Academic procrastination and academic stress in students of pedagogical higher education

Authors

  • Edwin G. Estrada Araoz
  • Delia Mamani Vásquez
  • Yesenia V. Manrique Jaramillo
  • Néstor A. Gallegos Ramos
  • Yolanda Paredes Valverde
  • Rosel Quispe Herrera

Keywords:

Academic procrastination, academic stress, students, initial teacher training.

Abstract

Objective: To determine the relationship between academic procrastination and academic stress in Peruvian students from a public pedagogical higher education institute in Puerto Maldonado, Peru.

Materials and methods: The research approach was quantitative, the design was non-experimental and the cross-sectional correlational descriptive type. The sample consisted of 189 initial teacher training students to whom two data collection instruments were applied: the Scale of Academic Procrastination and the SISCO Inventory of Academic Stress, instruments with the required validity and reliability. After applying the instruments, the responses were systematized and analyzed through the statistical program SPSS® version 22.

Results: 42.9% of the students presented a moderate level of academic procrastination, 53.5% showed high levels of academic stress and it was statistically found that there is a direct and significant relationship between academic procrastination and student academic stress (rs= 0.630; p= 0.000<0.05).

Conclusions: High levels of academic procrastination are related to high levels of academic stress. In this sense, it is imperative that the institute execute programs that allow the development of self-regulation, time management and self-control strategies in students so that they can carry out their academic activities in a timely manner and do not affect their quality of life by developing them at the last moment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atalaya, C. & García, L. Procrastinación: Revisión teórica. Revista de Investigación en Psicología. 2019. 22(2):363-378. https://doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17435

Estrada, E. & Mamani, H. Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes universitarios de Madre de Dios, Perú. Apuntes Universitarios. 2020. 10(4):322-337. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.517

García, V. & Silva, M. Procrastinación académica entre estudiantes de cursos en línea. Validación de un cuestionario. Apertura. 2019. 11(2):122-137. https://dx.doi.org/10.32870/ap.v11n2.1673

Rodríguez, A. & Clariana, M. Procrastinación en estudiantes universitarios: Su relación con la edad y el curso académico. Revista Colombiana de Psicología. 2017. 26(1):45-60. http://dx.doi.org/10.15446/rcp.v26n1.53572

Quant, D. & Sánchez, A. Procrastinación, procrastinación académica: concepto e implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica. 2012. 3(1):45-59. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815146

López, A., Toca, L., Gonzáles, J., Matías, B. & Alonso, M. Reducción de la procrastinación académica mediante la Terapia de Aceptación y Compromiso: un estudio piloto. Clínica Contemporánea. 2020. 11(e4):1-16. https://doi.org/10.5093/cc2020a3

Estrada, E., Gallegos, N. & Mamani, J. Burnout académico en estudiantes universitarios peruanos. Apuntes Universitarios. 2021. 11(2):48-62. https://doi.org/10.17162/au.v11i2.631

Domínguez, S., Villegas, G. & Centeno, S. Procrastinación académica: validación de una escala en una muestra de estudiantes de una universidad privada. Liberabit. 2014. 20(2):293-304. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/686/68632617010.pdf.

Ramos, C., Jadán, J., Paredes, L., Bolaños, M. & Gómez, A. Procrastinación, adicción al internet y rendimiento académico de estudiantes universitarios ecuatorianos. Estudios Pedagógicos. 2018. 43(3):275-289. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300016

Burgos, K, & Salas, E. Procrastinación y autoeficacia académica en estudiantes universitarios limeños. Propósitos y Representaciones. 2020. 8(3):e790. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.790

Domínguez, S. Datos normativos de la Escala de Procrastinación Académica en estudiantes de psicología de Lima. Revista Evaluar. 2016. 16(1):20-30. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v16.n1.15715

Gil, L. & Botello, V. Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes de Ciencias de la Salud de una Universidad de Lima Norte. CASUS, Revista de Investigación y Casos en Salud. 2018. 3(2):89-96. https://doi.org/10.35626/casus.2.2018.75

Trujillo, K. & Noé, M. La escala de Procrastinación Académica (EPA): validez y confiabilidad en una muestra de estudiantes peruanos. Revista de Psicología y Educación. 2020. 15(1): 98-107. https://doi.org/10.23923/rpye2020.01.189

Garzón, A. & Gil, J. Gestión del tiempo y procrastinación en la educación superior. Universitas Psychologica. 2017. 16(3):1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-3.gtpe

Álvarez, O. Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima Metropolitana. Persona. 2010. 13:159-177. Recuperado de https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/Persona/article/viewFile/270/257

Schouwenburg, H. Procrastination in Academic Settings: General Introduction. In H. C. Schouwenburg, C. Lay, T. Pychyl & J. Ferrari (eds.). Counseling the procrastinator in academic settings (p.3-17). American Psychological Association. 2004. https://doi.org/10.1037/10808-001

Clariana, M. Procrastinació acadèmica. Barcelona: Servei de publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona; 2009.

Steel, P. The nature of procrastination: A metanalyticand theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin. 2007. 133(1):65-94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Castillo, I., Barrios, A. & Alvis, L. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. 2018. 20(2):1-11. https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie20-2.eaee

Alsulami, S., Al Omar, Z., Binnwejim, M., Alhamdan, F., Aldrees, A., Al-Bawardi, A., Alsohim, M. & Alhabeeb, M. Perception of academic stress among Health Science Preparatory Program students in two Saudi universities. Advances in Medical Education and Practice. 2018. 9: 159-164. https://doi.org/10.2147/AMEP.S143151

Berrío, N. & Mazo, R. Estrés Académico. Revista de Psicología Universidad de Antioquia. 2011. 3(2):65-82. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/psicologia/article/view/11369

Álvarez, L., Gallegos, R. & Herrera, P. Estrés académico en estudiantes de tecnología superior. Universitas, Revista de Ciencias Sociales y Humanas. 2018. 28:193-209. https://doi.org/10.17163/uni.n28.2018.10

Alfonso, B., Calcines, M., Monteagudo, R. & Nieves, Z. Estrés académico. EDUMECENTRO. 2015. 7(2):163-178. Recuperado de http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/530

Rentala, S., Nayak, R., Patil, S., Hegde, G. & Aladakatti, R. Academic stress among Indian adolescent girls. Journal of education and health promotion. 2019. 8:1-7. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_116_19

Vogel, S. & Schwabe, L. Learning and memory under stress: implications for the classroom. Science of Learning. 2016. 1:1–10. https://www.nature.com/articles/npjscilearn201611

Barraza, A. Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala. 2006. 9(3):110-129. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19028

Rahardjo W, Juneman, J. & Setiani Y. Computer anxiety, academic stress, and academic procrastination on college students. Journal of Education and Learning. 2013. 7(3): 147-152. https://doi.org/10.11591/edulearn.v7i3.179

Shokeen, A. Procrastination, stress and academic achievement among the B. Ed. Students. Educational Quest - An International Journal of Education and Applied Social Sciences. 2018. 9(1):125-129. http://dx.doi.org/10.30954/2230%E2%80%937311.2018.04.17

Azarbadkan, F., Asgari, M. The prediction of academic procrastination on self-handicapping and academic expectations stress. The Journal of New Thoughts on Education. 2018. 14(3):99-116. https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.20585.2232

Sánchez, M. Procrastinación académica y nivel de estrés en estudiantes del Instituto Superior Pedagógico Público “Nuestra Señora de Lourdes” de Ayacucho 2018. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle; 2019. Recuperado de http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/3123

Nayak, S. Impact of procrastination and time-management on academic stress among undergraduate nursing students: A cross sectional study. International Journal of Caring Sciences. 2019. 12(3):1480-1486. Recuperado de http://internationaljournalofcaringsciences.org/docs/18_nayak_original_12_3.pdf

Ashraf, M., Malik, J. & Musharraf, S. Academic stress predicted by academic procrastination among young adults: Moderating role of peer influence resistance. Journal of Liaquat University of Medical & Health Sciences. 2019. 18(1):65-70. Recuperado de http://121.52.154.205/index.php/jlumhs/article/view/76

Khalid, A., Zhang, Q., Wang, W., Ghaffari, A. & Pan, F. The relationship between procrastination, perceived stress, saliva alpha-amylase level and parenting styles in Chinese first year medical students. Psychology research and behavior management. 2019. 12: 489–498. https://doi.org/10.2147/PRBM.S207430

Sánchez, H., Reyes, C. & Mejía, K. Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima: Universidad Ricardo Palma; 2018. Recuperado de http://repositorio.urp.edu.pe/handle/URP/1480

Hernández, R. Fernández, C. & Baptista, P. Metodología de la Investigación. (6ªed.). México: Mc Graw-Hill; 2014.

Bisquerra, R. Metodología de la Investigación Educativa. (2a ed.). Madrid: La Muralla S.A.; 2009.

Busko, D. Causes and consequences of perfectionism and procrastination: A structural equation model. University of Guelph; 1998.

Barraza, A. Propiedades psicométricas del Inventario SISCO del Estrés Académico. 2007. Recuperado de http://www.psicologiacientífica.com/

Castro, S. & Mahamud, K. Procrastinación académica y adicción a internet en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Avances en Psicología. 2017. 25(2):189-197. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2017.v25n2.354

Domínguez, S. Prevalencia de procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana y su relación con variables demográficas. Revista de Psicología. 2017. 7(1):81-95. Recuperado de https://revistas.ucsp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/49

Morales, A. Procrastinación académica en el área de Física en estudiantes universitarios. Revista Innova Educación. 2020. 2(4):506-525. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.001

Svartdal F., Klingsieck K., Steel P. & Gamst, T. Measuring implemental delay in procrastination: separating onset and sustained goal striving. Personality and Individual Differences. 2020. 156: 109762. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.109762

Steel P., Svartdal F., Thundiyil T., Brothen T. Examining procrastination across multiple goal stages: a longitudinal study of temporal motivation theory. Frontiers in Psychology. 2018. 9:327. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00327

Svartdal, F., Dahl, T., Gamst, T., Koppenborg, M. & Klingsieck, K. How Study Environments Foster Academic Procrastination: Overview and Recommendations. Frontiers in Psychology. 2020. 11:540910. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.540910

Chávez, J. & Peralta, R. Estrés académico y autoestima en estudiantes de enfermería, Arequipa-Perú. Revista de Ciencias Sociales. 2019. 25(e1):384-399. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i1.29629

Silva, M., López, J. & Columba, M. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes. 2020. 28(79):75-83. https://doi.org/10.33064/iycuaa2020792960

Román, C., Ortiz, F. & Hernández, Y. El estrés académico en estudiantes latinoamericanos de la carrera de Medicina. Revista Iberoamericana de Educación. 2008. 46(7):1-8. https://doi.org/10.35362/rie4671911

Al Rasheed, F., Naqvi, A., Ahmad, R. & Ahmad, N. Academic stress and prevalence of stress-related self-medication among undergraduate female students of health and non-health cluster colleges of a public sector university in Dammam, Saudi Arabia. Journal of Pharmacy & Bioallied Sciences. 2017. 9(4):251–258. https://doi.org/10.4103/jpbs.JPBS_189_17

Klassen, R., Krawchuk, L. & Rajani, S. Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology. 2008. 33(4):915-931. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2007.07.001

Barraza, A. & Barraza, S. Procrastinación y estrés. Análisis de su relación en alumnos de educación media superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa. 2019. 0(28): 132-151. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i28.2602

Hj Ramli, N., Alavi, M., Mehrinezhad, S. & Ahmadi, A. Academic stress and self-regulation among university students in Malaysia: Mediator role of mindfulness. Behavioral Sciences. 2018. 8(1): 12. https://doi.org/10.3390/bs8010012

Tice, D. & Baumeister, R. Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological Science. 1997. 8(6):454–458. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1997.tb00460.x

Published

2023-04-08

How to Cite

Estrada Araoz, E. G. ., Mamani Vásquez, D. ., Manrique Jaramillo, Y. V. ., Gallegos Ramos, N. A. ., Paredes Valverde, Y. ., & Quispe Herrera, R. . (2023). Academic procrastination and academic stress in students of pedagogical higher education. AVFT – Archivos Venezolanos De Farmacología Y Terapéutica, 41(4). Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/25991