The pedagogical leadership of the principal from the perspective of teachers
Abstract
The purpose of this research was to analyze teachers' perceptions of the performance of the pedagogical leadership of directors. The scope of the investigation is descriptive and the sample consisted of 59 Peruvian teachers of the N ° 16 network of the UGEL03 of Metropolitan Lima; to whom a survey of 30 items with a Likert scale of 1 to 5 was applied. This survey was adapted from the Framework of Good Management Performance (2014) of the Peruvian Ministry of Education and the instrument was submitted to an internal validity process which obtained a Cronbach Alpha of 0.981. Based on the analysis of the results, it is concluded that the level of performance of the pedagogical leadership of directors is optimal and in accordance with the new policies established in the country. On the other hand, after discussing the results, the importance of continuing research regarding the factors that influence the results shown in the study was established.
Keywords: performance; leadership; pedagogical leadership
Downloads
References
Barón, Robert A. y Donn Byrne. (2005). Psicología Social. Décima edición. España. Prentice Hall. Recuperado de: https://www.academia.edu/7607801/Psicolog%C3%ADa_Social._Bar%C3%B3n_10ma_edici%C3%B3n
Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Perspectivas, 9(2), 9-33. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/112/140
Bolívar, A. (2015). Evaluar el Liderazgo Pedagógico de la Dirección Escolar. Revisión de Enfoques e Instrumentos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2015, 8(2), 15-39. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-EvaluarElLiderazgoPedagogicoDeLaDireccionEscolarRe-5308046.pdf
Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito en las organizaciones. Ed. McGraw Hill. México: Mexicana. Recuperado de
. https://www.academia.edu/35767045/Idalberto_Chiavenato_Comportamiento_Organizacional_2da_Edicion
Garbanzo, G. & Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34(1), 15-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44013961001.pdf
García, M. (2012). Fundamentos de la administración. México: Apuntes digitales Plan 2012.Recuperado de http://fcasua.contad.unam.mx/apuntes/interiores/docs/2012/administracion/1/fundamentos_administracion.pdf
Leitwthwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago: Fundación Chile. Recuperado de
https://fch.cl/wp-content/uploads/2012/08/Libro_Liethwood.pdf
Llorent-Bedmar, V., Cobano-Delgado, V. y Navarro-Granados, M. (2017). Liderazgo pedagógico y dirección escolar en contextos desfavorecidos. Revista Española de Pedagogía, 75 (268), 541-564. doi:10.22550/REP75-3-2017-04
Ministerio de educación de Chile. (2005). Marco para la buena dirección. Recuperado de https://www.bienestararmada.cl/prontus_bienestar/site/artic/20130102/asocfile/20130102105726/marco_para_la_buena_direcci__n_mineduc.pdf
Ministerio de educación de Chile. (2015). Marco para la buena dirección y el liderazgo escolar. Recuperado de http://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2016/04/MBDLE_2015.pdf
Ministerio de educación del Perú. (2013). Rutas de aprendizaje. Fascículo de gestión escolar. Lima, Perú: MINEDU. Recuperado: http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/fasciculo_general_gestion_de_aprendizajes.pdf
Ministerio de Educación del Perú. (2014). Marco del buen desempeño del directivo. Directivos construyendo escuela. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_directivo.pdf
Ministerio de educación del Perú (2018). Resolución Ministerial N° 271-2018 (Norma Técnica que Regula la Evaluación del Desempeño en Cargos Directivos de IE de Educación Básica). Recuperado de http://evaluaciondocente.perueduca.pe/media/11528129727RM-271-2018-Aprueba-NT-EDDIR-2018.pdf
Robbins, S & Colter,M (2010). Administración. (Décima. Ed.). México: Person. Recuperado de https://www.academia.edu/20236958/Administracion_10_Robbins_Coulter
Robinson, V., & Lloyd, C., & Rowe, K. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (4), 13-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55131688002.pdf
Rosas, E. (2016) Liderazgo pedagógico directivo y desempeño docente en una institución Educativa de Lima Metropolitana. ConCiencia EPG, 1(1). Recuperado de http://revistaconcienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/RCCEPG/article/view/1-1-5/19?i=2
Ulloa & Rodríguez, S. (2014). Liderazgo educativo y desarrollo profesional docente: Una revisión internacional. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/313793757_Liderazgo_educativo_y_desarrollo_profesional_docente_Una_revision_internacional
Vander, J (1990). Manual de psicología social. Madrid: Paidos Ibérica