Pedagogical basis of human care in nursing practice

Authors

  • Roberth Olmedo Zambrano Santos Universidad Estadal del Sur de Manabí/Instituto Tecnológico Superior.Jipijapa, Ecuador
  • Aida Monserrate Macías Alvia Universidad Estadal del Sur de Manabí. Jipijapa, Ecuador
  • Sidar Edgardo Solórzano Solórzano Universidad Estadal del Sur de Manabí. Jipijapa, Ecuador

Keywords:

Pedagogy, human care, nursing professional

Abstract

Care is a fundamental tool in nursing practice, which should be focused on a pedagogical practice to consolidate a university education that guarantees the development of a profile of students committed to the construction of a society in which humanism and social justice education are deprived. The coexistence of education and pedagogy for health care are of transcendental importance based on the effectiveness of the teaching, learning, method and teaching processes, where it is noted that the socio-political and cultural context strongly influence the forms of education and the reflection of their processes. After a bibliographic review on the subject, it is concluded that the pedagogical foundations are crucial in the care provided by the nursing professional, in any health situation. Nursing care is crystallized in a transcendent essence, which implies a holistically human action. The undergraduate curriculum of the health and particularly nursing sector must be consistent with the new trends of modern pedagogy to ensure the best human care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ruiz-De Gauna P, González-Moro V, Morán-Barrios J. Diez claves pedagógicas para promover buenas prácticas en la formación médica basada en competencias en el grado y en la especialización. 2015. Educ Med. 2017; 16(1): 34-42.

Alcaide-Guardado Y, Quintero-Reyes Y, González-Ramos MR, Forment-Sánchez I, Martínez- Rodríguez A, Del Sol-Señarí O. Estrategia pedagógica para la superación de los docentes. Educ Med Super. 2016; 30(1) [Consultado noviembre 20 2019]. Disponible en: https://bit.ly/2o8LoAA.

Bardallo-Porras MD. Entre la enseñanza y el aprendizaje. Un espacio de saberes para compartir. [Tesis] Barcelona: Universitat de Barcelona; 2010. [Consultado noviembre 20 2019]. Disponible en: https://bit.ly/2xlWiKi.

Achuri-Saldaña DM. Estrategias pedagógicas en la formación de profesionales de enfermería. Inv Enf 2008; 10(2): 97-113.

Tejada S, Ramírez EJ, Díaz RJ y Huyhua SC.Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Rev. Enfermería Universitaria. 2019; 16.1

Sebold LF, Carraro TE. La práctica pedagógica del docente en enfermería: una revisión integradora de la literatura: 2011. Enferm. glob. 2017; 10(22): 1-12.

Medina JL. La pedagogía del cuidado: Saberes y prácticas en la formación universitaria en Enfermería. Barcelona: Laertes Psicopedagogía; 1999.

Waldow R. Estrategia de enseñanza en enfermería: enfoque en el cuidado y el pensamiento. 2ª ed. Lima: Vozces; 2004. p. 9-10.

Raffino ME. Pedagogía. [Internet] 2016. Disponible en: https://concepto.de/pedagogia/. Consultado: 27 de mayo de 2019.

Mach F. Ideología Alemana: Mark y Engels. Biotiempo; 2017, p258.

Mc Laren P. La pedagogía en la Escuela. Buenos Aires: Siglo XXI Editores; 2015

Galatti LR, Rodirgues PR. Fundamentos da pedagogia do soporte no cenário escolar. Movimiento & Percepción. 2016;354.

Gardner H. Estructuras de la mente. Porto Alegre: Ciencias Médicas; 2014.

Wood TD. Four Yearbook of the departament of superintendent of the national Educational Asociation. Washinton; 1926. Pág.55

Anier F. Proceso de atención de enfermería. [Internet] Colegio de Enfermeros del Perú. 2011 [Consultado: Abril 13, 2019] Disponible en: https://es.sli eshare.net/anierf/proceso-de-atencion-de-enfermeria-9638603

Suárez E. Bases Epistemológicas para la Naturaleza del cuidado en Enfermería. Rev. Venezolana de Enfermería. 2015; 2(1): 34-39.

Arias CL. El APGAR familiar en el cuidado primario de la salud. Colombia Médica. 2011; 78.

How to Cite

Zambrano Santos, R. O., Macías Alvia, A. M., & Solórzano Solórzano, S. E. (2019). Pedagogical basis of human care in nursing practice. Revista Digital De Postgrado, 8(3), e183. Retrieved from http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_dp/article/view/17081