Scientific production of the RENACYT researchers from the public universities of the Peruvian Amazon in the Scopus database
Keywords:
Scientific production, research professor, RENACYT, Scopus, publicationAbstract
The objective of this research was to analyze the scientific production of RENACYT researchers from public universities in the Peruvian Amazon in the Scopus database. The research was bibliographical, retrospective and descriptive and included 114 teachers who were designated as RENACYT Researchers by the National Council of Science, Technology and Technological Innovation of Peru (CONCYTEC). The scientific production of these teachers was identified through the search of their publications registered in the Scopus database. According to the results, it was determined that RENACYT researchers from the Universidad Nacional de la Amazonía Peruana - UNAP had a greater number and variety of publications in Scopus (586) followed by teachers from the Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios - UNAMAD (106). Similarly, the main types of publications were identified as original articles, conference abstracts, data articles, and letters to the editor. On the other hand, it was found that there were RENACYT researchers belonging to 4 of the 5 universities that did not have any publication in Scopus. Finally, it was concluded that the scientific production of RENACYT researchers was limited in 4 of the 5 targeted universities, so it was necessary to establish policies and mechanisms to promote the publication of the research they carry out, especially in journals with greater impact and indexed. in databases such as Scopus.
Downloads
References
Mamani, O. Verastegui, A., Mejia, C. & Caycho, T. Scientific publication of psychology thesis advisors from 30 Peruvian universities. Revista Interamericana de Psicología / Interamerican Journal of Psychology. 2020. 54(1):e1124. https://doi.org/10.30849/ripijp.v54i1.1124
Estrada, E., Gallegos, N. & Huaypar, K. Calidad metodológica de las tesis de pregrado de una universidad pública peruana. Revista Universidad y Sociedad. 2022. 14(4): 22-29. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2838
Estrada, E. & Gallegos, N. Las revistas depredadoras: una amenaza a la integridad y calidad científica. Revista de Investigaciones Altoandinas. 2021. 23(3):181-183. https://doi.org/10.18271/ria.2021.319
SJR Compare Countries [Internet]. Scimagojr.com. [citado el 25 de mayo del 2022]. Disponible en: https://www.scimagojr.com/comparecountries.php
Atamari, N., Ccorahua, M., Rodríguez, M., Santander, C. & Pacheco, J. Bibliometric analysis of scientific production in Scopus by the Instituto Nacional de Salud Del Niño-Breña, Peru, 2010–2019. Journal of Hospital Librarianship. 2022. 2022:1-14. https://doi.org/10.1080/15323269.2022.2054601
Ciocca, D. & Delgado, G. The reality of scientific research in Latin America; an insider's perspective. Cell stress & chaperones. 2017. 22(6):847-852. https://doi.org/10.1007/s12192-017-0815-8
Estrada, E., Córdova, F., Gallegos, N. & Mamani, H. Actitud hacia la investigación científica en estudiantes peruanos de educación superior pedagógica. Apuntes Universitarios. 2021. 11(3): 60-72. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.691
Ortega, R., Veloso, R. y Samuel, O. Percepción y actitudes hacia la investigación científica. Academo. 2018. 5(2):101-109. https://revistacientifica.uamericana.edu.py/index.php/academo/article/view/93
Barrutia, I., Acosta, E. & Marín, T. Producción científica de profesores en Universidades Peruanas: motivaciones y percepciones. Revista San Gregorio. 2019. 1(35): 86-96. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v1i35.1140
Mendoza, G., Chachaima, J., Mejia, C., Mirano, M., Ramos, K., Calla, M., De-Los-Ríos, A., Ccorahua, M., Santander, A., Centeno, A., Miranda, F. & Huaraca, R. Análisis de producción, impacto y redes de colaboración en investigaciones científicas en Scopus en Perú de 2000 a 2019. Medwave. 2021. 21(2):e8121. https://doi.org/10.5867/medwave.2021.02.8121
Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú. Lima: SUNEDU; 2022. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/7913
Ministerio de Educación. Ley Universitaria – Ley 30220. Lima: El Peruano; 2014. https://diariooficial.elperuano.pe/pdf/0021/ley-universitaria-30220.pdf
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. Manual del reglamento de calificación, clasificación y registro de los investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica – Reglamento RENACYT. Lima: CONCYTEC; 2019.
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. Reglamento de calificación, clasificación y registro de los investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica - Reglamento RENACYT. Lima: CONCYTEC; 2021.
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica - CONCYTEC [Internet]. Gob.pe. [citado el 27 de mayo de 2022]. Disponible en: https://renacyt.concytec.gob.pe/
Hernández, R. & Mendoza, C. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill; 2018.
Mongeon, P., Paul, A. The journal coverage of Web of Science and Scopus: a comparative analysis. Scientometrics. 2016. 106:213-228. https://doi.org/10.1007/s11192-015-1765-5
Livia, J., Merino Soto, C. & Livia Ortiz, R. Producción científica en la base de datos Scopus de una Universidad Privada del Perú. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 2022. 16(1): e1500. https://doi.org/10.19083/ridu.2022.1500
Carranza, R., Turpo, J., Hernández, R., Mamani, O. & Apaza, A. Scientific production of rectors of Peruvian universities. Frontiers in Education. 2022. 7:772887. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.772887
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.