Educational management and teacher performance in inclusive primary schools

Authors

Keywords:

Educational management, Teacher performance, Inclusive education, Public policies, Lima Metroplolitana

Abstract

The main goal of the study was to establish the relationship that exists between educational management and teacher performance in public educational institutions that include the primary level of Network 14, Ugel 05 of Metropolitan Lima. The research was of basic type, the population studied was teachers and the sample was represented by 126, which was not intentional probabilistic; being the design approached non-experimental, correlational level. For data collection, the survey technique was used and a questionnaire was used as instruments for each variable, each containing 30 items, with their respective validations of content through expert judgments and reliability through Alpha de cronbach. The conclusion reached was that educational management is significantly related to teacher performance in the inclusive educational institutions in which the study was conducted; it is relevant, since in a context of policy implementation, which tends to enhance and strengthen the educational management capacities of many inclusive school principals, it was demonstrated that it did have repercussions on the improvement of teachers' work performance

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mildred Jénica Ledesma Cuadros, Universidad César Vallejo

Dra. Mildred Jénica Ledesma Cuadros
mildred.ledesma@gmail.com
Universidad César Vallejo
https://orcid.org/0000-0001-6366-8778
Perú

 

Roberto Justo Tejada Estrada, Universidad César Vallejo

Dr. Roberto Justo Tejada Estrada
robertotejada30@hotmail.com
Universidad César Vallejo
https://orcid.org/0000-0003-1051-1552
Perú

 

Gerardo Francisco Ludeña González, Universidad César Vallejo

Dr. Gerardo Francisco Ludeña González
gludenag@ucv.edu.pe
Universidad César Vallejo
https://orcid.org/0000-0003-4433-9471
Perú

 

Juan Víctor Rodríguez Chirinos, Universidad Nacional Tecnológica de Lima Sur - UNTELS

Dr. Juan Víctor Rodríguez Chirinos
sasouno@gmail.com
Universidad Nacional Tecnológica de Lima Sur
https://orcid.org/0000-0002-0856-7541
Perú

 

Mary Amelia Cárdenas Bustamante, ameliacardenasbustamante@gmail.comhttps://orcid.org/0000-0002-0191-3579Universidad Nacional Autónoma de HuantaPerú

Mg. Mary Amelia Cárdenas Bustamante
ameliacardenasbustamante@gmail.com
Universidad Nacional Autónoma de Huanta
https://orcid.org/0000-0002-0191-3579
Perú

Manuel Alberto Luis Manrique Nugent, manuelmanriquenu@gmail.comhttps://orcid.org/0000-0002-0816-2499Universidad Nacional Autónoma de HuantaPerú

Mg. Manuel Alberto Luis Manrique Nugent
manuelmanriquenu@gmail.com
Universidad Nacional Autónoma de Huanta
https://orcid.org/0000-0002-0816-2499
Perú

 

References

Çoban, A. (2016). A New Path for Management Education in an Emerging Country. EMAJ: Emerging Markets Journal, 6(2), 38-42. Doi:https://doi.org/10.5195/emaj.2016.110

Consejo Nacional de Educación (2010). Mejores aprendizajes con buen desempeño docente en nuevas escuelas. Perú: Biblioteca Nacional del Perú.

Crisólogo, A. (2008). Diccionario pedagógico. (2da. ed.). Lima, Perú: Abedul E.I.R.L.

García, C., Herrera, C. y Vanegas, C. (2018). Competencias Docentes para una Pedagogía Inclusiva. Consideraciones a partir de la Experiencia con Formadores de Profesores Chilenos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 149-167. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149

Herrera, J. I., Parrilla, Á., Blanco, A., y Guevara, G. (2018). La Formación de Docentes para la Educación Inclusiva. Un Reto desde la Universidad Nacional de Educación en Ecuador. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 21-38. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000100021

Juárez, J. M., Comboni, S. y Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos (México, D.F.), 23(62), 41-83.

Lalama Franco, Amor del Rosario. (2018). Inclusión educativa: ¿quimera o realidad?. Conrado, 14(62), 134-138.

Luna, M. (2019). Hacia un Sistema Escolar Inclusivo: Desde las Políticas a las Prácticas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 13(1), 17-19. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100017

Martínez, G. I., Guevara, A. y Valles, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai,12(6), 123-134.

Ministerio de educación (2013). Marco del buen desempeño docente. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/n/xtras/marco_buen_desempeno_docente.pdf

O` Donoghue, T. (2016). Being able to the wood fron the trees of teacher education. Encounters in theory & History Of Educatión/ Reencontres En Theorie Et Histoire De L`educacion, 17, 165-176. Doi: 10.15572/ENCO2016.08.

Ocampo, A. (2015). La gestión de la escuela inclusiva y su intervención institucional: tensiones entre la pertinencia de sus actuaciones y la necesidad de un nuevo paradigma epistémico. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 17. https://doi.org/10.4995/reinad.

Pérez, E. A. (2017). La inclusión como un proceso por el sistema educativo: experiencias de inclusión en la universidad de Holguín, Cuba. Campinas, 38(138), pp. 81-98. Doi: 10.1590/ES0101-73302017151507.

Representación de la Unesco en Perú (2011). Manual de Gestión para Directores de Instituciones Educativas. Lima, Perú: Lance Gráfico S.A.C.

Simón, C., Echeita, G., Sandoval, M., y López, M. (2010). The Inclusive Educational Process of Students with Visual Impairments in Spain: An Analysis from the Perspective of Organizations. Journal Of Visual Impairment & Blindness, 104(9), 565-570

Torres, E. (2015). Gestión educativa y su relación con la práctica docente en las instituciones educativas emblemáticas de la ciudad de Puno - 2014 - Perú. Comuni@cción, 6(1), 56-64.

Vásquez, W. (2007). Diccionario de Pedagogía. Lima, Perú: San Marcos E.I.R.L

Published

2022-10-30

How to Cite

Ledesma Cuadros, M. J., Tejada Estrada, R. J., Ludeña González, G. F., Rodríguez Chirinos, J. V., Cárdenas Bustamante, M. A., & Manrique Nugent, M. A. L. (2022). Educational management and teacher performance in inclusive primary schools. Gestión I+D, 5(1), 58–83. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/17707