Relationship of young people with digital media in the Venezuelan context at two moments: confinement due to Covid-19 and beginning of easing of restrictions
Abstract
The rapid spread of Covid-19 brought with it important changes in the way we interact with the world. One of the most notable was the significant relationship we have with digital culture and, within it, with digital media. Virtual spaces became transcendental allies for citizens in times of pandemic and mandatory confinement. In the case of young people, this was intensified, fundamentally, because they dedicated a significant amount of time to the use of digital media, to comply with their school dynamics. With this work we propose to investigate the relationship of a group of young Venezuelans from different socioeconomic strata with digital media, in the context of confinement-flexibilization due to Covid-19. To this end, the data obtained in two qualitative studies carried out by the Institute for Communication Research (ININCO) were compared, one of them in collaboration with the Community Learning Centers (CECODAP) in 2020 and another, sponsored by the Centro Gumilla Foundation, in 2022. Through the comparison of both studies, it was detected, firstly, that the relationship that young people have with digital media is defined by their socioeconomic level, secondly, that the excessive interaction of young people with digital media -in most cases to access their online classes- resulted in their desire to spend less time connected and, thirdly, that such wear and tear is due to the incorrect use of said media, which shows the need to promote Media, Information and Digital Literacy, since digital media are essential in the lives of citizens, not only as means of entertainment, but as spaces where they interact and create meaning.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El Anuario ININCO/Investigaciones de la Comunicación no suscribe, necesariamente, las opiniones emitidas por los autores. Los textos son arbitrados y publicados de conformidad por sus autores. Los autores que publican en el Anuario ININCO / Investigaciones de la Comunicación están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
Prohibida su reproducción total o parcial sin la autorización de los autores. Ley de Derecho de Autor. Gaceta oficial N° 4638 Extraordinario. 1 Octubre de 1993. Las imágenes utilizadas son estrictamente para uso académico.