Visual impairment, the braille system and educational inclusion from an intersectional perspective

Authors

  • Sandra Milena Sánchez-Medina Universidad Cooperativa de Colombia
  • Edisson Díaz-Sánchez Universidad Santo Tomás

Abstract

This study aimed to assess the reading processes of visually impaired students after a pedagogical intervention that was carried out at the Colegio Técnico José Felix Restrepo, located in Bogotá (Colombia), where eight of these students were chosen from basic and middle education levels between 2017 and 2018. The investigation is qualitative in nature, based on southern epistemologies, and the Test de análisis de lectura y escritura (TALE) was used as an instrument (adapted to the braille system), as well as participant observation, field diaries, and the educational sequence called Braillectura. The methodological design involved different stages such as: a preparatory phase, a reflexive stage, the design stage, the actual field work stage, and the reporting stage. After the pedagogical intervention, it was evident that there were some significant changes regarding the use that is given to the braille system in education.

Keywords: Visual impairment; writing; inclusion; intersectionality; reading; braille system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Milena Sánchez-Medina, Universidad Cooperativa de Colombia

smsanchezm@educacionbogota.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-0777-9761

Edisson Díaz-Sánchez, Universidad Santo Tomás

ediazs@educacionbogota.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-5847-8248

References

Álvarez, V., & Rodríguez, P. (2016). Repository Universidad Distrital: http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/4330/9/AlvarezPretellVivianaJanneth2016.pdf

Buenaño, S. (2017). Repositorio Universidad Andina Simón Bolívar: http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6034/1/T2526-MDC-Buena%C3%B1o-La%20discapacidad.pdf

Bueno, M., & Espejo de la Fuente, B. (2004). II Congreso virtual INTERREDVISUAL. Madrid, España.

Casas, M. (2016). Repositorio Universidad Nacional de Colombia: http://bdigital.unal.edu.co/54174/

Cervera, M., & Toro, J. (1980). Test de análisis de lectura y escritura. TEA.

Corte Constitucional. (2004). Ministerio de Justicia: https://www.minjusticia.gov.co/Portals/0/RUNDIS/JurispruNov162016.pdf

Díaz, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. Ciudad de México: Paidós.

Díaz Sánchez, E. (2014). Políticas públicas sobre la formación de educadores como parte esencial de la política de mejoramiento de la calidad educativa. Itinerario Educativo, 217-230.

García, E., Gil, J., & Rodríuez, G. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ciudad de México: Aljibe.

León, L. (2016). Repositorio Univerisdad de la Sabana: https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/23724

Martínez, I., & Polo, D. (2004). Guía didáctica para la lectoescritura Braille. Madrid: ONCE.

Martínez, L. (2007). La observación y el diario de campo la definición de un tema de investigación: https://escuelanormalsuperiorsanroque.files.wordpress.com/2015/01/9-la-observacin-y-el-diario-de-campo-en-la-definicin-de-un-tema-de-investigacin.pdf

Mata, J. (2008). Leer cómo, enseñar qué. Madrid: Universidad de Granada.

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Discapacidad Colombia: file:///C:/Users/licen/Downloads/4-Orientaciones_atencin_educativa_en_discapacidad.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso_3.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (Agosto de 2017). Presidencia de la República: http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf

Ministerio de Educación Perú. (2007). La inclusión en la educación, cómo hacerla realidad: file:///C:/Users/licen/Downloads/educacion_inclusiva_peru%20(1).pdf

Ministerio de Salud. (2016). MinSalud: https://www.minsalud.gov.co/proteccionsocial/promocion-social/Discapacidad/Paginas/politica-publica.aspx

Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones. (2013). Discapacidad Colombia: https://discapacidadcolombia.com/phocadownloadpap/LEGISLACION/LEY_1680_DE_2013.pdf

Organización de Ciegos Españoles. (2013). Organización de Ciegos Españoles (ONCE): https://www.once.es/dejanos-ayudarte/la-discapacidad-visual/concepto-de-ceguera-y-deficiencia-visual

Organización de Ciegos Españoles. (2015). La didáctica del braille, más allá del código. nuevas perspectivas de la alfabetización del alumnado con discapacidad visual. Comisión Braille Española. Madrid.

Organización de Estados Iberoamericanos. (2007). Organización de estados Iberoamericanos Foro Educativo: file:///C:/Users/licen/Downloads/educacion_inclusiva_peru.pdf

Párraga, R. (Febrero de 2015). Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/10032

Presidencia de la República. (2017). Sistema Único de Información Normativa: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428

Quintana, A. (2006). Psicología: Tópicos de la actualidad. Capítulo Metodología de investigación científica. Lima: UNMSM.

Rivera, M. (2016). Interseccionalidad e inclusión en la educación superior: Consideraciones sobre la Universidad Nacional de Colombia. Pedagogía y Saberes, 105-118.

Rodríguez, A., & Sánchez, J. (2010). Revista científica de comunicación y educación, España: https://doi.org/10.3916/25429

Rodríguez, R. (Julio de 2017). Gestión I+D: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/13462/13187

Santana, M. (2013). Universidad de la Rioja, España: https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=96163

Secretaría de Educación del Distrtito. (2018). Educación Bogotá: file:///C:/Users/licen/Downloads/LBR%20Nota%20Educacion%20Inclusiva.pdf

Soler, M. (2014). Repositorio Universidad Nacional de Colombia: http://bdigital.unal.edu.co/39423/1/458626.2014.pdf

Soriano, M., Sánchez, P., Soriano, E., & Nievas, F. (2013): http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.158401

Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur: La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Valero, B. (2017). Revista ISMM, México: http://revista.ismm.edu.cu/index.php/revista_estudiantil/article/view/1482/844

Published

2022-10-30

How to Cite

Sánchez-Medina, S. M., & Díaz-Sánchez, E. (2022). Visual impairment, the braille system and educational inclusion from an intersectional perspective. Gestión I+D, 5(2), 33–59. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/19111

Issue

Section

Original Article