Research at the University College of Caracas. Promotion work
Keywords:
Trabajo de Ascenso, Docente, Investigación.Abstract
This article sketches Caracas University College teachers´ research between 1980 and 2001; in order to describe such investigations with regard to their Promotion Papers. Through a descriptive bibliometric method, based upon quantitative data which information and statistics are handled by tables bar and pie charts; It concludes that in 22 years the teachers have presented 248 papers; of which the richest research years correspond to 1985, 1986, 1988 and 1996; 58, 25, 46 and 25 ascents papers respectively; and only 14% of the studied areas correspond to the internal themes of the Institution, conforming the remaining amount predominantly themes related to Humanities and Education with 38% and 27% Administration; so it can be concluded that Caracas University College is placed below average in relation with national recognition such as the Research and Innovation Incentive Program which for 2002 had 2200 research on Venezuelan Intellectual Propriety System.
Keywords: Promotion Paper, Teacher, Research.
Downloads
References
Brunner, J. (1993). Educación Superior en América Latina: cambios y desafíos. Santiago de Chile. Fondo de Cultura Económica.11-203.
CNU/OPSU. (1983). Boletines Estadísticos de Educación Superior, Nº 9 Tomo II. Caracas. OPSU.1-145.
Colegio Universitario de Caracas (2002) Catálogo de Trabajo de Ascenso. Centro de Documentación. Caracas, 6-39.
Colegio Universitario de Caracas (2013) Reglamento Interno del CUC. Subdirección Académica. Caracas, 1-10.
De la Vega, I. (Coord.) (2010) “Resúmenes de los informes nacionales de desarrollo científico tecnológico de Iberoamérica. Caso Venezuela”. En El rol de las universidades en el desarrollo científico y tecnológico. Educación superior en Iberoamérica. Informe 2010. Ril editores. Chile, 8-49.
Decreto N° 792. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 29.668. 21 de Noviembre 1971.
García Guadilla, C. (1996). “Del nacimiento de la universidad en el Occidente al surgimiento del Proceso de diferenciación”, en Campos de la diferenciación. Caracas. Cendes. 55-72.
García Guadilla, C. (1998). “Profesores”, en La Educación Superior en Venezuela: una perspectiva comparada en el contexto de la transición hacia la sociedad del conocimiento. Dossier. La Educación Superior en Venezuela: debate en la transición. Año 15. No.37. Caracas. Cendes. 26-39.
Lanari, M. (1995). Política universitaria como política pública. Argentina. Universidad de Buenos Aires.1-43.
Ley de Reforma Orgánica de Ciencia Tecnología e Innovación. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela N° 39.57 .16 de diciembre 2010.
Ley de Universidades. Gaceta Oficial extraordinaria de la República Bolivariana de Venezuela N° 1429. 08 de septiembre de 1970.
OECD. (2009). Los docentes son importantes: atraer, formar y conservar a los docentes eficientes. Paris, Francia. OECD. 1-273.
Plan Nacional Simón Bolívar, Segundo Plan Socialista de Desarrollo Económico y Social de la Nación 2013-2019. 28 de septiembre 2013.
Reglamento Orgánico del Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 37.415. 03 de abril de 2002.
Santelices, B. (2010) “Desarrollo científico-tecnológico en Iberoamérica en la década 1998-2007 y el rol de las universidades” en El rol de las universidades en el desarrollo científico y tecnológico. Educación superior en Iberoamérica. Informe 2010. Ril editores. Chile.1-245.
Sardina, F., Martínez S. y Barro, S. (2010) “Informe desde la perspectiva europea del desarrollo científico-tecnológico en Iberoamérica (1998-2007) y el rol de las universidades” en El rol de las universidades en el desarrollo científico y tecnológico. Educación superior en Iberoamérica. Informe 2010. Ril editores. Chile. 1-245.
Tovar, H. (2004). Los institutos y colegios universitarios en el contexto de la educación superior venezolana. Caracas. IESALC. 1-129.
UNESCO. (2012) Situación educativa en América Latina y el Caribe. Santiago.. OREALC/UNESCO.1-209.