An approximation towards the internationalization of higher education institutions from organizational theory
Keywords:
organizational change, internationalization, Higher EducationAbstract
This project aims to approach the internationalization of educational institutions from the perspective of organizational theory, with a critical-reflective approach. At first, the conceptualization of the internationalization of Higher Education is defined in order to describe this and its organizational structure later; secondly, the strategic planning of the processes, the organizational culture, and the risks involved in internationalizing Higher Education Institutions (HEIs) are presented. Likewise, this work will serve as an impulse for future theoretical research linked to the synergy that exists between internationalization and organizational change
Downloads
References
ANUIES. (2007). Consolidación y avance de la educación superior en México: temas cruciales de la agenda. México: ANUIES.
Bartell, M. (2003). Internationalization of Universities: A University Culture-based Framework. Higher Education, 45, 43-70.
Bedenlier, S., Kondakci, Y., y Zawacki-Richter, O. (2018). Two Decades of Research into the Internationalization of Higher Education: Major Thems in the Journal of Studies in International Education (1997-2016). Journal of Studies in International Education,22(2), 108-135.
Beecher, B., y Streitwieser, B. (2017). A Risk Management Approach for the Internationalization of Higher Education. Journal of the Knowledge Economy, 8, 1-23.
Birnbaum, R. (1988). Problems of Governance, Management and Leadership in Academic Institutions. In Jossey-Bass Inc. How Colleges Work (pp. 3-29). San Francisco: ERIC.
Cameron, K.S. and Freeman, S.J. (1991). ‘Cultural congruence, strength and type: Relationships to effectiveness’, Research in Organizational Change and Development 5, 23–58.
Cattaneo, M., Meoli, M., y Paleari, S. (2016). Why Do Universities Internationalize? Organizational Reputation and Legitimacy. University Evolution, Entrepreneurial Activity and Regional Competitiveness, 32, 327-346.
Childress, L.K. (2009). Internationalization Plans for Higher Education Institutions. Journal of Studies in International Education, 13(3), 289-309.
Coelen, R. (2014). A Learner-Centred Internationalisation of Higher Education. En E. Jones, R. Coelen, J. Beelen y H. Wit (Eds.), Global and Local Internationalization (pp. 35-42). Rotterdam: SensePublichers.
Coronilla, R., y Del Castillo, A. (2003). El cambio organizacional: Enfoques, conceptos y controversias. En D. Arellano et al (coord.), Reformando al gobierno: Una visión organizacional del cambio (pp. 77-134). México DF: Porrúa.
Coryell J. E., Durodoye B.A., Wright R.R., Pate E. y Nguyen S. (2012). Case Studies of Internationalization in Adult and Higher Education: Inside the Process of Four Universities in the United States and the United Kingdom. Journal of Studies in International Education, 16(1), 75-98.
Crozier, M. & Friedberg, E. (1990). Las restricciones de la acción colectiva. En El actor y el sistema (pp. 13-31). México DF: Alianza Editorial Mexicana. (3)
De Wit, H. (1998). Strategies for the Internationalization of Higher Education. A Comparative Study of Australia, Canada, Europe and United States of America. Amsterdam, Netherlands: European Association for International Education.
De Wit, H. (2002). Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: A Historical, Comparative and Conceptual Analysis. Connecticut: Greenwood Publishing.
Di Maggio, P. J., y Powell, W. (1994). Retorno a la jaula de hierro: El isomorfismo institucional y la racionalidad colectiva en los campos organizacionales. En Autor (Eds.). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional (pp.104-125). México, DF: Fondo de Cultura Económica.
Gacel-Ávila, J. (2000). Internacionalización de la educación superior en La internacionalización de las universidades mexicanas, políticas y estrategias institucionales. México: Anuies.
Gacel-Ávila, J. (2003). La internacionalización de la educación superior: Paradigma para la ciudadanía global. México: Universidad de Guadalajara.
Gacel-Ávila, J. (2006). La dimensión internacional de las universidades: contexto, procesos, estrategias. México: Universidad de Guadalajara.
González, M, y Zanfrillo, A. (2012). La innovación organizacional en las instituciones de Educación Superior: el caso de la FCES de la UNMDP. Comunicación presentada en Coloquio. Desafíos pragmáticos. El impacto de las investigaciones sobre la formación docente: formación inicial, continua y en docentes noveles, Champagne Ardenne [FRA], 5-6 junio 2012.
Knight, J. (1994). Internationalization: Elements and Checkpoints. Canadian Bureau for International Education Research, 7, 1-15.
Knight, J. (2006). Cross-border Education: Conceptual Confusion and Data Deficits. Perspectives in Education, 24(4), 15–27.
Knight, J., y De Wit, H. (1998). Strategies for Internationalization of Higher Education in Asia Pacific Countries. Amsterdam: European Association for International Education.
Matross, H., Robin; Rumbley, Laura E.; Brajkovic, Lucia; Mihut, Georgiana. (2015). Internationalizing higher education worldwide. National policies and programs. Washington, DC: American council on education
Marúm, E. (2010). Generación de conocimiento, formación de estudiantes y organización del trabajo académico en redes y grupos de investigación en México. En V. Corrales, y J. Castañeda (Coords.), Redes y grupos de investigación en la sociedad del conocimiento. Una panorámica desde las IES Iberoamericanas. Tomo III (pp.73-90). México. Universidad Autónoma de Sinaloa.
Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organization. New Jersey: Prentice Hall.
Mintzberg, H. (1989). Configuraciones derivadas. En Autor (Ed.), Sobre administración: al Interior de nuestro extraño mundo de las organizaciones (pp.x-x). New York: Free Press.
Navarro, A. (2014). La internacionalización de la educación superior como un elemento para la búsqueda de la calidad en México. Revista Internacional de Aprendizaje en la Educación Superior, 1(1), 23-31.
Olaskoaga, J., Marúm, E., y Rosario, V. (diciembre, 2013). Configuraciones estructurales en las instituciones de educación superior y actitudes de los académicos frente a la calidad. Harvard Deusto Business Research, 2, 130-142.
Organization for Economic Co-operation and Development. (2012). Internationalization of Higher Education. Policy Brief . Paris:OECD
Pereira, M., Gómez, C., Pinto, M., Ruiz-Ochoa, M., y Meneses-Jácome, A. (diciembre, 2016). Transformaci ón e innovación de la cultura organizacional en instituciones de educación superior. Estado del arte y bases conceptuales. Revista Docencia Universitaria, 17, 43-54.
Pozo, J. P., Monereo. (2009). Psicología del aprendizaje universitario: la formación en competencias. España: Morata.
Rudzki, R. (1995). The Application of a Strategic Management Model to the Internationalization of Higher Education Institutions. Higher Education, 29(4), 421-445.
Rudki, R. (1998). The Strategic Management of Internationalization- Towards a Model of Theory and Practice. (Phd thesis). Newcastle, School of Education, University of Newcastle, Australia.
Sebastián, J. (junio, 2005). La internacionalización de las universidades como estrategia para el desarrollo institucional. Innovación Educativa, 5(26), 1-11.
Tierney, W. G. (1988). Organizational Culture in Higher Education: Defining the Essentials. Journal of Higher Education, 59(1), 2-21.
Tierney, W. G. (April, 2014). Creating a Culture of Innovation: The Challenge in Becoming and Staying a World-Class University. California: Pullias Center for Higher Education and University of Southern California.
UNESCO (1998). Informe Final de la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. La educación superior en el siglo XXI, visión y acción. Octubre 5 al 9, Paris, Francia. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345_spa
Weick, K. (1976). Educational Organizations as Loosely Coupled Systems