Academic motivation and educational inclusion in university students in return to attendance
Keywords:
Higher education, inclusion, motivation, learning, students.Abstract
The objective of the study was to establish the relationship between academic motivation (AM) and the perception of educational inclusion of university students in return for attendance. The approach was quantitative, the type was descriptive correlational, and the sample consisted of 346 students to whom the EME 28 Educational Motivation Scale and the Inclusion Index were applied. According to the results, the correlations between the types of intrinsic and extrinsic motivation with the educational inclusion variable were positive and statistically significant, however, amotivation had a negative but significant correlation. In all cases, the effect size was large, greater than 0.50, while the statistical power was greater than 0.80 in all bivariate correlations. It was concluded that the students are motivated by the return to post-pandemic face-to-face activities but would consider that the higher education institution would have limitations to consolidate a model of educational inclusion, and the most vulnerable population could be affected.
Downloads
References
García, L. COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2021. 24(1):09-32. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
Estrada, E., Mamani, M., Gallegos, N., Mamani, H. & Zuloaga, M. Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica. 2021. 40(1):88-93. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/22351
Vidal, M., Barciela, M., & Armenteros, I. Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior. 2021. 35(1):e2851. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851
Ortega, D., Rodríguez, J., & Mateos, A. Educación superior y la COVID-19: Adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2021. 15(1):e1236. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1275
Stover, J., Uriel, F., Freiberg, A., & Fernández, M. Estrategias de aprendizaje y motivación académica en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Psicodebate. 2015. 15(1): 69-92. https://doi.org/10.18682/pd.v15i1.484
Alemán, B., Navarro, O., Suárez, R., Izquierdo, Y., & Encinas, T. La motivación en el contexto del proceso enseñanza-aprendizaje en carreras de las Ciencias Médicas. Revista Médica Electrónica. 2018. 40(4):1257-1270. http://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2307
González, A., López, E., Expósito, E., & Moreno, E. Motivación académica y autoeficacia percibida y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes universitarios de la enseñanza a distancia. RELIEVE. 2021. 27(2): e2. http://doi.org/10.30827/relieve.v27i2.21909
Briceño, A. Factores que determinan la motivación por aprender en estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas. 2020. 3(1), 19–27. https://doi.org/10.5377/recsp.v3i1.9789
Rotger, M. Neurociencia neuroaprendizaje: las emociones y el aprendizaje. Argentina: Editorial Brujas; 2018.
Sanz, M., Menández, F., & Rivero, M. Fundamentos teóricos y prácticos de la motivación. España: Editorial Sanz y Torres, S. L.; 2019.
Fernández, C. Actitud y motivación en estudiantes de formación profesional. Revista Reflexión e Investigación Educacional. 2021. 3(2):33-45. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4904
Carrillo, S. Motivación y rendimiento académico en estudiantes de Enfermería de una universidad pública. Investigación e Innovación: Revista Científica de Enfermería. 2021. 1(2), 12-20. https://revistas.unjbg.edu.pe/index.php/iirce/article/view/1217
Jiménez, A., Molina, L., & Lara., M. Asociación entre motivación y hábitos de estudio en Educación Superior. Revista de Psicología y Educación. 2019. 14(1):50-62. https://doi.org/10.23923/rpye2019.01.171
López, D., Alarcón, P., Rodríguez, M., & Casado, M. Motivación en estudiantes de ingeniería: Un caso de estudio con teorías e instrumentos para su medida y desarrollo. REDU - Revista de Docencia Universitaria. 2014. 12(4):346-376. https://doi.org/10.4995/redu.2014.5627
Stover, J., Bruno, F., Uriel, F., & Fernández, M. Teoría de la Autodeterminación: Una revisión teórica. Perspectivas en Psicología. 2017. 14(2):105-115. http://200.0.183.216/revista/index.php/pep/article/view/332
Bruno, F., Fernández, M., & Stover, J. Escala de motivación situacional académica para estudiantes universitarios: desarrollo y análisis psicométricos. Interdisciplinaria. 2020. 37(1). 129-144. https://doi.org/10.16888/interd.2020.37.1.8
Ryan, R., & Deci, E. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 2000. 55(1):68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
López, A. Escala de motivación académica fundamento teórico y análisis psicométricos. XV Jornadas de Investigación y Cuarto Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.; 2008. https://n2t.net/ark:/13683/efue/xCt
Bixio, C. ¿Chicos aburridos? El problema de la motivación en la escuela. Argentina: Homo Sapiens Ediciones; 2013.
Núñez, J., Albo, J., Navarro, J., & Grijalvo, F. Validación de la Escala de Motivación Educativa (EME) en Paraguay. Revista Interamericana de Psicología. 2006. 40(3):391- https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28440314
Souza, G., De Meireles, E., Mira, V., & Leite, M. Escala de Motivação Acadêmica: evidências de validade e confiabilidade com estudantes de graduação em enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2021. 29:e3420. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3848.3420
Alcaín, E., & Medina, M. Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2017. 11(1):4-19. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.530
Booth, T., & Ainscow, M. Índice de inclusión, Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Londres: UNESCO; 2002. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Echeita, G. Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. España: NARCEA, S.A. de Ediciones; 2018.
Escribano, A. & Martínez, A. Inclusión educativa y profesorado inclusivo. España: NARCEA, S.A. de Ediciones; 2020.
Cárdenas, J., & Arancibia, H. Potencia estadística y cálculo del tamaño del efecto en G*Power: complementos a las pruebas de significación estadística y su aplicación en psicología. Salud & Sociedad. 2016. 5(2):210-244. https://doi.org/10.22199/S07187475.2014.0002.00006
Salamea, R., & Cedillo, L. Hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje en estudiantes universitarios. INNOVA Research Journal. 2021. 6(3.1):94-113. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.1.2021.1858
Casanova, M., Loli, R., Sandoval, M., Velásquez, R. Grado de motivación por el aprendizaje en estudiantes de enfermería de una universidad pública. Revista Enfermería Herediana. 2017. 10(1):49-53 https://doi.org/10.20453/renh.v10i1.3131
Llanes, J., Méndez, J., & Montané, A. Motivación y satisfacción académica de los estudiantes de educación: una visión internacional. Educación XX1. 2021. 24(1):45-68, http://doi.org/10.5944/educXX1.26491
Pegalajar, M. Relación entre la motivación académico-personal del estudiante novel en educación y las estrategias de trabajo autónomo. Formación universitaria. 2020. 13(5):257-268. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500257
Castro, M. La motivación profesional en estudiantes de psicología. Revista Científica del Sistema de Estudios de Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala. 2022. 5(1): 1-7. https://doi.org/10.36958/sep.v5i1.90
Anaya, A. & Anaya, C. ¿Motivar para aprobar o para aprender? Estrategias de motivación del aprendizaje para los estudiantes. Tecnología, Ciencia, Educación. 2010. 25(1): 5-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=48215094002
Sánchez, L., Escalante, E., & Michelle, L. Motivación de los estudiantes universitarios de Ciencias de la Educación según género, cultura religiosa y habilidad social durante la pandemia de COVID-19. Educar. 2022. 58(1):205-220. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1353
Cruz, R. Percepciones sobre la inclusión de alumnos con discapacidad en la Universidad Veracruzana. REencuentro. Análisis de Problemas Universitarios. 2016. (72):151-178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34051292010
Santiesteban, M., Barba, M., & Fernández, D. Inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Diagnóstico. Universidad y Sociedad. 2017. 9(3):162-167. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/624
Paz, E. Inclusión educativa del alumnado en situación de discapacidad en la educación superior: una revisión sistemática. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 2020. 32(1): 123-146. https://doi.org/10.14201/teri.20266
Triviño, J., Vera, L., Briones, Y., & Triviño, B. Inclusión de estudiantes con discapacidad en la universidad. Polo del Conocimiento. 2021. 6(5):317-330. http://dx.doi.org/10.23857/pc.v6i5.2661
Varguillas, C., Urquizo, A., Bravo, P., & Moreno, P. Experiencias en el proceso de inclusión educativa en la educación superior iberoamericana. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades. 2021. (15):180-195. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.12
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.