Information skills of students the school of library science at library science at Universidad Central de Venezuela

Authors

  • José Jesus López Salazar Escuela de Bibliotecología y Archivología - Universidad central de Venezuela

Keywords:

Competencias informacionales, Estudiantes de Bibliotecología, Escuela de Bibliotecología, Universidad Central de Venezuela.

Abstract

Abstract
This paper examines the information skills of Central University of Venezuela´s Library Sciences School students. For this reason, a questionnaire of 25 open and closed mixed questions was applied to 213 thesis seminars students during school periods 2014-2, 2015-1 and 2015-2 as part of a diagnostic evaluation that sought to establish the knowledge and skills that should be developed to initiate an investigation in the library science field. Four parameters were used to measure the recognition of the information needs, find the information and access to it, establish the strategies to locate information, distinguish between different ways of meeting the need, compare and evaluate information, organize, implement and communicate the information. Library Science School´s students Information skills towards research can be assessed as moderate or medium, that require learning about teaching strategies to develop skills to establish strategies to locate information, compare and evaluate information, organize, implement and communicate ethical information.

Keywords: information skills; librarianship research; library science  students; Library Science School; Central University of Venezuela.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida Campos, Santiago, Bolaños Ruiz, O. y Acosta Bolaños, L. (2013). Las competencias informacionales en graduados de la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Acimed : Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. 24(4), 389-401. Recuperado : http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/399/341

Balsinde Acosta, Z. (2013). Propuesta de Programa de Formación de Competencias Informacionales para los estudiantes de la Facultad de Geografía de la Universidad de La Habana. (Trabajo de licenciatura). Universidad de La Habana

Bastida, I. (2007) Chaparro Martínez, E. I. (2010). La alfabetización en información en la asignatura Metodología de la Investigación en la Universidad Monte Avila. (Trabajo de licenciatura). Universidad Central de Venezuela.

Basulto Ruíz, E. (2008). Estrategia de Alfabetización Informacional para los estudiantes de la Carrera de Ingeniería Agrícola que cursan el Plan de Estudios “D”. (Trabajo de maestria). Universidad Agraria de la Habana “Fructuoso Rodríguez Pérez”. Centro de Estudios para la Educación Superior Agraria. Recuperada: http://eprints.rclis.org/12986/1/TM_EmiliaBasulto.pdf

Cárdenas Berrio, M. K. y Rivera, Z. (2016). El campo de las Ciencias de la Información en Cuba: acercamiento a partir de las tesis de maestría producidas en el período 2005-2012. Acimed : Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 27(2), 122-137. Recuperado : http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/907/572

Chaparro Martínez, E. I. (2010). La alfabetización en información en la educación superior venezolana: desarrollo de la ALFIN en la asignatura Metodología de la Investigación en la Facultad de Agronomía, Universidad Central de Venezuela. (Tesis doctoral). Universidad Carlos III de Madrid. Departamento de Biblioteconomía y Documentación

Chávez-Aponte, E y Pereyra G., E.(2008). Estrategias de aprendizaje empleadas por los alumnos de biología de la Universidad Central de Venezuela. Revista de Pedagogía, 29 (84), 15-60.

Chirinos, N y Chirinos, N (2008). La investigación en los trabajos de licenciatura de archivología. (Trabajo de licenciatura). Universidad Central de Venezuela.

Delgado López-Cózar, E. (2002). La investigación en bibliotecología y Documentación. Gijon: Trea.

Gaviria, W et al.(1993). Manual para la elaboración, presentación y evaluación del trabajo de licenciatura de la Escuela de Bibliotecología y Archivología. Recuperado : http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/facultad_humanidades/ebibliotecologia_archivologia/Documentos/ManualEBATrabajo_Licenciatura/Manual_eba_Trabajo_de_Licenciatura.pdf

González Teruel, A. y Barrios Cerrejón, M. (2012). Métodos y técnicas para la investigación del comportamiento informacional: fundamentos y nuevos desarrollos. Gijon: Trea.

Guerra, Y y Terán, J. (2008). Los métodos de investigación en los trabajos de licenciatura en Bibliotecología. (Trabajo de licenciatura). Universidad Central de Venezuela.

Jamali, H. R. y Asadi, S. (2010). Google and the scholar: the role of Google in scientists' information‐seeking behaviour. Online Information Review, 34 (2), 282 – 294

Krikelas, J. (1983), Information-seeking behavior: patterns and concept. Drexel Library Quarterly, 19 (6), 5-20.

Martínez Arellano, F. F. (2012). Bibliotecología Basada en Evidencias (BBE). Recuperado : http://iibi.unam.mx/publicaciones/285/naturaleza%20metodo%20investigacion%20bibliotecologica%20Bibliotecologia%20Basa%20en%20Evidencias%20Filiberto%20Felipe%20Martinez%20Arellano.html

Meneses, G. (2010). Alfinev: modelo para la evaluación de la alfabetización informacional en la educación superior cubana (Tesis Doctoral). Universidad de Granada y la Universidad de la Habana.

Ramírez, N. H. (2015). Ansiedad bibliotecaria en estudiantes universitarios. Revista Interamericana de Bibliotecología, 38 (3), 227-236. Recuperado : http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/RIB/article/view/24133/19742

Sánchez Díaz, M. (2013).Competencias informacionales en el área de la Biología desde los estudios de pregrado en la Universidad de La Habana. Acimed : Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 24(3), 255-268. Recuperado : http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/907/572

Sánchez Díaz, M.(2008). Las competencias desde la perspectiva informacional: apuntes introductorios a nivel terminológico y conceptual, escenarios e iniciativas. Ciência da Informação, 37 (1), 107-120. Recuperado : http://www.scielo.br/pdf/ci/v37n1/10.pdf

Scimago Lab (2014) Scimago Journal & Country Rank. Recuperado : http://www.scimagojr.com/journalrank.php?category=3309

Todorinova, Lily, (2015). Wikipedia and undergraduate research trajectories. New Library World, 116 (3/4), 201 – 212

Uribe Tirado, A. (2013). Lecciones aprendidas en programas de Alfabetización Informacional en universidades de Iberoamérica. Propuesta de buenas prácticas. (Tesis doctoral). Universidad de Granada y Universidad de la Habana. Recuperada : http://eprints.rclis.org/22416/1/TESIS%20COMPLETA.%20Alejandro%20Uribe%20Tirado.pdf

Vázquez Moctezuma, S. E. y J. J. Calva González (2013). Análisis de las necesidades de información y comportamiento en la búsqueda de información de atletas amateurs: los boxeadores. Investigación Bibliotecológica, 27 (61), 175-206. Recuperado : http://www.revistas.unam.mx/index.php/ibi/article/viewFile/42819/38894

Wilson, T.(1999). Models in information behaviour research”. Journal of Documentation, 55 (3), 249-270.

How to Cite

López Salazar, J. J. (2017). Information skills of students the school of library science at library science at Universidad Central de Venezuela. Gestión I+D, 1(1), 8–23. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/11895