Methodological quality criteria in the final dissertations of the degree in administrative law
Keywords:
research training, research methodology, methodological quality criteria, research, universityAbstract
The purpose of this study was to analyze the content of the final dissertation projects approved and available to the public between 2005 and 2016, corresponding to the Specialization program in Administrative Law of the Faculty of Legal and Political Sciences of the Central University of Venezuela. The analysis was carried out in terms of the methodological quality of its criteria: completeness, coherence, suitability, originality, and relevance. The study was based on analytical research, supported by a mixed design: longitudinal and evolutionary, and univariate and documentary. The units of analysis were made up of the dissertations of the aforementioned program approved in the indicated period. For data collection purposes, a documental review technique was used, and the comprehensive research analysis matrix was applied as an instrument. The data was analyzed by combining qualitative and quantitative techniques. Content analysis allowed the researchers to interpret and search for the meaning of the information, according to the results obtained and expressed in quantitative terms. The quality criteria were present in the dissertations with the following median: suitability 4.66; coherence 2.5; completeness 2.0; relevance and originality 0. Methodological quality obtained a median of 2.50. These results place the criteria and quality in the “very low” category, which shows a low level of methodological quality present in the content of the analyzed dissertations
Downloads
References
Alfonso, D. (2013). El proceso de formación para la investigación jurídica: una propuesta desde el modo de actuación como agente dinamizador. En M. Bedoya, G. Arango y J. Vásquez (Comp.), Tendencias de la enseñanza y de la investigación en derecho. Medellín: Ediciones de la Universidad Autónoma Latinoamericana, Unaula
Álvarez, G. (2012). Importancia de la metodología de la investigación jurídica en la formación de los estudiantes de derecho. En Actas del primer congreso nacional de pedagogía universitaria y didáctica del derecho. Facultad de Derecho de la Universidad de Chile
Angenot, M.; Bessière, J.; Fokkema, D. y Kushner, E. (2002). Teoría literaria. (2da ed.). México: Siglo XXI Editores, S.A. de C. V.
Báez, J. (2009). Investigación cualitativa. (2da ed.). Madrid: Esic Editorial
Cáceres, M. y García, R. (Sin fecha). Fuentes de rigor en la investigación cualitativa. Recuperado de http://www.bibliociencias.cu/gsdl/collect/revistas/index/assoc/HASH0197/ef6fd6bc.dir/doc.pdf
Castellanos, J. (2016). Reflexiones acerca de la enseñanza de la investigación en tres programas de formación: antropología, sociología y maestría en ciencias sociales (Maciso). En C. Gallegos; A. Mejía y Y. Paredes (Coords.), ¿Cómo investigamos? ¿Cómo enseñamos a investigar? Tomo IV (pp. 95-127). México: Universidad Nacional Autónoma de México
Delgado, C. y Reynaga, R. (2012). Descubra la verdadera utilidad de un postgrado. Recuperado de http://www.multiversidadreal.edu.mx/libro-descubra-la-verdadera-utilidad-de-un-posgrado.html
Figueroa, J. (1991). La frontera norte: Derechos Humanos y salud. Dos percepciones diferentes. En Lartigue, T. (Comp.), Salud comunitaria: Una visión panamericana. México: Universidad Iberoamericana
Frondizi, R. (1971). La universidad en un mundo de tensiones. Misión de las universidades en América Latina. Buenos Aires: Paidós
Gallardo, H. (2007). Elementos de investigación académica. San José de Costa Rica: Euned
Garza, A. (2007). Manual de técnicas de investigación para estudiantes de ciencias sociales y humanidades. (7ma ed.). México: El Colegio de México
González, J. (2007). Enseñanza de la metodología de la investigación aplicada al derecho: ¿ciencia jurídica o ciencia ficción? un ensayo de autocrítica. Recuperado de http://www.juridicas.unam.mx/publica/rev/boletin/cont/123.5/ent20
Haaz, A. (2010). Criterios, indicadores y estándares de calidad. Cápsulas de competitividad y excelencia. Recuperado de http://haaz-calidad.blogspot.com/2010/Criterios, indicadores y estándares de calidad.html
Hidalgo, L. (2005). Confiabilidad y validez en el contexto de la investigación y evaluación cualitativas. Recuperado de http://www.ucv.ve/uploads/media/Hidalgo2005.pdf
Hurtado, J. y Vicuña, O. (2016). Matriz para el análisis integral de investigaciones (Maiti). Versión trabajo de grado, programa de postgrado: Especialización y Maestría. Caracas: Quirón ediciones
Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. (4ª ed.). Caracas: Quirón ediciones
Manual de la Lengua Española Vox. (2007). (ed. tricentenario). Recuperado de http://dle.rae.es/?id=6nVpk8P|6nXVL1Z
Moreno, M. (2002). Formación para la investigación centrada en el desarrollo de habilidades. México: Ediciones de la Universidad de Guadalajara
Norma Española UNE-EN ISO 9000. (2000). Sistema de gestión de la calidad. Fundamentos y vocabulario. Asociación Española de Normalización y Certificación. Madrid: Asociación Española de Normalización y Certificación
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Tecnología (Unesco) (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI. Marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la Educación Superior. París: Unesco
Orler, J. (2009). Formación para la investigación en el campo del derecho. Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho, 7(14), 41-50
Pérez, J.; Mayz, J.; León, L.; García, F.; Godoy, G. y Mendoza, J. (1999). La investigación en la Universidad de Oriente: presente y futuro. Revista Saber, 11, 10-14
Petzold-Pernía, H. (2008). Una introducción a la metodología del derecho. Lógica y hermenéutica jurídicas. Caracas: Publicaciones Universidad Católica Andrés Bello
Resolución del Consejo Nacional de Universidades, CNU, referida a la Política Nacional de Estudios de Postgrado (1993). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, Nº 35.210, marzo 27, 1993
Ruiz, C.; Arenas, B. y Torres, F. (2005). Evaluación de la calidad de los trabajos de grado de la maestría en educación de la UPEL-IPB. (Informe de investigación s/n). Barquisimeto: Subdirección de Investigación y Postgrado, Instituto Pedagógico de Barquisimeto, Universidad Pedagógica Experimental Libertador
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia
Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. (4ta ed.). México: Limusa
Torres, I. (1997). Educación jurídica y razonamiento. Caracas: Oficina de Publicaciones, Facultad de Ciencias Jurídicas y Políticas de la Universidad Central de Venezuela