Positioning strategies of a leading company in the domestic market of the processed food sector

Authors

  • Cesar Jesús Covarrubias Casco Maestría en Negocios y Estudios Económicos. Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. Universidad de Guadalajara
  • José G. Vargas-Hernández Maestría en Negocios y Estudios Económicos. Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. Universidad de Guadalajara
  • Gabriela Muratalla-Bautista Ciencias Económico-Administrativas TecNM campus Instituto Tecnológico del Valle de Morelia. Michoacán

Keywords:

Estrategias, competitividad, posicionamiento, fusiones empresariales, Strategies, competitiveness, positioning, business mergers

Abstract

In this research article the main objective is to identify the strategies that RYC-foods can implement to remain as the leading company in the domestic market of the agro-food sector from theoretical and empirical literature review. Therefore, a descriptive and comparative study was carried out describing the concepts related to the aforementioned elements, comparing the two main Mexican companies in the domestic market, as well as the market strategies that may have a greatest impact. Among the main results obtained are the strategies that can be implemented by the company such as the generation of alliances or agreements with suppliers, distributors and customers; being one of them to merge with smaller companies in the same sector. It can be concluded that facing the globalization of the markets, the companies must apply strategies that allow them to be leader in their sector.

 Keywords: Strategies, competitiveness, positioning, business mergers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José G. Vargas-Hernández, Maestría en Negocios y Estudios Económicos. Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas. Universidad de Guadalajara




Gabriela Muratalla-Bautista, Ciencias Económico-Administrativas TecNM campus Instituto Tecnológico del Valle de Morelia. Michoacán

Ciencias Económico-Administrativas
TecNM campus Instituto Tecnológico del Valle de Morelia. Michoacán


References

Calvijo, D. y Ramírez, Z. (2012). El fin del imperio: La consolidación de la industria cervecera mundial obligó a Carlos Fernández a vender grupo modelo, tras casi 90 años de historia en manos mexicanas. Expansión, Vol. XLIII, No. 1096, pp. 83-85.

Cantú, Humberto. (2011). Desarrollo de una cultura de calidad. 4ta. Edición, México: Mc Graw Hill.

Capron, L. (1999). The Long Term Performance of Horizontal Acquisition. Strategic Management Journal. No. 20, pp. 987-1018.

COFECE (2015). Comisión Federal de Competencia Económica. Reporte sobre las condiciones de competencia en el sector agroalimentario. Recuperado en 2017 de h ttps://www.cofece.mx/cofece/images /Estudios/COFECE_reporte _Agro.pdf.

Enigh (2014). Encuesta nacional de los ingresos, gastos de los hogares de México recuperado de h ttp://www.beta.inegi.org. mx/proyectos/ enchogares /regulares /enigh/tradicional/2014/

Estolano, D; Berumen, F.; Castillo, I y Mendoza, J. (2013). El escenario de competencia de la Industria Gastronómica de Cancún basado en las cinco fuerzas de Porter. El Periplo Sustentable. Núm. 24, pp. 67-97. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193424835004.

Garduño, R., Ibarra, J., y Dávila, R. (2013). La medición de la competitividad en México: ventajas y desventajas de los indicadores. Revista Internacional de Estadísticas y Geografía. Vol. 4, No. 3. pp. 28-53 Recuperado en septiembre 2017 de http://www.inegi.org.mx/rde/RDE_10/Doctos/RDE_10_opt.pdf

Hernández, L. (2013). Mega negocios: una radiografía de los 10 negocios más grandes del año 2012 y un adelanto de los 10 anuncios recientes que es necesario seguir. Poder y Negocios, Vol. 9 No. 2, pp.14-29.

Mintzberg, H., Quinn, J. y Voyer, J, (1997). Análisis de estrategias a nivel empresa. En el proceso estratégico. Hispanoamérica. Person.

Münch, L. y Ángeles, E. (2012). Métodos y técnicas de investigación. 4ta. Edición. Reimpresión. México: Trillas.

Peng, M. (2012). Global strategy. Cincinnati, Estados Unidos: Thomson south-Western.

Peng, M. (2015). Cómo hacer funcionar las alianzas estratégicas y redes. Estrategia global. D. F., México, Cengage.

Porter, E. (2009) Ser competitivo. Edición actualizada y aumentada. Harvard Business Press

Roll, R (1986). The hubris hypothesis of corporate takeovers. The journal of business. Vol. 59, No. 2, pp. 197-216.

Ruback, R. y Jensen, M. (1983). El mercado del control corporativo: la evidencia científica. Revista de Economía Financiera. Vol. 11, pp. 5-50. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.244158

RYC alimentos. (2017). Granjas RYC vida saludable. Recuperado de http://www.rycalimentos.com.

Sobrino, J. (2005). Competitividad territorial: ámbitos e indicadores de análisis. Economía, Sociedad y Territorio. pp. 123-183. El Colegio Mexiquense, A.C. Toluca, México

Sukarne (2017). Sukarne juntos nutrimos con pasión. Recuperado de https://www.sukarne.com.

Ugalde, B. (2009). Medición de los beneficios netos en las combinaciones de negocios. Ciencias Económicas (San José Costa Rica). Vol. 27, No. 2, pp. 301-308.

Vargas-Hernández, J. G., Guerra, E., Bojórquez, A., Bojórquez, F. (2014). Gestión estratégica de organizaciones. Buenos Aires, Argentina: Elaleph.

Walter, A. y Barney B. (1990). Management objectives in mergers and acquisitions. strategies. Management Journal. Vol. 11. No. 1, pp. 79-86.

How to Cite

Covarrubias Casco, C. J., Vargas-Hernández, J. G., & Muratalla-Bautista, G. (2017). Positioning strategies of a leading company in the domestic market of the processed food sector. Gestión I+D, 2(2), 46–65. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/14473