The new knowledge management: complexity, learning, and sustainable innovation. Burlington, MA: Butterworth Heinemann.

Meirinhos, V.; Rodrigues, A.C. (2014). Gestão e desenvolvimento de recursos humanos: tendências e boas práticas. Portugal: Vida Económica, Editorial, S.A.

Meister, J. (1998). Extending the short shelf life of knowledge. Training and Development. 52(6), pp. 52-53.

Muzard, J. (2011). La evolución de la gestión del conocimiento en las organizaciones. Montreal: Applied-intelligence-Atelier.

Nonaka, I.; Takeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. New York: Oxford University Press.

Parra Mesa, I.D. (2003). Los modernos alquimistas: epistemología corporativa y gestión del conocimiento. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Rivas Montoya, L.M.; Ponce Sagredo, S.I. (2015). Conocimiento gerencial: el caso de una empresa multinegocios: Suramericana S.A. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Salazar, D. (2021). Universidades Corporativas, un modelo exitoso. En: Forbes Centroamérica. Recuperado de: https://forbescentroamerica.com/2021/04/06/uni versidades-corporativas-un-modelo-exitoso/.

Salmador Sánchez, M.P. (2004). Raíces epistemológicas del conocimiento organizativo. Estudio de sus dimensiones. Economía Industrial, 357, pp. 27-40.

Senge, P. (1999). La quinta disciplina. Cómo impulsar el aprendizaje en la organización inteligente. S.A. Barcelona: Ediciones Granica.

Sessa, V.I.; London, M. (2006). Continuous learning in organizations: individual, group, and organizational perspectives. New York: Psicology Press.

Shugurensky, D.; Sauer, H. (2000). 1961: McDonald's starts first corporate university. Department of Adult Education, Community Development and Counselling Psychology, The Ontario Institute for Studies in Education of the University of Toronto (OISE/UT). Recuperado de: http://schugurensky.faculty.asu.edu/mome nts/1961mcdonalds.html.

Sicilia, M.Á. (2005). Reusabilidad y reutilización de objetos didácticos: mitos, realidades y posibilidades. Revista de Educación a Distancia (RED), pp. 1-12.

Stable Rodríguez, Y. (2011). Modelo de aprendizaje organizacional. Información y Ciencias de la Salud, 22(3), pp. 237-250.

Stable Rodríguez, Y. (2016). Aprendizaje organizacional en organizaciones de ciencia y tecnología e innovación. Ingeniería Industrial, XXXVII(1), pp. 78-90.

Taylor, S.J.; Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación: la búsqueda de significados. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.

Theodotou, M. (2020). Learning ecosystem: why you need one, how to build it. In: ATD, Association for Talent Development. Recuperado de https://www.td.org/insights/learning-ecosystem-why-you-need-one-now-and-how-to-build-it.

Torres K.; Lamenta, P. (2015). La gestión del conocimiento y los sistemas de información en las organizaciones. Negotium, 32(11), pp. 3-20.

Valencia Bonilla, M.B.; Alba Cabaña, M., y Herrera Lemus, K.C. (2016). La gestión del conocimiento con la innovación y la mejora continua en modelos de gestión, Confín Habana, 10(1), pp. 101-112.

Valhondo, D. (2002). Gestión del conocimiento: del mito a la realidad. Madrid: Díaz de Santos.

Wang, G.G.; Li, J.; Qiao, X.; Sun, J.Y. (2010). Understanding the Corporate University phenomenon: A human capital theory perspective. International Journal of Human Resources Development and Management, 10(2), pp. 182-204.

Wiig, K.M. (2002). New generation knowledge management: what may we expect? People-Focused Knowledge Management, pp.1-9.

Published

2022-08-10

How to Cite

Atagua-Díaz, Z. (2022). Corporate universities in the consolidation of organizational learning ecosystems. Gestión I+D, 7(1), 89–118. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/23173

Issue

Section

Original Article