Attitudes towards research in Open National University´s master participants

Authors

  • Raúl Eustace Rodríguez A Universidad Nacional Abierta

Keywords:

Actitud, investigación, postgrado, educación a distancia

Abstract

This study is aimed to compare attitudes towards research among participants who started  Master studies in Educational Administration and the Masters in Business Administration of the National Open University during the second semester of the year 2015. The work was framed in the Research and Development Management Master of the Central University of Venezuela. This study was a comparative type with a transectional design of unieventual field; the population was compound by the 75 participants of the Master in Educational Administration and the 80 participants of the Business Administration Master. A questionnaire was constructed with 48 items for data collection, structured by three affirmations blocks and addressed to its three components "cognitive", "affective" and "behavioral", each of them with their items compound by five alternatives blocks, which brought both favorable and unfavorable scores. The instrument validation was done through a panel of three expert judges who obtained a coefficient of 0.92 and for reliability, it was used the Cronbach Alpha which reached an index of 0.91. As results of the study it was shown that there are significant differences in the cognitive and affective components between the participants of both master programs, but referring to the behavioral component there are many similarities. Finally, it was established that among the participants of both master programs there is a positive disposition towards research. Keywords: Attitude, research, Master and distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrera, M. (2006). Líneas de investigación en metodología de la investigación holística. Editado por Fundación Servicios y Proyecciones para América Latina, Sypal y Ediciones Quirón, S.A. Caracas, Venezuela.

Castro, J. (2002). Análisis de los componentes actitudinales de los docentes hacia la enseñanza de la matemática. Tesis doctoral. Universitat Rovira I Virgili. Departamento de Pedagogía. Cataluña, España.

Claret, A. (2014). Cómo hacer y defender una tesis. Grupo Impregráficas. Caracas, Venezuela.

Fernández, I. (2007). Diccionario de investigación una compresión holística. Ediciones Quirón Sypal. Segunda edición. Caracas, Venezuela.

Fishbein, M & Raven, B. (1962).The AB scale: An operational definition of beliefs and attitude. Human Relations. USA.

Hurtado, J. (2012). El Proyecto de Investigación. Comprensión holística de la metodología y la investigación. Ediciones Quirón Sypal. Séptima edición. Caracas, Venezuela.

Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Ediciones Quirón Sypal. Cuarta edición. Caracas, Venezuela.

Landeau, R. (2007). Elaboración de trabajos de investigación. Editorial Alfa. Caracas, Venezuela.

Ley de universidades. (1970). Gaceta Oficial No. 1.429. Extraordinaria de fecha 08 de septiembre de 1970.

Levy, M y Varela, M. (2005). Análisis multivariable para las ciencias sociales. Editorial Prentice-Hall. Madrid, España.

Lindzey, G & Aronson, E. (1969). Handbook of social psychology. Reading (Massachusetts. Alison-Wesley)

Mann, J. (1972). Vicarious desensitization of test anxiety through observations of video tape treatment. Journal of Counseling Psychology, 19, 1 – 7.

McDavid y Harari. (1979). Psicología y conducta social. Editorial Limusa, Ciudad de México.

Montes, M. (2007). Actitud de las docentes de la Universidad Metropolitana hacia las Nuevas Tecnologías de Información y Comunicación. Tesis de Doctorado en Didáctica y Organización de Instituciones Educativas.

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla, España.

Ortiz, F. (2008). Diccionario de metodología de la investigación científica. Fondo editorial Limusa C.A. de C.V. Ciudad de México.

Ramírez, T. (1999). Investigación académica e investigación profesional no académica. Lo igual y lo diferente. Ensayo-conferencia. Mimeografía, UCV, Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Educación. Caracas, Venezuela.

Rodrigues, A. (2002). Psicología social. Editorial Trillas. Ciudad de México.

Salazar, J. M. (2010). Psicología social. Editorial Trillas. Ciudad de México.

Schmelkes, C. (2001). Manual para la presentación de anteproyectos e informes de investigación (tesis). Editorial Oxford, S.A de C.V. Ciudad de México.

Summers, G. (1986). Medición de Actitudes. Editorial Trillas. Ciudad de México.

Tamayo, M. (2008). Diccionario de la investigación científica. Fondo editorial Limusa C.A. de C.V. Ciudad de México.

Universidad Nacional Abierta (2005). Plan estratégico de la UNA: presente y futuro desde un punto de vista colectivo. Aprobado según Resolución C.S. Nº 0160-A/2005 de fecha 27/07/2005 del Consejo Superior. Caracas, Venezuela.

Universidad Nacional Abierta (1995). Reglamento de funcionamiento. Gaceta Oficial de la República de Venezuela No. 5098, extraordinaria de fecha 18-09-96.

Williams, A. y Pérez, E. (2009). El informe de investigación: estructura y estilos bibliográficos. Editado por Grapiexpress digital, C.A. Valencia, Venezuela.

How to Cite

Rodríguez A, R. E. (2017). Attitudes towards research in Open National University´s master participants. Gestión I+D, 2(1), 29–54. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/13462

Issue

Section

Original Article