The pedagogical leadership of the principal from the perspective of teachers

Authors

  • Mirian Graciela Antonio Martel Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Angela María Herrera Álvarez Universidad de Ciencias y Humanidades

Abstract

The purpose of this research was to analyze teachers' perceptions of the performance of the pedagogical leadership of directors. The scope of the investigation is descriptive and the sample consisted of 59 Peruvian teachers of the N ° 16 network of the UGEL03 of Metropolitan Lima; to whom a survey of 30 items with a Likert scale of 1 to 5 was applied. This survey was adapted from the Framework of Good Management Performance (2014) of the Peruvian Ministry of Education and the instrument was submitted to an internal validity process which obtained a Cronbach Alpha of 0.981. Based on the analysis of the results, it is concluded that the level of performance of the pedagogical leadership of directors is optimal and in accordance with the new policies established in the country. On the other hand, after discussing the results, the importance of continuing research regarding the factors that influence the results shown in the study was established.

 

Keywords: performance; leadership; pedagogical leadership 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirian Graciela Antonio Martel, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

ORCID: 0000-0002-6461-1252 

miriang.amartel@gmail.com

Perú

 

Angela María Herrera Álvarez, Universidad de Ciencias y Humanidades

ORCID: 0000-0002-6399-3850 

anmahelaherreraalvarez@gmail.com

 Perú

References

Barón, Robert A. y Donn Byrne. (2005). Psicología Social. Décima edición. España. Prentice Hall. Recuperado de: https://www.academia.edu/7607801/Psicolog%C3%ADa_Social._Bar%C3%B3n_10ma_edici%C3%B3n

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Perspectivas, 9(2), 9-33. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/112/140

Bolívar, A. (2015). Evaluar el Liderazgo Pedagógico de la Dirección Escolar. Revisión de Enfoques e Instrumentos. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2015, 8(2), 15-39. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-EvaluarElLiderazgoPedagogicoDeLaDireccionEscolarRe-5308046.pdf

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento Organizacional. La dinámica del éxito en las organizaciones. Ed. McGraw Hill. México: Mexicana. Recuperado de

. https://www.academia.edu/35767045/Idalberto_Chiavenato_Comportamiento_Organizacional_2da_Edicion

Garbanzo, G. & Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 34(1), 15-29. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/440/44013961001.pdf

García, M. (2012). Fundamentos de la administración. México: Apuntes digitales Plan 2012.Recuperado de http://fcasua.contad.unam.mx/apuntes/interiores/docs/2012/administracion/1/fundamentos_administracion.pdf

Leitwthwood, K. (2009). ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Santiago: Fundación Chile. Recuperado de

https://fch.cl/wp-content/uploads/2012/08/Libro_Liethwood.pdf

Llorent-Bedmar, V., Cobano-Delgado, V. y Navarro-Granados, M. (2017). Liderazgo pedagógico y dirección escolar en contextos desfavorecidos. Revista Española de Pedagogía, 75 (268), 541-564. doi:10.22550/REP75-3-2017-04

Ministerio de educación de Chile. (2005). Marco para la buena dirección. Recuperado de https://www.bienestararmada.cl/prontus_bienestar/site/artic/20130102/asocfile/20130102105726/marco_para_la_buena_direcci__n_mineduc.pdf

Ministerio de educación de Chile. (2015). Marco para la buena dirección y el liderazgo escolar. Recuperado de http://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2016/04/MBDLE_2015.pdf

Ministerio de educación del Perú. (2013). Rutas de aprendizaje. Fascículo de gestión escolar. Lima, Perú: MINEDU. Recuperado: http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/fasciculo_general_gestion_de_aprendizajes.pdf

Ministerio de Educación del Perú. (2014). Marco del buen desempeño del directivo. Directivos construyendo escuela. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_directivo.pdf

Ministerio de educación del Perú (2018). Resolución Ministerial N° 271-2018 (Norma Técnica que Regula la Evaluación del Desempeño en Cargos Directivos de IE de Educación Básica). Recuperado de http://evaluaciondocente.perueduca.pe/media/11528129727RM-271-2018-Aprueba-NT-EDDIR-2018.pdf

Robbins, S & Colter,M (2010). Administración. (Décima. Ed.). México: Person. Recuperado de https://www.academia.edu/20236958/Administracion_10_Robbins_Coulter

Robinson, V., & Lloyd, C., & Rowe, K. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12 (4), 13-40. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/551/55131688002.pdf

Rosas, E. (2016) Liderazgo pedagógico directivo y desempeño docente en una institución Educativa de Lima Metropolitana. ConCiencia EPG, 1(1). Recuperado de http://revistaconcienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/RCCEPG/article/view/1-1-5/19?i=2

Ulloa & Rodríguez, S. (2014). Liderazgo educativo y desarrollo profesional docente: Una revisión internacional. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/313793757_Liderazgo_educativo_y_desarrollo_profesional_docente_Una_revision_internacional

Vander, J (1990). Manual de psicología social. Madrid: Paidos Ibérica

How to Cite

Antonio Martel, M. G., & Herrera Álvarez, A. M. (2019). The pedagogical leadership of the principal from the perspective of teachers. Gestión I+D, 4(2), 31–46. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/16996