Visual impairment, the braille system and educational inclusion from an intersectional perspective
Abstract
This study aimed to assess the reading processes of visually impaired students after a pedagogical intervention that was carried out at the Colegio Técnico José Felix Restrepo, located in Bogotá (Colombia), where eight of these students were chosen from basic and middle education levels between 2017 and 2018. The investigation is qualitative in nature, based on southern epistemologies, and the Test de análisis de lectura y escritura (TALE) was used as an instrument (adapted to the braille system), as well as participant observation, field diaries, and the educational sequence called Braillectura. The methodological design involved different stages such as: a preparatory phase, a reflexive stage, the design stage, the actual field work stage, and the reporting stage. After the pedagogical intervention, it was evident that there were some significant changes regarding the use that is given to the braille system in education.
Keywords: Visual impairment; writing; inclusion; intersectionality; reading; braille system.
Downloads
References
Álvarez, V., & Rodríguez, P. (2016). Repository Universidad Distrital: http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/4330/9/AlvarezPretellVivianaJanneth2016.pdf
Buenaño, S. (2017). Repositorio Universidad Andina Simón Bolívar: http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6034/1/T2526-MDC-Buena%C3%B1o-La%20discapacidad.pdf
Bueno, M., & Espejo de la Fuente, B. (2004). II Congreso virtual INTERREDVISUAL. Madrid, España.
Casas, M. (2016). Repositorio Universidad Nacional de Colombia: http://bdigital.unal.edu.co/54174/
Cervera, M., & Toro, J. (1980). Test de análisis de lectura y escritura. TEA.
Corte Constitucional. (2004). Ministerio de Justicia: https://www.minjusticia.gov.co/Portals/0/RUNDIS/JurispruNov162016.pdf
Díaz, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Ciudad de México: Paidós.
Díaz Sánchez, E. (2014). Políticas públicas sobre la formación de educadores como parte esencial de la política de mejoramiento de la calidad educativa. Itinerario Educativo, 217-230.
García, E., Gil, J., & Rodríuez, G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ciudad de México: Aljibe.
León, L. (2016). Repositorio Univerisdad de la Sabana: https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/23724
Martínez, I., & Polo, D. (2004). Guía didáctica para la lectoescritura Braille. Madrid: ONCE.
Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo la definición de un tema de investigación: https://escuelanormalsuperiorsanroque.files.wordpress.com/2015/01/9-la-observacin-y-el-diario-de-campo-en-la-definicin-de-un-tema-de-investigacin.pdf
Mata, J. (2008). Leer cómo, enseñar qué. Madrid: Universidad de Granada.
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Discapacidad Colombia: file:///C:/Users/licen/Downloads/4-Orientaciones_atencin_educativa_en_discapacidad.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso_3.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (Agosto de 2017). Presidencia de la República: http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf
Ministerio de Educación Perú. (2007). La inclusión en la educación, cómo hacerla realidad: file:///C:/Users/licen/Downloads/educacion_inclusiva_peru%20(1).pdf
Ministerio de Salud. (2016). MinSalud: https://www.minsalud.gov.co/proteccionsocial/promocion-social/Discapacidad/Paginas/politica-publica.aspx
Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones. (2013). Discapacidad Colombia: https://discapacidadcolombia.com/phocadownloadpap/LEGISLACION/LEY_1680_DE_2013.pdf
Organización de Ciegos Españoles. (2013). Organización de Ciegos Españoles (ONCE): https://www.once.es/dejanos-ayudarte/la-discapacidad-visual/concepto-de-ceguera-y-deficiencia-visual
Organización de Ciegos Españoles. (2015). La didáctica del braille, más allá del código. nuevas perspectivas de la alfabetización del alumnado con discapacidad visual. Comisión Braille Española. Madrid.
Organización de Estados Iberoamericanos. (2007). Organización de estados Iberoamericanos Foro Educativo: file:///C:/Users/licen/Downloads/educacion_inclusiva_peru.pdf
Párraga, R. (Febrero de 2015). Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/10032
Presidencia de la República. (2017). Sistema Único de Información Normativa: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428
Quintana, A. (2006). Psicología: Tópicos de la actualidad. Capítulo Metodología de investigación científica. Lima: UNMSM.
Rivera, M. (2016). Interseccionalidad e inclusión en la educación superior: Consideraciones sobre la Universidad Nacional de Colombia. Pedagogía y Saberes, 105-118.
Rodríguez, A., & Sánchez, J. (2010). Revista científica de comunicación y educación, España: https://doi.org/10.3916/25429
Rodríguez, R. (Julio de 2017). Gestión I+D: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/13462/13187
Santana, M. (2013). Universidad de la Rioja, España: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=96163
Secretaría de Educación del Distrtito. (2018). Educación Bogotá: file:///C:/Users/licen/Downloads/LBR%20Nota%20Educacion%20Inclusiva.pdf
Soler, M. (2014). Repositorio Universidad Nacional de Colombia: http://bdigital.unal.edu.co/39423/1/458626.2014.pdf
Soriano, M., Sánchez, P., Soriano, E., & Nievas, F. (2013): http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.158401
Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Valero, B. (2017). Revista ISMM, México: http://revista.ismm.edu.cu/index.php/revista_estudiantil/article/view/1482/844