Training future researchers: strategies in research networks for postgraduate students
Keywords:
Student participation, Postgraduate students, Research networks, Effective practices, Promotion strategiesAbstract
In an ever-evolving academic context, the active contribution of postgraduate students to research networks has become essential for their advancement in both professional and academic spheres. This article undertakes a literary exploration with the aim of examining the current state of promoting the involvement of postgraduate learners in research networks. The primary purpose of this research is to analyze practices and strategies proven to be effective in encouraging such participation. To conduct this investigation, a qualitative methodology of document review was applied, considering seventeen academic sources obtained from Scielo, Wos, and Scopus. The findings revealed key practices, such as effective mentoring, self-assessment, and the use of social networks as a means of collaboration, exerting a positive influence on student participation in research networks. Additionally, the importance of fostering a favorable institutional context to stimulate this involvement was emphasized, underscoring the relevance of implementing effective strategies to engage these students in research networks.
Downloads
References
Alfaro-Carballido, D., Quitzgaard-Álvarez, A., Guevara-Canales, J., Morales-Vadillo, R., & Morgenstern-Orezzolli, H. (2018). Influencia del uso de estrategias de aprendizaje y motivación en el nivel de habilidades investigativas en estudiantes de posgrado en odontología. Kiru, 15(1), 8-19. https://doi.org/10.24265/kiru.2018.v15n1.01
Anal-Morales, E., Gutiérrez-Acosta, P., Dolores-Atlahua, A., & Delgado-Cih, D. (2021). Estrategias de marketing de redes sociales para promoción y publicidad de un hotel en Escárcega. 593 Digital Publisher Ceit, 6(6-1), 133-146. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.6-1.888
Arango, L., Eulate, C., & Vergara, C. (2020). Estrategias de aprendizaje de estudiantes colombianos de grado y posgrado. Magis Revista Internacional De Investigación en Educación, 13, 1-20. https://doi.org/10.11144/javeriana.m13.eaec
Armstrong-Gallegos, S. and Obando, E. (2022). Prácticas docentes en modalidad online: percepción de estudiantes secundarios en el sur de chile. Praxis Pedagógica, 22(32), 5-35. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.5-35
Cáceres Buleje, I. M., & Palomino Torres, J. A. (2022). Formación continua virtual en el desarrollo de capacidades investigativas en estudiantes de posgrado en una universidad pública de Lima. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 316-331. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1500
Cano, C. A. G. (2022). Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los semilleros de investigación en una IES de Colombia. Región Científica, 1(1), 46-56. https://doi.org/10.55204/rc.v1i1.28
Castro-Rodríguez, Y. (2020). Desarrollo de competencias investigativas en estudiantes de las ciencias de la salud. sistematización de experiencias. Duazary, 17(4), 65-80. https://doi.org/10.21676/2389783x.3602
Castro-Rodríguez, Y. (2022). Revisión sistemática sobre los semilleros de investigación universitarios como intervención formativa. Propós. represent. [online]. 2022, vol.10, n.2, e873. Epub 31-Ago-2022. ISSN 2307-7999. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2022.v10n2.873
Coll, C., Engel, A., & Encinas, K. (2017). La actividad de los participantes como fuente de información para promover la colaboración. una analítica del aprendizaje basada en el modelo de influencia educativa distribuida. Revista De Educación a Distancia (Red), (53). https://doi.org/10.6018/red/53/2
Cudina, J., Ossa, J., & Jacó-Vilela, A. (2021). Redes de colaboración científica en la investigación historiográfica de la psicología en américa latina. Revista Interamericana De Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 55(3), e1661. https://doi.org/10.30849/ripijp.v55i3.1661
Duque, A. P. G., Contreras, D. O., & García, E. M. M. (2019). Las competencias científicas a partir de la gestión del conocimiento en instituciones de educación superior. SIGNOS - Investigación en Sistemas De Gestión, 11(2), 23-40. https://doi.org/10.15332/24631140.5080
Escobar, A. A. H., Rodríguez, M. P. R., López, B. M. P., Ganchozo, B. I., Gómez, A. J. Q., & Ponce, L. A. M. (2018). Metodología de la investigación científica. https://doi.org/10.17993/ccyll.2018.15
Espinoza-Portilla E, Pimentel-Álvarez P, Peña-Oscuvilca A, Llanos-Tejada F. (2021). Uso de redes sociales en estudiantes de Promoción de la Salud en la era de la COVID-19. revista de salud udh. 248-55. http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/357e
Fonseca, C. (2021). Editorial. Cubun, 2(1), 8-10. https://doi.org/10.24267/cubun.695
Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J., & Pérez, C. (2014). El cuestionario ceveapeu. un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Relieve - Revista Electrónica De Investigación Y Evaluación Educativa, 15(2). https://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156
Gómez, O. and Ortiz, O. (2018). Las tic como herramientas cognitivas para la investigación. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía Riiep, 11(1), 81-86. https://doi.org/10.15332/s1657-107x.2018.0001.08
Gruber, J., Borelli, J. L., Prinstein, M. J., Clark, L. A., Gee, D. G., Klein, D. N., & Weinstock, L. M. (2020). Best practices in research mentoring in clinical science. Journal of Abnormal Psychology, 129(1), 70-81. https://doi.org/10.1037/abn0000478
Guevara, L. A. M., Franco, J. P., Cárdenas, J. L. J., & Rodríguez, Y. O. (2022). La autoevaluación como formadora del pensamiento reflexivo en estudiantes de posgrado. Revista Psicológica Herediana, 15(1), 1-10. https://doi.org/10.20453/rph.v15i1.4298
Guzmán, J. (2018). Buenas prácticas de enseñanza de los profesores de educación superior. Reice Revista Iberoamericana Sobre Calidad Eficacia Y Cambio en Educación. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.2.008
Ilyas, M., & Ali, S. (2023). Skills and Employability of Graduates: The Role of Skills Development Programs in District Swat. IRASD Journal of Economics, 5(1), 30–42. https://doi.org/10.52131/joe.2023.0501.0108
Lacambra, A. M. M. (2016). Empleo de herramientas metacognitivas para realizar el proyecto final de licenciatura en la escuela de ingeniería esime-culhuacán, del instituto politécnico nacional de México. Educatio Siglo XXI, 34(1 Marzo), 197. https://doi.org/10.6018/j/253291
Lara, M. P. S., Palomino, A. E. B., & Duarte, D. D. A. (2022). Aprendizaje de las matemáticas mediado por las redes sociales en estudiantes de tercer grado. Revista Criterios, 29(2), 202-221. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.2-art12
Liberati, A., Altman, D. G., Tetzlaff, J., Mulrow, C. D., Gøtzsche, P. C., Ioannidis, J. P. A., … & Moher, D. (2009). The prisma statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), e1-e34. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.006
Liénard, J., Achakulvisut, T., Acuña, D. E., & David, S. V. (2018). Intellectual synthesis in mentorship determines success in academic careers. Nature Communications, 9(1). https://doi.org/10.1038/s41467-018-07034-y
Longhi, A., Martínez, S., Solbes, J., & González, E. (2018). ¿cursar un posgrado en educación en ciencias mejora la enseñanza?. Tecné Episteme Y Didaxis Ted, (44). https://doi.org/10.17227/ted.num44-8994
López-López, W., Ossa, J., Cudina, J., Bustamante, M., Torres, M., Acevedo-Triana, C., & Salas, G. (2021). Análisis de la producción y redes de colaboración en los programas de doctorado en psicología en Colombia. Acta Colombiana De Psicología, 25(1), 151-182. https://doi.org/10.14718/acp.2022.25.1.11
Love, R. and Santana, R. (2022). Enfermería de práctica avanzada: la realidad de los estados unidos y los primeros pasos de Brasil. Revista Da Escola De Enfermagem Da Usp, 56(spe). https://doi.org/10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0501es
Marta-Lazo, C., Errazu, D. V., & Barroso, J. G. (2018). Uso de twitter en los mooc: nuevas formas de interacción juvenil y su influencia en el aprendizaje. Revista Latina De Comunicación Social, (73), 1333-1352. https://doi.org/10.4185/rlcs-2018-1309
Martínez, G. A. and Jiménez, N. (2020). Análisis del uso de las aulas virtuales en la universidad de Cundinamarca, Colombia. Formación Universitaria, 13(4), 81-92. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000400081
Martínez, M. (2022). Categorías de estudio a considerar al analizar la práctica docente de los profesores universitarios. Revista Innova Educación, 4(4), 31-47. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.04.003ç
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the prisma statement. Journal of Clinical Epidemiology, 62(10), 1006-1012. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2009.06.005
Noblit, G.W. and Hare, R.D. (1988) Meta-Ethnography: Synthesizing Qualitative studies. Sage Publications, Newbury Park. https://doi.org/10.4135/9781412985000.
Norman-Acevedo, E., Daza-Orozco, C., & Caro-Gómez, C. (2021). Hoja de ruta para la elaboración de resultados de aprendizaje para la formación investigativa. Panorama, 15(28), 1-12. https://doi.org/10.15765/pnrm.v15i28.1813
Palacios Caballero, J. C. (2022). Aprendizaje colaborativo en reclusos de la penitenciaria regional de San Pedro. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 2836-2851. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1692
Palacios Serna, L. (2021). Una revisión sistemática: actitud hacia la investigación en universidades de Latinoamérica. Comuni@cción Revista De Investigación en Comunicación Y Desarrollo, 12(3), 195-205. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.533
Peinado, J., Mayagoitia, V. y Cruz, C. (2019). Los grupos de investigación y su impacto en los factores que determinan la eficiencia terminal. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7(1), 1-26. Doi: https://doi.org/10.46377/dilemas.v28i1.1712
Peinado Camacho, J. d. J. P. (2021). Los recursos económicos para la investigación y su impacto en estudiantes de posgrado. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.823
Quintana-Orts, C., Mérida-López, S., & Extremera, N. (2022). “no estoy seguro de querer continuar”: ¿cómo puede abordar el alumnado del máster en profesorado sus prácticas externas? Revista Internacional De Pedagogía E Innovación Educativa, 3(1), 99-114. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i1.119
Quitian-Feliciano, I., Rodríguez-González, G., & Rubiano, M. (2020). Desafíos de los centros de gestión de la investigación para promover la investigación colaborativa. Revista De Investigación Desarrollo E Innovación, 11(1), 73-83. https://doi.org/10.19053/20278306.v11.n1.2020.11684
Rodenbusch, S., Hernandez, P., Simmons, S., & Dolan, E. (2016). Early engagement in course-based research increases graduation rates and completion of science, engineering, and mathematics degrees. Cbe—life Sciences Education, 15(2), ar20. https://doi.org/10.1187/cbe.16-03-0117
Rodríguez A, R. E. (2017). Actitudes hacia la investigación en los participantes de postgrados de la Universidad Nacional Abierta. Gestión I+D, 2(1), 29–54. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_GID/article/view/13462
Saiso, S., Marti, M., Pascha, V., Pacheco, A., Luna, D., Plazzotta, F., … & D'Agostino, M. (2021). Barreras y facilitadores a la implementación de la telemedicina en las américas. Revista Panamericana De Salud Pública, 45, 1. https://doi.org/10.26633/rpsp.2021.131
Salas, V. P. (2020). La investigación en la práctica educativa de los docentes. Revista Educación Y Ciudad, (38). https://doi.org/10.36737/01230425.v.n38.2020.2321
Sánchez, O., Collazos-Ordóñez, C., & Toledo, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Tecnológicas, 21(41), 115-134. https://doi.org/10.22430/22565337.731
Sarrúa, L., Vera, A., & Romero, R. (2016). Redes de colaboración académica: el caso de las coautorías de artículos presentados en la conferencia académica permanente de investigación contable –capic– (1993-2015). Capic Review, 14, 103-116. https://doi.org/10.35928/cr.vol14.2016.37
Tompkins, K. A., Brecht, K., Tucker, B., Neander, L. L., & Swift, J. K. (2016). Who matters most? The contribution of faculty, student-peers, and outside support in predicting graduate student satisfaction. Training and Education in Professional Psychology, 10(2), 102–108. https://doi.org/10.1037/tep0000115
Valenzuela Santoyo, M.; Valenzuela Santoyo, E.; Reinoso Gonzalez, O. y Portillo Peñuela, S. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de posgrado en Educación. Dilemas contemp. educ. política valores, 8 (spe4). Toluca de Lerdo jul. 2021 Epub 20-Sep-2021. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2766
Verano, R. (2015). Guías mínimas para reportar estudios aleatorizados (consort) y revisiones sistemáticas y metaanálisis (prisma). Acta Médica Colombiana, 40(2), 16-20. https://doi.org/10.36104/amc.2015.667
Wang, M. (2023). Analyzing the impact of social media on college students' post graduation planning. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media, 3(1), 301-312. https://doi.org/10.54254/2753-7048/3/2022552
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.