Scientific production of the thesis advisors of a Peruvian public university
Keywords:
Scientific production, thesis advisor, research, scientific publication, university education, bibliometrics, teachers.Abstract
The objective of this research was to analyze the scientific production of the thesis advisors of a public university in the Peruvian Amazon. The research was bibliographical, retrospective and descriptive that included 70 teachers who were advisors of theses concluded during the period 2020-2022. The scientific production of these advisors was identified through the search of their registered publications in the Scopus and Web of Science databases. According to the results, 64.3% did not have any publication in Scopus and 35.7% did have at least one publication. On the other hand, 68.6% did not have any publication in Web of Science and only 31.4% had at least one publication. Likewise, it was identified that the main types of publications were original and review articles. It was concluded that the scientific production of the thesis advisors in Scopus and Web of Science was low, so it is necessary for the university to develop policies aimed at developing their research skills so that the research they carry out is increased and can be published in journals. quality and high impact scientific articles, indexed mainly in Scopus and Web of Science.
Downloads
References
Berbegal, J., Sánchez, J. & Ribeiro, E. University–industry partnerships for the provision of R&D services. Journal of Business Research. 2015. 68(7):1407-1413. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.01.023
Atamari, N., Sucasaca, C. & Marroquín, J. Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú. Investigación en Educación Médica. 2016. 5(20): 279-280. https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.002
Millones, P., Yangali, J., Arispe, C., Rivera, O., Calla, K., Calla, R., Requena, M. & Minchón, C. Research policies and scientific production: A study of 94 Peruvian universities. PloS one. 2021. 16(5):e0252410. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252410
Estrada, E. & Gallegos, N. Las revistas depredadoras: una amenaza a la integridad y calidad científica. Revista de Investigaciones Altoandinas. 2021. 23(3):181-183. https://doi.org/10.18271/ria.2021.319
Ministerio de Educación. Ley Universitaria - Ley N° 30220. Lima: MINEDU; 2014.
Mamani, O. Actitud hacia la investigación y su importancia en la elección de la modalidad de tesis para optar el título profesional. Revista Científica de Ciencias de la Salud. 2011. 4(1):22-27. https://doi.org/10.17162/rccs.v4i1.158
Delgado, R., Delgado, A. & Hermitaño, B. Determinantes para publicación de artículos científicos en revistas indexadas: caso Universidad Nacional Agraria del Perú. Revista General de Información y Documentación. 2021. 31(1):317-330. https://doi.org/10.5209/rgid.76972
Mejía, C., Cáceres, O., Vera, C., Inga, F. & Mayta, P. Percepción y factores asociados a insatisfacción que los médicos recién graduados tienen de sus asesores de tesis, Lima-Perú. Educación Médica Superior. 2016. 30(4):340-348. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/831
Mamani, O., Verastegui, A., Mejía, C. & Caycho, T. Publicación científica de asesores de tesis de Psicología de 30 universidades peruanas. Revista Interamericana de Psicología. 2019. 54(1): e1124. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i1.1124
Mamani, O. El asesor de tesis como Coach: una alternativa para impulsar la producción científica estudiantil. Educación Médica Superior. 2019. 33(1):e1590. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1590
Estrada, E., Gallegos, N. & Huaypar, K. Calidad metodológica de las tesis de pregrado de una universidad pública peruana. Revista Universidad y Sociedad. 2022. 14(3):22-29. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2838
Perdomo, B., Portales, M., Horna, I., Barrutia, I., Villon, S. & Martínez, E. Calidad de las tesis de pregrado en universidades peruanas. Revista Espacios. 2020. 41(2), 1-5. https://www.revistaespacios.com/a20v41n02/20410205.html
Gonzáles, L., Peralta, M. & Meneses, G. La investigación en el pregrado: evaluación de su calidad a través de las tesis. Bibliotecas. Anales de Investigación. 2019. 15(1): 51-67. http://revistas.bnjm.cu/index.php/BAI/article/view/113
Contreras, C., Ccoicca, F., Atencio, J., Paucar, W. & Sedano, C. Publicación científica de asesores de tesis en una facultad de medicina humana de Huancayo, Perú. Educación Médica Superior. 2021. 35(1):e2037. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2037
Mamani, O. & Farfán, R. Publicación científica de asesores de tesis de enfermería de tres universidades del departamento de Puno, Perú. Revista Cubana de Enfermería. 2020. 36(4): e3355. http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3355
Hernández, R. & Mendoza, C. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill; 2018.
Mongeon, P. & Paul, A. The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics. 2016. 106:213-228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5
Livia, J., Merino, C. & Livia, R. Producción científica en la vase de datos Scopus de una universidad privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2021. 16(1): e1500. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1500
Carranza, R., Turpo, J., Hernández, R., Mamani, O. & Apaza, A. Scientific production of Rectors of Peruvian universities. Frontiers in Education. 2022. 7:772887. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.772887
Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú. Lima: SUNEDU; 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.