Development of emotional competencies in classrooms in times of pandemic - Covid -19: Systematic review
Keywords:
emotional competence, emotional intelligence, emotional educationAbstract
Emotional competencies in the current post-pandemic education has become a challenge in the educational context to appease the confinement demotivation and connectivity inequalities that have affected students' learning after the pandemic -Covib 19. In this sense, the objective has been established to describe the conceptualizations of emotional competencies, their importance and benefits in the current educational context that will allow us to deepen its importance for the development of a comprehensive education. For this purpose, a systematic review was carried out, finding 44 articles that were filtered with the PRISMA methodology, considering the relevance and the field of study, excluding 13 articles that were distant from the educational context and 14 articles that presented duplicity. Only 17 articles were synthesized, which allowed us to expand and filter information from high impact journals such as. Scielo 5 (29.4%), Redalyc 6 (35%), Conicet 1 (5.8%), Dialnet 5 (29.4%). This determines that the development of socioemotional competencies are capacities that every human being possesses, and that are developed during the whole life process and that is transcendental in the educational process, emotional competencies are a mediator between personal and social wellbeing, in the educational process the development of emotions is indispensable for the connection with learning.
Downloads
References
Aparicio, L., Díaz, O., Escolano, E., & Rodríguez, A. (2016) Inteligencia Emocional y Bienestar II Ediciones Universidad San Jorge. file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet-InteligenciaEmocionalYBienestarII655308.pdf
Barrios, H, & Peña L. (2019) Líneas teóricas fundamentales para una educación emocional. educ. vol.22 no.3 Chia Sep./Dec. 2019. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.8.
Recuperado: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942019000300487
Bisquerra, R. (Coord.), (2010). La educación emocional en la práctica. Barcelona: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6785338
Expósito C & Marsollier R. (2020) Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo. DOI: 10.17081/eduhum.22.39.4214.Recuperado. https://www.mendeley.com/catalogue/ee31cc10-18bc-3549-b42d-736813c0aa58/
Fernández; Cabello & Gutiérrez (2017) Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Departamento de Psicología Básica. Universidad de Málaga. Recuperado de: file:///C:/Users/USER/Downloads/Dialnet-Pág.
Fragoso, R. (2015) Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v6n16/v6n16a6.pdf
García, A. (2012) La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Universidad de Costa Rica, ISSN: 0379-7082, 2012, https://www.redalyc.org/pdf/440/44023984007.pdf
Gomez I. & Escobar F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia: incremento de la desigualdad social en el perú. Revista Chakiñan [online] n.15, pp.152-165. ISSN 2550-6722. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10
Jiménez; Esnaola, & Sáez, (2019) Capacidad predictiva de la inteligencia emocional en el bienestar subjetivo de los adolescentes. ISSN 0213-8646, ISSN-e 2530-3791, Vol. 33, Nº 94, Recuperado. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=785687
Nuria, P; & Gemma F, (2019) Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes Praxis & Saber, vol. 10, núm. 24, 2019, pp. 23- 44. Recuperado https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477266187002
Palomino & Almenara, (2019) Inteligencia emocional en estudiantes de comunicación: Estudio comparativo bajo el modelo de educación por competencias. Rev. Digit. Invest. Docencia Univ. vol.13 no.1 Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S2223-25162019000100002&script=sci_arttext
Perez N. Alegre A. (2016) Does Emotional Intelligence Moderate the Relationship between Satisfaction in Specific Domains and Life Satisfaction? https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5679363
Porras; Pérez & Checa; Luque (2011) Competencias emocionales de las futuras personas docentes un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía. Revista de la Universidad de Costa Rica, ISSN 0379-7082, Vol. 44, Nº. 2. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7500059
Puertas-Molero, Pilar et al (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis Psicol. vol.36, n.1, pp.84-91. ISSN 1695-2294. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.36.1.345901.
Pulido, F. & Herrera F. (2017) La influencia de las emociones sobre el rendimiento académico. Cienc. Psicol. vol.11 no.1 Montevideo jun. http://dx.doi.org/10.22235/cp.v11i2.1344. Recuperado: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212017000100029
Rendón, A. (2015) Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación media. a Universidad de Antioquia. https://www.redalyc.org/pdf/4137/413740778009.pdf
Ruiz, P. & Carranza E. (2018) Inteligencia emocional, género y clima familiar en adolescentes peruanos. Recuperado: Universidad Peruana Unión, Tarapoto, Perú. http://www.scielo.org.co/pdf/acp/v21n2/en_0123-9155-acp-21-02-188.pdf
Sánchez L & García E (2020) Estudio de caso sobre el desarrollo de competencias emocionales y la construcción de la identidad personal en un centro de Educación Secundaria. Universidad de Sevilla págs. 403-412. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7590270
Soler, J., Aparicio, L., Díaz, O., Escolano, E., & Rodríguez, A. (coord.). (2016). Inteligencia Pág. 13. Emocional y Bienestar II: reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones. ISBN: 978-84-608-4847-9. España: Ediciones Universidad de San Jorge. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5568380
Suárez, Y. (2011) La educación emocional como integrante de la formación integral. Una alternativa para el desarrollo humano, salud y calidad de vida Duazary, vol. 8, núm. 2, pp. 124-126.2011. Recuperado. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512156315002
Suberviola, I. (2020). Aspectos básicos sobre el concepto y puesta en práctica de la coeducación emocional. Foro de educación, 18(1), 189-207, e-ISSN: 1698-7802. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.14516/fde.682 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7193040
UNESCO (2020) “La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19” https://www.iesalc.unesco.org/2020/08/25/informe-cepal-y-unesco-la-educacion-en-tiempos-de-la-pandemia-de-covid-19/
Viloria C. (2005) La educación emocional en edades tempranas y el interés de su aplicación en la escuela. Programas de educación emocional, nuevo reto en la formación de los profesores. ISSN 1133-2654, Nº 10, págs. 107-124 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1407971
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.