Millennials and their reflection on screen. Reloaded
Abstract
The purpose of this research is to outline how the millennial generation (or generation Y) is represented in contemporary serial fiction. Six successful North American series have been analyzed: The Big Bang Theory (2007-2019, CBS), Girls (2012-2017, HBO), Insecure (2016-2021, HBO), Sense8 (2015-2018, Netflix), Mr. Robot (2015-2019, USA Network) and Emily in Paris (2020- current, Netflix), which were intentionally chosen, due to their ratings, for the preparation of this study. All the seasons, produced to date of each series, were viewed and, through a qualitative approach, their content was contrasted with the categories of the studied generation found in the previously consulted bibliography. As a result, we found that the analyzed series show in their characters and plots the characteristics of generation Y found in the readings of specialized texts consulted, to be specific, the digital environment as an integral part of their lives, the use of social networks as a means of communication with their peers and their environment, unstable and changing employment situation, open attitude towards gender issues, feminism, sexual, reproductive and ecological rights, disenchantment with the capitalist system and the desire to change it for one that is fairer , among others. We conclude that studies of this type are important because media products allow us to “take the pulse of an era” (García Martínez, 2021, p. 12) and that they should be expanded to other media and formats such as cinema, web series, advertising, video clips, video games, among others.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El Anuario ININCO/Investigaciones de la Comunicación no suscribe, necesariamente, las opiniones emitidas por los autores. Los textos son arbitrados y publicados de conformidad por sus autores. Los autores que publican en el Anuario ININCO / Investigaciones de la Comunicación están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
Prohibida su reproducción total o parcial sin la autorización de los autores. Ley de Derecho de Autor. Gaceta oficial N° 4638 Extraordinario. 1 Octubre de 1993. Las imágenes utilizadas son estrictamente para uso académico.