Factors associated with academic performance in nursing students
Keywords:
higher education, academic performance, student, nursingAbstract
The objective of this article is to characterize the factors that influence academic results in nursing students. It was a field research, quantitative and correlational level, applied to a sample selected at convenience, of 197 students from the 2nd to the 10th semester of the Nursing program of the University of Santander, Cúcuta campus. We worked based on 3 dimensions for the variable of academic performance factors: sociodemographic factors, cognitive factors, and psychological factors. The collection technique used was the survey and the instrument a 26-item questionnaire validated by expert judgments, with the reliability of Cronbach's alpha of 0.7583. Descriptive and inferential statistics were the means for data processing, through Pearson's correlation coefficient. Regarding the sociodemographic factors that influence performance, it was found that 92.57% of the students are economically dependent and that the search for a better quality of life is an academic incentive for performance. It was possible to identify those cognitive factors such as concentration which are relevant for 18.8% and retention for 36.5%. Psychological factors are the most important, both family support and teamwork for 73.1% of students. The isolation of a social circle exerts low academic performance for 48.7% of the students. The correlational study showed that the variable of real impact on performance is motivation, with an r of 0.938175561 and an r2 of 0.880173384, the cognitive aspects being inconclusive, although with a positive but low correlation. Regarding marital status, it seems to affect student performance and could be explained from the family occupations that this status implies.
Downloads
References
Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de febrero 8 de 1994. Bogotá, 1994. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Flórez, J. La política pública de educación en Colombia: gestión del personal docente y reformas educativas globales en el caso colombiano. Revista Academia & Derecho, 7(13):309-332, 2016.
Ministerio de Educación Nacional. Colombia sigue avanzando hacia una educación de calidad y con igualdad de oportunidades. Balance 2017. Bogotá, 2017. Disponible en: http://es.presidencia.gov.co/noticia/171227-Balance-2017-Colombia-sigue-avanzando-hacia-una-educacion-de-calidad-y-con-igualdad-de-oportunidades
Ministerio de Educación Nacional. Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. El camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá, 2016. Disponible en: http://www.plandecenal.edu.co/cms/
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 1280 de 2018. Bogotá, 2018. Disponible en: http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201280%20DEL%2025%20DE%20JULIO%20DE%202018.pdf
Giraldo, U., Abad, D. y Díaz, E. Bases para una política de calidad de la educación superior en Colombia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2010. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/CNA/1741/articles-186502_doc_academico10.pdf
Teddlie, Ch., y Stringfield, S. Schools Make a Difference: On lessons learned from a 10-year study of school effects. Nueva York: Teachers College Press, 1993.
McIlrath, D. y Huitt, W. The Teaching-Learning Process: A discussion of models. Valdosta GA: Valdosta State University, 1995.
Rodríguez, G., Ariza, M. y Ramos, J. Calidad institucional y rendimiento académico: El caso de las universidades del Caribe colombiano. Perfiles Educativos, 36(143): 10-29, 2014.
Cardona, S., Vélez, J. y Tobón, S. Contribución de la evaluación socioformativa al rendimiento académico en pregrado. Revista RACO, 52(2):423-447, 2016.
Roldan, E., Zúñiga, C. y Medina, F. Factores relacionados con el bajo rendimiento académico en estudiantes de una institución universitaria de Popayán. Revista CIE, 1(1):2-30, 2016.
Chilca, M. Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Propósitos y Representaciones, 5(1):71-127, 2017.
Correa, A., Cuevas, M. y Villaseñor, M. Bienestar psicológico, metas y rendimiento académico. Vertientes Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 19(1): 29-34, 2016.
Brito, I. y Palacio, J. Calidad de vida, desempeño académico y variables sociodemográficas en estudiantes universitarios de Santa Marta-Colombia. Duazary, 13(2):133-141, 2016.
Chong, E. Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Politécnica del Valle de Toluca. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 47(1):91-108, 2017.
Padua, L. Factores individuales y familiares asociados al bajo rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80):173-195, 2019.
Díaz, I., Machado, G., Chacón, M., Rodríguez, T., Jiménez, O. y Jiménez, A. Rendimiento académico de estudiantes en asignaturas del área básica en policlínicos universitarios. EDUMECENTRO, 7(1):89-105, 2015.
Heras, J., Betancourt, J., Rodríguez, J., Rocha, I. y Ávila, A. Factores que inciden en el rendimiento académico de los estudiantes de la IED rural de Tasajera. Revista Cultura, Educación y Sociedad, 9(3):877-884, 2018.
García, L. y Moreno, V. Factores asociados al rendimiento académico de los estudiantes de odontología en la clínica de crecimiento y desarrollo. Revista UNAL, 7(1):81-89, 2017.
Castillo, I. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Revista Javeriana, 20(2):1-11, 2018.
Ojeda, D. y Salazar, A. Ansiedad asociada con el rendimiento académico del segundo semestre del programa de enfermería de la universidad de Santander campus Cúcuta. [Trabajo de Grado]. Cúcuta: Universidad de Santander, 2018.
Herrera, M., Araoz, M., De la Fuente, G., D’ Jorge, M., Granado, J., Michel, A., Paz, C. Técnicas para datos multinivel: aplicación a los determinantes del rendimiento educativo. Munich Personal RePEc Archive. Argentina: Universidad Nacional de Tucumán, San Miguel de Tucumán, 2005.
Raile, M. y Marriner, A. Modelos y teorías en enfermería. Barcelona: Elevir Mosbi, 2018.
Poveda, C. Bioinvestigando: Imogene King. Revista PickleMED, 2020.
Universidad de Santander. Enfermería. Cúcuta, 2021. Disponible en: https://cucuta.udes.edu.co/estudia/pregrados/enfermeria-cuc
Universidad de Santander. Programa de Acompañamiento para el Ingreso y Permanencia Estudiantil. Cúcuta, 2021. Disponible en: https://paipe.udes.edu.co/General/Inicio.aspx
Universidad de Santander. Reseña Histórica. Cúcuta, 2021. Disponible en: https://udes.edu.co/universidad/resena-historica
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, 2010
Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 8430 de 1993. Bogotá; 1993. Disponible en: https://www.hospitalsanpedro.org/images/Comite_Investigacion/Resolucion_8430_de_1993.pdf
Asociación Colombiana de Facultades y Escuelas de Enfermería. Lineamientos Mínimos de la Calidad en la Formación de Enfermería en Colombia. Bogotá, 2020. Disponible en: http://acofaen.org.co/images/Comisiones_ACOFAEN/lineamientos_calidad_enfermeriaindividual_1.pdf
Lima, M., Martínez, J., Guerra, M., Vargas, A. y Lima, J. Factores relacionados con la calidad de vida en la adolescencia. Gaceta Sanitaria, 32(1):68-71, 2018.
Cuellar, M., Montoya, J. y Castaño, Y. Percepción subjetiva de la calidad de vida en estudiantes de enfermería de una universidad pública. Revista Universidad y Salud, 18(3):462-473, 2016.
Salazar, M. y Heredia, Y. Estrategias de aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de Medicina. Educación Médica, 20(4):256-262, 2019.
Sánchez, G., Aguirre, M., Solano, N. y Viveros, E. Sobre la dinámica familiar. Revisión documental. Cultura Educación y Sociedad, 6(2):117-138, 2015.
Rodríguez, E., Ariza, M. y Ramos, J. Calidad institucional y rendimiento académico: El caso de las universidades del Caribe colombiano. Revista Perfiles Educativos, 36(143):10-29, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.