Educación Diabetológica

Autores/as

  • Emmanuel Velásquez Z.
  • Beatriz Valencia
  • Freddy Contreras

Palabras clave:

education diabetes, therapeutic education, self-management of diabetes. education diabetes, self-management of diabetes.

Resumen

We propose a review of the literature on diabetes education. Education is the cornerstone of clinical management to diabetes. The number of people affected with diabetes is increasing due to population growth, aging, urbanization and the increasing prevalence of obesity and inactivity. The prevalence of diabetes for all age groups worldwide was estimated at 2.8% in 2000 and it has been projected an increase of 4.4 % in 2030. Diabetes education can improve the patient’s behavior to the disease as well as to the glycemic control, the adherence to certain components of medical care. At present, therapeutic education is the result of the implementation of the scientific method with a series of structured and cyclical stages: assessment, establishment of the diagnosis or clinical trial based on issues such as the data, agreement in matter of objectives, selection of interventions, the most appropriate methods and assessment of both the process and the results. It must be systematic and permanent. “Diabetes Self-Management Education” (DSME) is often associated with a better understanding by patients, varying degrees of weight reduction and blood glucose levels. The most successful programs are those which demonstrate behavior changes rather than just raise awareness. The goals of diabetes education are to optimize metabolic control, prevent acute and chronic complications, and optimize the quality of life while keeping costs acceptable. Diabetes Self-Management Education teaches people to evaluate the interaction between the medical nutrition therapy, physical activity, emotional stress, drugs, and then gives an appropriate response and continued to achieve and maintain optimal control of glucose. 

Se propone una revisión bibliográfica en materia de educación en diabetes. La Educación es la piedra angular de la conducta clínica en diabetes. El número de personas con Diabetes está aumentando debido al crecimiento de la población, el envejecimiento, la urbanización y el aumento de la prevalencia de la obesidad e inactividad. La prevalencia de la Diabetes para todos los grupos de edad en todo el mundo se estimaba en 2,8% en el año 2000 y se estima un aumento de 4,4% en el 2030. Esta puede mejorar la conducta del paciente ante la enfermedad,el control de la glucemia y la adherencia a ciertos componentes de la atención medica. La educación terapéutica en nuestros días es la consecuencia de la puesta en marcha del método científico con una serie de etapas estructuradas y cíclicas: valoración, establecimiento del diagnostico o juicio clínico basándose en los datos obtenidos,pacto de objetivos, selección de intervenciones, los métodos más adecuados y evaluación tanto del proceso como de los resultados, esta debe ser sistemática y permanente. La “Educación en el auto-manejo de la diabetes” por sus siglas en ingles (DSME), a menudo se asocia con un mejor conocimiento y, en grado variable la reducción del peso y los niveles de glucosa en sangre. Los programas más exitosos son aquellos que demuestran el cambio de comportamiento en lugar de solo incrementar el conocimiento. Los objetivos de la educación diabetológica son: optimizar el control metabólico, prevenir las complicaciones agudas y crónicas, y optimizar la calidad de vida mientras se mantienen los costos aceptables. La educación en el auto-manejo de la diabetes enseña a las personas con diabetes a evaluar la interacción entre la Terapia Médica Nutricional, actividad física, emocional, estrés y medicamentos, y luego da una respuesta adecuada y continua para lograr y mantener el control optimo de la glucosa.

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Biografía del autor/a

Emmanuel Velásquez Z.

Licenciado en Nutrición, Educador en Diabetes, Profesor de Fisiopatología FM-UCV.

Beatriz Valencia

Licenciado en Enfermería, Profesor de Fisiopatología FM-UCV

Freddy Contreras

Médico Internista, Profesor Asociado de Fisiopatología, FM-UCV, Caracas, Venezuela. Centro Médico DocenteLos Altos Carrizal-Miranda.

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