Emotional exhaustion in students at a Peruvian public university
Keywords:
Emotional exhaustion, higher education, studentsAbstract
Objective: Describe the emotional exhaustion of students from a Peruvian public university.
Materials and methods: The research focus was quantitative, the design was in the experimental and the transcriptional descriptive type. The study was made up of 201 students of the professional management and business affairs international who applied the Emotional Exhaustion Scale, an instrument with acceptable levels of reliability and validity. Subsequently, the responses were systematized and analyzed using the SPSS® version 22 program.
Results: The 38.8% of the students presented high levels of emotional exhaustion and it was determined that this variable is significantly associated (p<0.05) with sex, age group, year of studies, socioeconomic status and employment status of the students.
Conclusions: The university students were characterized by presenting high levels of emotional exhaustion and it was the women, who were between 16 and 20 years old, who were in the fifth year of study, whose socioeconomic status was low and who worked, who presented levels of exhaustion slightly higher than the other contrast groups. It is necessary that the psychopedagogy area design and implement preventive and corrective programs that allow students to be detected with high levels of emotional weariness and can receive support from the competent professionals to develop properly and improve their quality of life.
Downloads
References
Garrosa, E., Blanco, L., Carmona, I. & Moreno, B. How do Curiosity, Meaning in Life, and Search for Meaning Predict College Students’ Daily Emotional Exhaustion and Engagement? Journal of Happiness Studies. 2017. (18):17-40. https://doi.org/10.1007/s10902-016-9715-3
Estrada, E. Gallegos, N. & Mamani, H. Burnout académico en estudiantes universitarios peruanos. Apuntes Universitarios. 2021. 11(2):48-62. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631
Domínguez, S. & Merino, C. Cognitive Emotional Regulation Questionnaire-18 en Universitarios: Evidencias de Validez Convergente y Discriminante. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. RIDEP. 2018. 47(2):171-184. https://doi.org/10.21865/RIDEP47.2.12
Estrada, E., Mamani, M., Gallegos, N., Mamani, H. & Zuloaga, M. Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2021. 40(1):88-93. http://doi.org/10.5281/zenodo.4675923
Domínguez, S. & Merino, C. Medición con ítem único del agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios peruanos: evidencias de validez y confiabilidad. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica. 2019. 1(50):45-56. https://doi.org/10.21865/RIDEP50.1.04
Suárez, N. & Díaz, L. Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior. Revista de Salud Pública. 2015. 17(2):300-313. http://dx.doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891
Berrio, N. & Mazo R. Estrés académico. Revista de Psicología Universidad de Antioquia. 2011. 3(2),55-82. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/11369
Castro, Y., Valenzuela, O., Hinojosa, M. & Piscoche, C. Agotamiento emocional en estudiantes de Odontología de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2019. 18(1):150-163. Recuperado de: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2427
Maslach, C., Schaufeli, W. & Leiter, M. Job burnout. Annual Review of Psychology. 2001. 52:397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
Barreto D. & Salazar H. Agotamiento Emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Universidad y Salud. 2021. 23(1):30-39. https://doi.org/10.22267/rus.212301.211
García, R., Pérez. F., Pérez, J. & Natividad, L. Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Revista Latinoamericana de Psicología. 2012. 44(2):143-154. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/805/80524058011.pdf
Herrera, L., Mohamed, L. & Cepero, S. Cansancio emocional en estudiantes universitarios. Dedica. Revista de Educação e Humanidades. 2016. 9:173-191. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5429381
Fínez, M. & Morán, C. Resiliencia y autoconcepto: su relación con el cansancio emocional en adolescentes. INFAD Revista de Psicología. 2014. 6(1):289-296. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.746
Ramos, F., Manga, D. & Morán, C. Escala de Cansancio Emocional (ECE) para estudiantes universitarios: Propiedades psicométricas y asociación. Interpsiquis. 2005. 6:1-10. Recuperado de http://psiqu.com/1-2898
Gonzales, M. & Landero, R. Escala de cansancio emocional (ECE) para estudiantes universitarios: Propiedades psicométricas en una muestra de México. Anales de Psicología. 2007. 23(2):253-257. Recuperado de https://revistas.um.es/analesps/article/view/22321
Domínguez, S. Análisis psicométrico de la Escala de Cansancio Emocional en estudiantes de una universidad privada. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2013. 7(1):45-55. https://doi.org/10.19083/ridu.7.186
Domínguez, S. Escala de Cansancio Emocional: estructura factorial y validez de los ítems en estudiantes de una universidad privada. Avances en Psicología. 2014. 22(1):89-97. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2014.v22n1.275
Langade, D., Modi, P., Sidhwa, Y., Hishikar, N., Gharpure, A., Wankhade, K., Langade, J. & Joshi, K. Burnout syndrome among medical practitioners across India: A Questionnaire-Based Survey. Cureus. 2016. 8(9):e771. https://doi.org/10.7759/cureus.771
Schaufeli, W., Leiter, M., Maslach, C. & Jackson, S. The Maslach Burnout Inventory: General Survey (MBI-GS). En C. Maslach, S.E. Jackson & M.P. Leiter (Eds.). Maslach Burnout Inventory Manual (3ª ed.). California: Consulting Psychologists Press; 1996.
Lledó, A., Perandones, T., Herrera, L. & Lledó, G. Cansancio emocional, autoestima y satisfacción con los estudios en estudiantes universitarios. INFAD Revista de Psicología. 2014. 7(1):161-170. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.787
Vizoso, C. & Arias, O. Resiliencia, optimismo y burnout académico en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology. 2018. 11(1):47-59. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i1.185
Caballero, C., Gonzales, O. & Palacio, J. Relación del burnout y el engagement con depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Científica Salud Uninorte. 2015. 31(1):59-69. http://dx.doi.org/10.14482/sun.31.1.5085
Youssef, F. Medical student stress, burnout and depression in Trinidad and Tobago. Academic Psychiatry. 2016. 40, 69-75. https://doi.org/10.1007/s40596-015-0468-9
Jiménez, J., Islas, R., Jiménez, J., Pérez, E., Hernández, M. & Gonzales, F. Emotional exhaustion, burnout, and perceived stress in dental students. Journal of International Medical Research. 2019. 47(9):4251-4259. https://doi.org/10.1177/0300060519859145
Domínguez, S., Fernández, M., Manrique, D., Alarcón, D. & Díaz, M. Datos normativos de una escala de agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios de psicología de Lima (Perú). Educación Médica. 2018. 19(S3):246-255. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.09.002
Rosales, Y. & Rosales, F. Burnout estudiantil universitario. Conceptualización y estudio. Salud Mental. 2013. 36(4):337-345. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=44895
Rigg, J., Day, J. & Adler, H. Emotional Exhaustion in Graduate Students: The Role of Engagement, Self-Efficacy and Social Support. Journal of Educational and Developmental Psychology. 3(2):138-152. http://dx.doi.org/10.5539/jedp.v3n2p138
Bernable, E. Uso del internet y cansancio emocional en estudiantes universitarios. Revista ConCiencia EPG. 2016. 1(2):33-42. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.1-2.3
Fernández, E., Liébana, C. & Morán, C. Relación entre el sentido de coherencia y el cansancio emocional en estudiantes universitarios. Psychology, Society, & Education. 2017. 9(3):393-403. http://dx.doi.org/10.25115/psye.v9i3.861
Ríos, M., Carrillo, C., Sabuco, E. & Gómez, C. Agotamiento emocional y síntomas de malestar psíquico en alumnos de enfermería. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación en Enfermería. 2013. 3(4):7-13. Recuperado de https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/85/agotamiento-emocional-y-sintomas-de-malestar-psiquico-en-alumnos-de-enfermeria/
Osorio, M., Parrello, S. & Prado, C. Burnout académico en una muestra de estudiantes universitarios mexicanos. Enseñanza e Investigación en Psicología. 2020. 2(1):27-37. Recuperado de https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/86
Bolaños, N. & Rodríguez, N. Prevalencia del Síndrome de Burnout académico en el estudiantado de Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Revista Enfermería Actual en Costa Rica. 2016. 31:1-19. http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i31.24519
Aguayo, R., Cañadas, G., Assbaa, L., Cañadas, G., Ramírez, L. & Ortega, E. A risk profile of socio-demographic factors in the onset of academic burnout syndrome in a sample of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019. 16(5):707-716. https://doi.org/10.3390/ijerph16050707
Estrada, H., De la Cruz, S., Bahamón, M., Pérez, J. & Cáceres, A. Burnout académico y su relación con el bienestar psicológico en estudiantes universitario. Revista Espacios. 2017. 39(15):7-23. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a18v39n15/18391507.html
Domínguez, S. Agotamiento emocional académico en estudiantes universitarios: ¿Cuánto influyen las estrategias cognitivas de regulación emocional? Educación Médica. 2018. 19(2):96-103. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.11.010
Sánchez, H., Reyes, C. & Mejía, K. Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima: Universidad Ricardo Palma; 2018. Recuperado de http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480
Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, P. Metodología de la Investigación. (6ªed.). México: Mc Graw-Hill; 2014.
Bisquerra, R. Metodología de la Investigación Educativa. (2a ed.). Madrid: La Muralla S.A.; 2009.
Carlotto, M. & Gonçalves, S. Preditores da Síndrome de Burnout em estudantes universitarios. Pensamiento Psicológico. 2008. 4(10):101-109. Recuperado de https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/95
Caballero, C. Burnout, engagement y rendimiento académico entre estudiantes universitarios que trabajan y aquellos que no trabajan. Revista Psicogente. 2006. 9(16): 11-27. Recuperado de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/2678
Feitosa, V., Víctor, I., Sampaio, R., Mendes, V. & Magalhães, T. Estresse em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidades sociodemográficas e acadêmicas. Acta Paulista de Enfermagem. 2017. 30(2):190-196. https://doi.org/10.1590/1982-0194201700029
Preciado, M., Pozos, E., Colunga, C., Vázquez, J. & Ávalos, M. Relación entre factores psicosociales, agotamiento emocional laboral y burnout en odontólogos mexicanos. Universitas Psychologica. 2017. 16(2):1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-2.refp
Muñoz, J., Del Amor, N., Lázaro, M., Carranza, A. & Martínez, M. Análisis de impacto de la crisis económica sobre el síndrome de Burnout y resiliencia en el personal de enfermería. Enfermería Global. 2017. 16,(2):315-335. https://doi.org/10.6018/eglobal.16.2.239681
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.