Motivators and barriers that influence retaining doctoral students in Peruvian universities

Authors

Keywords:

graduate students, retention, satisfaction, motivation, hermeneutic phenomenology

Abstract

Universities in Peru face problems retaining students in their graduate schools, and less than 2% of the population has a Master's or Doctorate degree. In order to improve graduate school retention, universities need to explore their students' experiences. The literature tends to focus on reasons for dropping out of school, but less is known about what motivates students to continue despite personal and institutional obstacles. This study aims to understand the motivators and barriers that influence retaining doctoral students. Hermeneutic phenomenology was employed through interviews with six doctorate students in Administration, specializing in Strategic Management at a private university in Lima, Peru. Students are primarily motivated to obtain higher income and generate scientific knowledge. Meanwhile, limitations include not having sufficient thesis advisers or professors with an adequate academic level. This study should help university leadership understand their graduate school programs' culture and improve program quality to improve how they retain their students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alejandro Ledesma Durand, Universidad San Ignacio de Loyola CEPEL

MSc. Carlos Alejandro Ledesma Durand
Universidad San Ignacio de Loyola CEPEL
carlos.ledesma@epg.usil.pe
https://orcid.org/0000-0001-8901-0018
Perú

Cybill Andrea Chavez Rivas, Universidad de San Martín de Porres

MSc. Cybill Andrea Chavez Rivas
Sección de Posgrado de la Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Medicina Humana
cchavezr@usmp.pe
https://orcid.org/0000-0001-6017-9135
Perú

María Antonia Rodriguez, Northcentral University, USAPontificia Universidad Católica del Perú, Perú

PhD. María Antonia Rodriguez
Northcentral University, USA
Pontificia Universidad Católica del Perú, Perú
mrodriguez@ncu.edu
https://orcid.org/0000-0002-4452-7627
Perú

References

Bermúdez, M. P., Guillén-Riquelme, A., Gómez-García, A., Quevedo-Blasco,R.,

Sierra, J. C., y Buela-Casal, G. (2011). Análisis del rendimiento en el doctorado en función del sexo. Educación 1, 14(1).

Celis, J., & Duque, M. (2016). Factores que configuran las preferencias de empleo de los estudiantes de doctorado en ingeniería por la academia y la industria. Investigación y Desarrollo, 24(2), 355-385.

Coromina, L., Capó, A., Guia, J., y Coenders, G. (2011). Effect of Background, Attitudinal and Social Network Variables on PhD Students' Academic Performance. A Multimethod Approach. Estudios Sobre Educación, (20), 233-253.

Douglas, J. A., Douglas, A., McClelland, R. J., y Davies, J. (2015). Understanding student satisfaction and dissatisfaction: an interpretive study in the UK higher education context. Studies in Higher Education, 40(2), 329-349.

Douglas, J., McClelland, R., y Davies, J. (2008). The development of a conceptual model of student satisfaction with their experience in higher education. Quality assurance in education, 16(1), 19-35.

Dubs, R. (2005). Permanecer o desertar de los estudios de postgrado: síntesis de modelos teóricos. Investigación y postgrado, 20(1), 55-79.

Elliott, K. M. y Healy, M. A. (2001). Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention. Journal of marketing for higher education, 10(4), 1-11.

Galindo, J. (1987). Encuentro de subjetividades, objetividad descubierta. La entrevista como centro de trabajo etnográfico. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 1(3), 151-183.

García de Fanelli (2016). Informe Nacional: Argentina. Conicet-Cedes.

INEI. (2018). Perú: Resultados Definitivos, Tomo 1. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1544/.

Martínez, M. (2005). El Método Etnográfico de Investigación. 2005. Recuperado de: https://www.uis.edu.co/webUIS/es/investigacionExtension/comiteEtica/normatividad/documentos/normatividadInvestigacionenSeresHumanos/13_Investigacionetnografica.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Estadísticas deserción y graduación. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-357549_recurso_3.pdf

Necochea Ocaña, Y., Nervi Condori, C., Tuesta Echeandía, V., Olazabal Valera, L., Rodríguez Carrasco, J., Gastelo Dávila, A., y León-Jiménez, F. (2017). Frecuencia y características del abandono estudiantil en una Escuela de Medicina de Lambayeque, 2006-2014. Revista Médica Herediana, 28(3), 171-177.

Noreña-Peña, A., Moreno, N. A., Rojas, J. G., y Malpica, D. M. R. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263-274.

OREALC/UNESCO (2013). Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Recuperado de: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Ortiz, A. P., Pérez, V. R. D., y Salazar, O. C. (2014). Una aproximación conceptual a la retención estudiantil en Latinoamérica. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 7(2).

Pastor, L., Chrobak, R., Chrobak, E., Ponzoni, M. E., Barraza, P., y Rodríguez, G. (2012). Investigación cualitativa: mapas conceptuales generados a partir del software atlas. ti y el aprendizaje significativo de los investigadores. Fifth International Conference on Concept Mapping. Valletta, Malta.

Pérez Sedeño, E. (2008). Ciencia y tecnología en sociedades auténticamente democráticas. Ciencia, Tecnología y Sociedad. Montevideo. Recuperado de: http://digital.csic.es/bitstream/10261/36056/1/Sede%C3%B1o_Ponencia_2008.pdf

Romo, O. K. H., Mora, R. P., y Estévez, G. G. (2015). La deserción en los posgrados, un problema no menor. Diálogos sobre educación, año 5, número 8, enero-junio 2014.

Rosay, M. (2017). La deserción en el posgrado: estudio comparativo entre maestristas de una universidad pública y privada. En Congresos Clabes. Recuperado de:

http://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/1681

Sánchez, F., & Márquez, J. (2012). La deserción en la Educación Superior en Colombia durante la primera década del siglo XXI: por qué ha aumentado tanto?. Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE.

Schertzer, C. B., y Schertzer, S. M. (2004). Student satisfaction and retention: A conceptual model. Journal of Marketing for Higher Education, 14(1), 79-91.

Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human science for anaction sensitive pedagogy. Albany, NY: Albany State University of New York Press.

Villardón-Gallego, L., y Álvarez de Eulate, C. Y. (2013). Propuesta de un Plan de Tutoría y Apoyo a Estudiantes de Doctorado. Revista De Docencia Universitaria, 11(2), 135-152.

Published

2022-08-30

How to Cite

Ledesma Durand, C. A., Chavez Rivas, C. A., & Rodriguez, M. A. (2022). Motivators and barriers that influence retaining doctoral students in Peruvian universities. Gestión I+D, 5(3), 51–68. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/20226