The influence of extractivism on the Social Representations of rural youth regarding native Chaco forests
Keywords:
Rural Youth, Native Forests, social representations, RootingAbstract
The knowledge of the Social Representations of the Native Forests, by the young farmers of the South West of the Province of Chaco, is the basis for understanding the practices applied or accepted in the area with respect to the native forests, as well as to know the ideological influence of the extractivist model in relation to the valuation of its culture and therefore to rural permanence. The permanence of young people in the countryside is essential for the persistence of the native forest in the area of advance of the agricultural frontier, and one of the main elements of young people who stay in rural areas or resist the extractivist model is through a strong identity, part of which is their knowledge and appreciation of the environment in which they live. The research conducted aims to identify the Social Representations that rural youth have about the native forests of the Chaqueño Park, providing information that can be used to support extension plans aimed at strengthening the roots processes. For the study of social representations through the processual approach, the free software IRAMUTEQ and content analysis were used. Among the results obtained, it is observed that imprecise Social Representations predominate, which implies a limited field of knowledge regarding the environment in which they live, thus observing the ideological influence of the extractivist model in the loss of local knowledge, especially in young people with higher level of formal education.
Keywords: Rural Youth; Native Forests; social representations; Rooting.
Downloads
References
Abric, J. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.
Abt Giubergia, M. (2015). El bosque como espacio multifuncional para las familias campesinas de Santiago del Estero, Argentina. Quebracho (Santiago del Estero), 23(2), 116-117. https://www.researchgate.net/profile/Abt-Maria-Magdalena/publication/346939224_El_bosque_como_espacio_multifuncional_para_las_familias_campesinas_de_Santiago_del_Estero_Argentina/links/637e0a042f4bca7fd084e1d1/El-bosque-como-espacio-multifuncional-para-las-familias-campesinas-de-Santiago-del-Estero-Argentina.pdf
Aguilar, E., Brandalise, M., y Silva, Giane C. (2022). La utilización de IRAMUTEQ en investigaciones educativas: una perspectiva cualicuantitativa para el análisis de datos textuales: O uso do Iramuteq na pesquisa educacional: uma perspectiva qualitative-quantitativa para a análise de dados textuais. STUDIES IN EDUCATION SCIENCES, 3 (3), 1059-1069. DOI: 10.54019/sesv3n3-004
Ayala, M. (2016). Desarrollo Rural y Extensión Forestal: bosques nativos, colonias rurales y representaciones sociales en la provincia de Formosa. 1ª ed. Buenos Aires: La Colmena.
Bageneta, J. (2015). Del algodón a la soja: Territorio, actores y cooperativas en el Gran Chaco Argentino (1960-2010). Intercoop. Buenos Aires. 240 p.
Bardín, L. (1996). Análisis de Contenido. Madrid-España: Ediciones Akal.
Bello Benavides, L., Meira Cartea, P. y González Gaudiano, É. (2017). Representaciones sociales sobre cambio climático en dos grupos de estudiantes de educación secundaria de España y bachillerato de México. Revista mexicana de investigación educativa, 22(73), 505-532. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n73/1405-6666-rmie-22-73-00505.pdf
Benavides, L., Frenk, G. y González Gaudiano, É., (2016). Representaciones sociales sobre cambio climático. Un acercamiento a sus procesos de construcción. Trayectorias, 18(43), 73-92. https://www.redalyc.org/pdf/607/60746482004.pdf
Calixto Flores, R. (2008). Representaciones sociales del medio ambiente. Perfiles educativos, 30(120), 33-62. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v30n120/v30n120a3.pdf
Calixto-Flores, R. (2021). Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en educación ambiental. Educação e Pesquisa, 47. https://www.scielo.br/j/ep/a/W4bJRjgtDGkwPGVYyc3wZdn/ https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147234768
Camargo, B. y Justo, A. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicología, 21(2), 513-518. DOI: 10.9788/TP2013.2-16
Capitanich, J. (2011). Chaco, el secreto de la Argentina: un ensayo histórico, político, económico y social. Librería de la Paz. Chaco. 241 p
CEPAL- OIJ (2007). La juventud en Iberoamérica. Tendencias y urgencias. Bs. As.
Cuadra, D., Bonfanti, F., Andrada, R., Golemba, F. y Vera, F. (2015). Cambios en las actividades agropecuarias y forestales de la provincia del Chaco (Argentina) y sus efectos sobre la población rural. Revista Geográfica Digital, 12(23), 1-29. https://repositorio.unne.edu.ar/bitstream/handle/123456789/50225/RIUNNE_HUM_AR_Cuadra-Bonfanti-Andrada.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Dal Pont, S. y Ordoqui, M. (2005). Caracterización económica de la provincia de Chaco. Apuntes Agroeconómicos, 3(4). Facultad de Agronomía Universidad de Buenos Aires. https://www.agro.uba.ar/apuntes/wp-content/uploads/2020/03/caracterizacion-economica-de-la-provincia-de-chaco.pdf
Di Filippo, M. (2012). Juventud rural argentina: reflexiones conceptuales y análisis censal. Ponencia de las Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de Gral. Sarmiento. Buenos Aires. Argentina. https://www.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2012/11/Ponencia-Jornadas-Sociolog+%C2%A1a-UNGS-2012-Di-Filippo.pdf
Felíz, M. y Migliaro, A. (2018). Superexplotación de la Naturaleza y el Trabajo en Sociedades Extractivas. Capitalismo y Patriarcado en el Neodesarrollismo en la Argentina. Ambiente & Educação Revista de Educação Ambiental Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Vol. 23, n. 3.
Grossklaus, L. E., & Ayala, M. P. (2023). Las representaciones sociales de los alumnos de la Tecnicatura Superior en Gestión Agroindustrial sobre los bosques nativos del SO de la provincia del Chaco, Argentina. Interfaz, 2(1), 26–43. https://doi.org/10.57201/interfaz.2023.2.1.26
Guiskin M. (2019). “Situación de las juventudes rurales en América Latina y el Caribe”, serie Estudios y Perspectivas-Sede subregional de la CEPAL en México, N° 181 (LC/TS.2019/124-LC/MEX/TS.2019/31), Ciudad de México, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/f94f1075-5e5a-4aa1-aa1d-c203d026afce/content
Gutiérrez Vidrio, S. (2019). Reflexões metodológicas em torno do estudo das Representações Sociais. Sua relevancia para a pesquisa educativa. Revista Iberoamericana de Educación Superior, X (29), 105-123. doi:https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.525. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/download/525/1193?inline=1
Insaurralde, J. (2015). Estudio de los procesos de degradación ambiental en el suroeste de la provincia de Chaco en relación con la última expansión agrícola. Tesis Doctoral En Geografía. Director: Campo, A. M. Universidad Nacional Del Sur. Bahía Blanca, Argentina. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/bitstream/handle/123456789/3946/TESIS_INSAURRALDE%20JUAN%20ARIEL_final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Islas, C. (2016). Representaciones sociales de estudiantes universitarios acerca del b-learning: un análisis de contenido. RED. Revista de Educación a Distancia (51), 1-19. doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/51/6.
Jodelet, D. (1989). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici, Psicología Social II (págs. 469-494). Barcelona: Paidós.
Jodelet, D. (2008). El movimiento de retorno al sujeto y el enfoque de las representaciones sociales. Cultura y representaciones sociales, 3(5), 32-63. https://www.scielo.org.mx/pdf/crs/v3n5/v3n5a2.pdf
Kessler, G. (2006). La investigación social sobre juventud rural en América Latina. Estado de la cuestión de un campo en conformación. Revista Colombiana de Educación, (51), 16-39.
Kripke, S. (1972). Naming and Necessity. En D. Davidson, y G. Harman, Semantics of Natural Language Vol. 40, págs. 253–355. Netherlands: Springer, Dordrecht.
Lobato Junior, A. (2013). Representaciones sociales y didáctica: construcción teórica de un espacio común. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación., 5(11), 277-295. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281028437002.pdf
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Peralta, E. (2018). Las representaciones sociales de los problemas ambientales de la provincia del Chaco: el caso de la Cátedra Optativa de Educación Ambiental de la Universidad Nacional del Nordeste. Tesis de Maestría. Universidad Nacional de Quilmes. https://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/1942/TM_2018_peralta_023.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Roa, M. (2017) Juventud rural y subjetividad : la vida entre el monte y la ciudad - 1a ed . - Ciudad Autónoma de Buenos Aires : Grupo Editor Universitario. ISBN 978-987-1309-48-1
Rodríguez de Ávila, U., Paba Barbosa, C., Paba Argote, Z. L., Obispo Salazar, K., y Cortés Miranda, S. (2019). Representaciones sociales del medio ambiente en estudiantes de educación media y superior de la ciudad de Santa Marta, Colombia. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 15(2), 301-314. doi: https://doi.org/10.15332/22563067.3678.
Seoane, J., Taddei, E. y Algranatic, C. (2013). Extractivismo, despojo y crisis climática. Grupo de Estudio sobre América Latina y el Caribe. Editorial El Colectivo
Sili, M. Fachelli, S. y Meiller, A. (2017) Juventud Rural: factores que influyen en el desarrollo de la actividad agropecuaria. Reflexiones sobre el caso argentino. RESR, Piracicaba-SP, Vol. 54, Nº 04, p. 635-652, Out/Dez 2016 – Impressa em Janeiro
Taise Hoffmann, Y., Bisset Alvarez, E. y Martí-Lahera, Y. (2020). Análise textual com IRaMuTeQ de pesquisas recentes em História da educação matemática no Brasil: um exemplo de Humanidades Digitais. Investigación bibliotecológica, 34(84), 103-133. https://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v34n84/2448-8321-ib-34-84-103.pdf
Tonsich, L. (2014). Marginalidad económica y producción primaria en Argentina. El sector algodonero en el Chaco a finales del siglo XX. Sociedades Rurales, Producción y Medio Ambiente, (26), 57-86. https://sociedadesruralesojs.xoc.uam.mx/index.php/srpma/article/view/245/243
Torrella, S. A., Oakley, l. J., Ginzburg, R. G., Adámoli, J. M., y Galetto, l. (2011). Estructura, composición y estado de conservación de la comunidad de plantas leñosas del bosque de Tres Quebrachos en el chaco subhúmedo central. Ecología austral, 21(2), 179-188. http://www.scielo.org.ar/pdf/ecoaus/v21n2/v21n2a05.pdf
UN-ODS. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Obtenido de Objetivos de Desarrollo Sostenible: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/biodiversity/
Valenzuela De Mari, C. (2001). “La producción agropecuaria en el nordeste subtropical argentino. Condicionantes y dinámica geográfica en la segunda mitad del siglo XX”, Estudios Geográficos, 62(242), 139-155. https://estudiosgeograficos.revistas.csic.es/index.php/estudiosgeograficos/article/view/297 https://doi.org/10.3989/egeogr.2001.i242.297
Valenzuela, C., (2005). Transformaciones y conflictos en el agro chaqueño durante los 90. Articulaciones territoriales de una nueva racionalidad productiva. Mundo agrario, 5(10). http://www.scielo.org.ar/pdf/magr/v5n10/v5n10a02.pdf
Valenzuela, C. 2014. Implicancias del avance de la" frontera" agropecuaria en el Nordeste Argentino en las últimas dos décadas: Implications of advancing agricultural" frontier" in Argentine Northeast in the last two decades. Estudios Socioterritoriales, 16 (2), 95-109. http://www.scielo.org.ar/pdf/esso/v16s1/v16s1a06.pdf
Zarrilli, A. (2016). Ambiente, producción y mercado. El impacto transformador en una economía periférica, el Gran Chaco Argentino en el siglo XX. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 35, 121-139. https://revistas.um.es/areas/article/view/279191
Zarrilli, A. 2010. ¿Una agriculturización insostenible? La provincia del Chaco, Argentina (1980-2008). Historia Agraria, 51, 143-176. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/164419/2010,_51,_143-176.pdf?sequence=1
Zarrilli, A. (2020). La Naturaleza puesta en Jaque: La Expansión de la Frontera Agropecuaria en Argentina y su Impacto Socio-Ambiental (1980-2017). Historia Ambiental Latinoamericana Y Caribeña (HALAC) Revista De La Solcha, 10(1), 125–149. https://doi.org/10.32991/2237-2717.2020v10i1.p125-149
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura Eliana Grossklaus, Tania Teresa Titievsky, Daniela Lorena Colmann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.